Ekring & hjulbyggen - Teori & praktik

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Ekring & hjulbyggen - Teori & praktik

Post by snarkus » 20 Oct 2008 22:55

Snacket i den dar andra traden gick lite overstyr sa vi fortsatter detta intressanta amne i den har egna traden istallet!
pista-primorska wrote:
snarkus wrote: Enligt vad jag last i amnet sa har det inte nagon betydelse. Normen for att bygga radial-ekrade hjul ar ju t.ex sa.
Mina krakfotshjul ar dock byggda med varannan trio in och varannan ut.
Kanske ar dags for en trad for halvexotiska hjulbyggen snart :roll:
Grejen är just att radialekrade hjul är svagare, men det har alltså inget att göra med hur ekerhuvudena sitter?

Ursäkta att jag drog tråden så långt OT, men jag rycktes med av farten..
Radialekrade hjul pallar inte med nagon torsionell kraft (om det nu heter sa pa svenska), alltsa kraften som uppstar da navet roterar och drar falgen med sig. Darfor ska man aldrig radialekra ett bakhjul eller ett hjul med skivbroms (eller annan navbroms).

Nu parafraserar jag ur boken "The Art tof Wheelbuilding" av Gerd Schraner;
For att maximal torsionell kraftoverforing ska ske i ett hjul sa ska ekrarna vara i en nittiogradig vinkel mot en imaginar linje som man drar genom axelns centrum och ekerhalet i navet. (Jag kanske borde illustrera det har.. )

Alltsa - om man tittar pa sidan av sitt nav och tanker sig en linje som gar rakt igenom mitten av axeln, genom ett ekerhal pa var sida, sa ska hjulet vara byggt sa att ekrarna ar i en rat vinkel mot linjen.

Vilken sorts ekring som ar bast beror pa hur hoga falgar man har och hur hogt nav man har.
En gissning fran min sida ar att ett hjul byggt med tva tredjedelar 4-korsekrar (24 av 36 ekrar) och en tredjedel radialekrar (12 av 36) blir ett himla bra hjul da man har 24 ekrar i en formodligen fin vinkel och som darmed ger en bra kraftoverforing samt 12 ekrar som ger hjulet radiell styvhet.

(Notera att jag mycket val kan vara ute och cykla helt och hallet.)

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 20 Oct 2008 23:06

Ah jaa. Då hajar jag lite bättre. Tack för den redovisningen.

När du kör fyrkors + Radialt, hur mycket skiljer ekerlängden åt? Är det en hel del, eller?

EDIT:
Gick tillbaka till Sheldon och hittade det här:
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side

Han listar ett par anledningar varför och vilka ekrar som bör vara på insidan av navets Flange(och det heter vad på svenska? Kant?)

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 20 Oct 2008 23:23

pista-primorska wrote:Han listar ett par anledningar varför och vilka ekrar som bör vara på insidan av navets Flange(och det heter vad på svenska? Kant?)
Fläns.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 27 Oct 2008 18:40

Här är en liten ekerlängds räknare som jag hitta. Verkar betydligt bättre än den förra som vart uppe

http://vocabforbreakfast.railsplaygroun ... index.html

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 10 Nov 2008 12:00

Vet inte hur det är med piratkopierat material här men jag hittade en liten pdf bok om hjulbygge av Roger Musson. Normalt köper man den på wheelpro.co.uk. Men om man inte känner för det så finns den här

Och om piratkopierat material inte är ok, så låt mig veta så tar jag bort länken.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 10 Nov 2008 12:24




En liten film jag hittade

Post Reply