Hur stort är egentligen intresset för en velodrom?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Post by hejdå » 21 Oct 2008 09:45

styggavargen wrote:Största problemet är ju som vanligt att hålla velodrom tänkandet på rimlig nivå. Först borde man ju bygga en mindre, dvs inte olympisk, i betong utomhus. Priset för en sådan skulle ju inte bli speciellt mycket faktisk, vi kan till och med få ritningar från ett par ställen i USA helt gratis. Så fort man ska börja tala velodrom halkar det hela direkt iväg helt astronomiskt; tala med CF som vill ha olympiskt, inomhus i trä etc. Jag vill hellre ha en utomhus i betong som jag bara kan använda när det är torrt än en inomhus i trä som bara finns i mina drömmar.

Ge mig marken och jag gräver och gjuter den själv!
Jag har fört lite samtal med medlemmar ur Århus CK om deras velodrombygge, velodromen där är byggd i betong vilket betyder att den kan bara köras sommartid utan väta. De jag har snackat med som till vardags tränar på utomhus velodromen lovordade asfaltsvelodromer... Iofs så finns det ju ganska så mycket high-tech betong nuförtiden som har många fräsiga egenskaper... Kanske finns någon greppvänlig variant!

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 21 Oct 2008 10:58

SimonBusk wrote:
styggavargen wrote:Största problemet är ju som vanligt att hålla velodrom tänkandet på rimlig nivå. Först borde man ju bygga en mindre, dvs inte olympisk, i betong utomhus. Priset för en sådan skulle ju inte bli speciellt mycket faktisk, vi kan till och med få ritningar från ett par ställen i USA helt gratis. Så fort man ska börja tala velodrom halkar det hela direkt iväg helt astronomiskt; tala med CF som vill ha olympiskt, inomhus i trä etc. Jag vill hellre ha en utomhus i betong som jag bara kan använda när det är torrt än en inomhus i trä som bara finns i mina drömmar.

Ge mig marken och jag gräver och gjuter den själv!
Jag har fört lite samtal med medlemmar ur Århus CK om deras velodrombygge, velodromen där är byggd i betong vilket betyder att den kan bara köras sommartid utan väta. De jag har snackat med som till vardags tränar på utomhus velodromen lovordade asfaltsvelodromer... Iofs så finns det ju ganska så mycket high-tech betong nuförtiden som har många fräsiga egenskaper... Kanske finns någon greppvänlig variant!
Men att bygga en asfalt velodrom kan ju inte vara så sjukt mycket dyrare än en i betong? Hur mycket kan rimligen en säg 300m lång asfaltsträcka kosta?

det dyra i projektet måste ju vara mark att bygga på. Förövrigt så har man ju just pumpat in gud vet hur många miljoner på en skatepark i betong i malmö så varför inte pumpa in lite i ett velodrom bygge, förutsatt att det funnits ett intresse?

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 21 Oct 2008 13:00

Förövrigt så har man ju just pumpat in gud vet hur många miljoner på en skatepark i betong i malmö så varför inte pumpa in lite i ett velodrom bygge, förutsatt att det funnits ett intresse?
de kämpade med skateparken läääänge... klätterstenarna som oxå rests där har oxå varit i görningen i ett par år..., men när väl stapelbäddsprojektet kommit igång så gick det ganska smidigt för dem oxå.
Tricket för båda var ungdomsverksamhet... inget får lokalpolitiker att lätta på plånkan som en möjlighet att glänsa med ungdomsprojekt. Vilket ju är helt rätt o riktig prio dessutom.

Så antingen att få igenom det med hjälp av riksidrottsförbundet eller mobilisera kidsen! :)

Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 21 Oct 2008 13:16

J_P wrote:
Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Vackert, men var smäller man upp en velodrom i förbifarten utan att betala för marken? alternativt, vem har en släkting med bondgård?

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 21 Oct 2008 13:18

J_P wrote: Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Jag är på men det finns redan en, tycker vi kör sm i sommar.

Från http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 6&start=80
SimonBusk wrote:
eodd wrote:
Kneecap wrote:
syra wrote:radiodept: det finns inga velodromer i svea rike, detdär är en ghettodrom. förmodligen bara en sned asfaltsbit.


peace out! / skidmaster spliff!
De facto så är det ju en hel rundbana.. Väldigt ghetto dock.. Misstänker nån testbana för trelleborgsdäck..

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... tq=0&pis=0
Fan vet om det inte är en "riktig" velodrome? Ligger mellan en skola och en idrottsanlägning. Rätt långt ifrån trelleborgsfabriken. Najs är den i allafall.
Det är en riktig velodrom, CKRM (cykel klubben röda möllan) har mer info på sin blogg...

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 21 Oct 2008 13:33

J_P wrote:
Förövrigt så har man ju just pumpat in gud vet hur många miljoner på en skatepark i betong i malmö så varför inte pumpa in lite i ett velodrom bygge, förutsatt att det funnits ett intresse?
de kämpade med skateparken läääänge... klätterstenarna som oxå rests där har oxå varit i görningen i ett par år..., men när väl stapelbäddsprojektet kommit igång så gick det ganska smidigt för dem oxå.
Tricket för båda var ungdomsverksamhet... inget får lokalpolitiker att lätta på plånkan som en möjlighet att glänsa med ungdomsprojekt. Vilket ju är helt rätt o riktig prio dessutom.

Så antingen att få igenom det med hjälp av riksidrottsförbundet eller mobilisera kidsen! :)

Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Jag är alltid på när det vankas lite gammalt hederligt handarbeit. :D

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 21 Oct 2008 13:35

NKDMS wrote:
J_P wrote: Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Jag är på men det finns redan en, tycker vi kör sm i sommar.

Från http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 6&start=80
SimonBusk wrote:
eodd wrote:
Kneecap wrote:
syra wrote:radiodept: det finns inga velodromer i svea rike, detdär är en ghettodrom. förmodligen bara en sned asfaltsbit.


peace out! / skidmaster spliff!
De facto så är det ju en hel rundbana.. Väldigt ghetto dock.. Misstänker nån testbana för trelleborgsdäck..

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... tq=0&pis=0
Fan vet om det inte är en "riktig" velodrome? Ligger mellan en skola och en idrottsanlägning. Rätt långt ifrån trelleborgsfabriken. Najs är den i allafall.
Det är en riktig velodrom, CKRM (cykel klubben röda möllan) har mer info på sin blogg...
Det trista med ghettodromen i trelleholla är att den till 74% består av glassplitter, 16% jord, rötter och ogräs och 10% asfalt. men annars är den sjukt flippig. Var där i lördags, sopade i en halvtimme men fick likförbannat punka efter tre varv.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 21 Oct 2008 13:59

eodd wrote:
NKDMS wrote:
J_P wrote: Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Jag är på men det finns redan en, tycker vi kör sm i sommar.

Från http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 6&start=80
SimonBusk wrote:
eodd wrote:
Kneecap wrote:
syra wrote:radiodept: det finns inga velodromer i svea rike, detdär är en ghettodrom. förmodligen bara en sned asfaltsbit.


peace out! / skidmaster spliff!
De facto så är det ju en hel rundbana.. Väldigt ghetto dock.. Misstänker nån testbana för trelleborgsdäck..

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... tq=0&pis=0
Fan vet om det inte är en "riktig" velodrome? Ligger mellan en skola och en idrottsanlägning. Rätt långt ifrån trelleborgsfabriken. Najs är den i allafall.
Det är en riktig velodrom, CKRM (cykel klubben röda möllan) har mer info på sin blogg...
Det trista med ghettodromen i trelleholla är att den till 74% består av glassplitter, 16% jord, rötter och ogräs och 10% asfalt. men annars är den sjukt flippig. Var där i lördags, sopade i en halvtimme men fick likförbannat punka efter tre varv.
Trist..
Kan man inte lägga på ett nytt lager asfalt då.
Och sätta upp elstängsel så att raggarna inte skräpar ner så mycket ;)

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 21 Oct 2008 14:08

NKDMS wrote:
eodd wrote:
NKDMS wrote:
J_P wrote: Själv tycker jag det fetaste hade varit ett riktigt hemmabygge, där 300 man från fixedgear.se går samman en helg i gammaldags fångarbetar stajl med hacka o spade o hemmagjord asfalt till det liknar en oval, o sen kör sm i fulodrom. Nån som e på?
Jag är på men det finns redan en, tycker vi kör sm i sommar.

Från http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 6&start=80
SimonBusk wrote:
eodd wrote:
Kneecap wrote:
syra wrote:radiodept: det finns inga velodromer i svea rike, detdär är en ghettodrom. förmodligen bara en sned asfaltsbit.


peace out! / skidmaster spliff!
De facto så är det ju en hel rundbana.. Väldigt ghetto dock.. Misstänker nån testbana för trelleborgsdäck..

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... tq=0&pis=0
Fan vet om det inte är en "riktig" velodrome? Ligger mellan en skola och en idrottsanlägning. Rätt långt ifrån trelleborgsfabriken. Najs är den i allafall.
Det är en riktig velodrom, CKRM (cykel klubben röda möllan) har mer info på sin blogg...
Det trista med ghettodromen i trelleholla är att den till 74% består av glassplitter, 16% jord, rötter och ogräs och 10% asfalt. men annars är den sjukt flippig. Var där i lördags, sopade i en halvtimme men fick likförbannat punka efter tre varv.
Trist..
Kan man inte lägga på ett nytt lager asfalt då.
Och sätta upp elstängsel så att raggarna inte skräpar ner så mycket ;)
Sjukt trist.
Vi skall dit någon dag med spadar och grajjer och se om man inte kan får bort det värsta ogräset och sanden. Sen innan vi åker därifrån skall vi minera hela innefältet med claymores eller nått, Det borde lära kidsen att inte sitta och kasta flaskor i ghettodromen :D

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 22 Oct 2008 18:48

styggavargen wrote:Största problemet är ju som vanligt att hålla velodrom tänkandet på rimlig nivå. Först borde man ju bygga en mindre, dvs inte olympisk, i betong utomhus. Priset för en sådan skulle ju inte bli speciellt mycket faktisk, vi kan till och med få ritningar från ett par ställen i USA helt gratis. Så fort man ska börja tala velodrom halkar det hela direkt iväg helt astronomiskt; tala med CF som vill ha olympiskt, inomhus i trä etc. Jag vill hellre ha en utomhus i betong som jag bara kan använda när det är torrt än en inomhus i trä som bara finns i mina drömmar.

Ge mig marken och jag gräver och gjuter den själv!
Jag tycker också att det är en bra idé. Se bara på skateboardparkerna runtom i landet. Jag bor i Åkersberga (norr om Stockholm) och här byggdes med hjälp av pengar från kommunen och entusiastiska åkare som byggjobbare en utomhuspark. Den blev så grym& populär att skateboardteamet "eS" (med flera "legender") kom förbi och åkte här under en turné - något som i lokaltidningen liknades vid att Dolly Parton skulle ha kommit och lirat på Tommy's grill.

Nu kommer det byggas en välfinansierad betongskateboardpark i Stockholm, som vad jag hört ska bli norra europas största. Arkitekterna är anlitade från USA. När det finns ett intresse för allmänheten är ju inte kommun, län, landsting, eller vem det nu är helt döva.

Jag ser alltfler cyklar på gatan nu och frågan är om det inte vore dags att göra något åt det. Förstår ni hur jag menar?

Om en velodrom skulle byggas i Sverige (låt säga Stockholm) så ser gärna Stockholms stad att det finns ett intresse. En namninsamling med namnteckningar som intygar att en cykelbana är en bra idé - är ett bra vis att börja på. En sån kan man ju göra på nätet.

Gatu&fastighetsnämnden vill nog, vad jag tror - se en velodrom som kan byggas upp och tas ned vid olika evenemang på en arena. Detta för att spara plats, mark är dyr och en velodrom är ju stor - Det vore kanske något för framtiden om intresset växer och cyklingen flyttar till större platser. Jag tycker att en betongbana fri för allmänheten att nöta på närhelst man känner för det, är något bra att börja med.

Vi är ju snart 600 medlemmar här! med våra farmödrar, grannar, arbetskollegor, cykelpolare skulle nog listan kunna bli lång om vi satte igång en namninsamling.

Något jag kom att tänka på är alla polospelare vid Mariatorget i Stockholm, nu när vintern kommer, kanske vi kunde trycka ihop oss i en lokal, koka kaffe och diskutera frågan om en velodrom i Stockholm? va? vad säger ni..

gemene man har ju en cykel - det som fattas är en velodrom.
Last edited by geschwindten on 22 Oct 2008 18:54, edited 1 time in total.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 22 Oct 2008 18:50

För den som vill se ett reportage om asfaltsvelodromen i Trelleborg - se bloggen www.appletscykelklubb.blogspot.com 8)

/En som vart där

Post Reply