Knyt-cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel

Post by Carl » 26 Jul 2012 20:48

svennelainen wrote:Fredde, dra ett mail med en ritning så fixar jag den.
Klockrent!

Nån som har nån kontakt som kan hjälpa till och printa dekal till cykeln?

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel

Post by Carl » 08 Aug 2012 14:58

Några delar har kommit:
Ram, gaffel, styrlager, sadelstolpe
Hjul
Drev + låsring
Pedaler med korgar
Hjälm
Sadel
Styrstam
Vevparti med vevlager

Räknar med att kunna leverera den i slutet av aug eller början av september

Trevlig helg!

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Knyt-cykel

Post by NKDMS » 10 Aug 2012 09:42

Har du fått ihop alla delar, eller saknas något?
FISTASTHLM

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel

Post by Carl » 10 Aug 2012 13:31

NKDMS wrote:Har du fått ihop alla delar, eller saknas något?
Pm är skickat till alla som erbjudit delar så om jag får in dom delarna då är den komplett. Annars är det listan i mitt tidigare inlägg som gäller.


Drar iväg ett påminnelse-PM snart så efter det vet jag nog vet vilka delar som kommer och inte.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel.

Post by Carl » 13 Aug 2012 12:48

Kommer fatta mig kort.

Edvin har avlidit. Fick precis reda på det och vet egentligen inget mer än att allt gick väldigt fort.

Har ingen lust att skriva nått mer nu och jag har ingen aning om vad som händer med cykeln. Funderar på att ge den till hans två år äldre bror istället som nån form av minimal tröst i sorgen. Vad tror vi om det upplägget? Har någon annan nått bättre förlag så droppa gärna det. Tar tag i det sen.

Tusen tack till alla om hjälpt till och jag trodde aldrig det skulle sluta så här

/ Carl-Henric

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Knyt-cykel

Post by svennelainen » 13 Aug 2012 12:53

Jag har skrivit samma sak till dig privat, men jag skriver det här med.

Väldigt tråkigt och värdelöst att din vän gick bort. Jag vet hur det känns, några av mina bästa vänner har försvunnit på fel sätt. Bara att beklaga att vi inte kom i mål, du och alla prylskänkare.

Antingen gör du som tänkt och ger cykeln till brorsan.
Eller så bygger du klart den och du (vi tillsammans) säljer den. Bjud in alla på Fixedgear, Happy, Facebook, företag och var fan som helst och gör en auktion på den. Alla som har ställt upp sätter ett spoke-card i bakhjulet och så säljer du den dyrt. Sen ger du pengarna till Barncancerfonden, ta en bild på cykeln när köparen hämtar den som du förstorar till A3-format. Den ger du till brorsan och berättar vad vi tänkte göra.

För mig är inte det ena alternativet bättre än det andra, men känn inte att det är värdelöst för det är det inte. Du hade en god tanke och den ska du föra vidare.

R.I.P. Edvin.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Knyt-cykel

Post by K-dregg » 13 Aug 2012 13:10

^1+

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Knyt-cykel

Post by Fredde » 13 Aug 2012 13:20

Satan vad tråkigt.

Ge till brossan, sälj och skänk eller bara ställ den åt sidan - gör vad som blir enklast / lättast för dej Calle.

Beklagar verkligen sorgen.

Helvete vad dystert.

Stor kram!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Knyt-cykel

Post by Jonatan F » 13 Aug 2012 13:23

1+ önskar jag kunde säga mer, frid vare med er alla
Har man inget projekt har man inget liv :)

DrPerkolas
Posts: 29
Joined: 08 Aug 2010 17:56

Re: Knyt-cykel

Post by DrPerkolas » 13 Aug 2012 13:44

Har knappt skrivit något på det här forumet, men läser ganska ofta, och den här tråden har jag alltid tittat in i eftersom det var en så fin grej - vilket också alltid fått mig att bli några snäpp gladare. Blev väldigt ledsen av att läsa om det som hänt.

En gåva till barncancerfonden el dyl är alltid ett bra sätt att visa sitt stöd. All heder åt er som tagit initiativ/skänkt och alla tankar till familjen.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Knyt-cykel

Post by Bratt » 13 Aug 2012 14:03

Goda idéer som kommit upp här så allt är upp till dig nu Calle.

Vore fint om någon här kunde ge den en nya lack och dekaler som visar var den kommer ifrån.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Knyt-cykel

Post by Muffat Stål » 13 Aug 2012 14:13

Beklagar sorgen. Kan bara hålla med ovanstående talare i att detta är den tråd som faktiskt skänkt lite sann glädje, före detta tragiska besked.
Men du ska ha en stor eloge för det här "projektet". Om inte annat är jag säker på att hans familj skulle uppskatta engagemanget hos alla dessa okända cyklister, oavsett hur du väljer att ta det i mål.
The thigh's the limit

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Knyt-cykel

Post by Andye » 13 Aug 2012 14:46

Inte ett öga torrt , riktigt trist att din kompis gick bort Carl.
I övrigt så håller jag med alla här inne , gör det som känns bäst.
--------->>><<<<--------------

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Knyt-cykel

Post by ravelax » 13 Aug 2012 14:56

Mycket tråkigt att läsa att det här fina projektet inte fick samma slut som det var tänkt. Beklagar verkligen sorgen!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Knyt-cykel

Post by Viggen » 13 Aug 2012 17:29

Beklagar verkligen sorgen. Önskar att cykeln får ett fint öde vilket det än blir, alla listade alternativ här är fina och bra på sina egna sätt. Gör det som känns bäst för dig Carl.

Du har forumets fulla stöd vad som än händer med den.

Kram

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Knyt-cykel

Post by Lofberg » 13 Aug 2012 19:30

Fruktansvärt att läsa om din väns bortgång. Har följt tråden och imponerats av ditt och alla andras engagemang. All cred i världen till dig, Carl!

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel

Post by Carl » 13 Aug 2012 20:01

Ni är så himla fina hela högen. Tack för alla fina ord. Är så sjukt glad att det finns så mycket fint folk runtom i stugorna. Nästa gång ni är i Åre är det bara hojta till.

Den här gången vann cancern, nästa gång förlorar den.

Cykeln och hjälmen ges till brosorna, så får det bli. Så kan den glädja någon och cykeln uppnår då sitt syfte men i annan form än som det var tänkt från början.

Fixedgear.se-klibba är påväg. Det lutar åt spokecards med alla som hjälpt till och gjort det möjligt.

Tusen tack återigen för alla glada tillrop och pepp

/ Carl-Henric

User avatar
Wiktorion
Posts: 61
Joined: 07 May 2012 19:23
Location: S-wall

Re: Knyt-cykel

Post by Wiktorion » 15 Aug 2012 12:16

Tråkigt att höra, Carl - allt det bästa till grabbens familj och omgivning.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Knyt-cykel

Post by J2000E » 29 Oct 2012 19:25

Det har gått ett tag sedan senast. Hamnade cykeln hos brorsan? Något i samband med donator-grejen? Om det är för jobbigt att skriva om detta så är det lugnt för min del.
Mvh
JE
Blev det cykel igen av Colnagon?
Grön våg för grå man...

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Knyt-cykel

Post by Carl » 29 Oct 2012 21:22

Kära (forum-)vänner

Tänkte försöka skriva ihop några rader om det hela nu. Det som började med en lös tanke efter ett risigt besked om att min kompis lillebror fått leukemi har nu blivit klart och nått sitt mål. Hade aldrig vågat trott att det skulle bli så bra som det blev med vad som gått under arbetsnamnet "knyt-cykeln". Under hela projektet så har jag aldrig slutat imponerats av er, det hart vart sånt sjukt engagemang och pepp av att vilja hjälpa till. Jag har vart/är så sjuk stolt över er och djupt tacksam över alla svar i tråden och PM´s med pepp.

Det som är så fint förutom allt pepp är att det aldrig vart nått krångel, nånsin. Har en axel behövts bytas, ja men då svarvas det fram en ny. När jag var inne på att custombesälla en ram, ja då erbjöds det att rita fram en bra CAD-skiss. Jag har inte lagt en krona på frakt för grejerna utan allt har bara ramlat in. AVI efter AVI, paket efter paket. Det är så sjukt fint.

När jag berättat om projektet på jobbet och för kompisar så har folk blivit imponerade och berörda över att det finns så pass mycket välvilja bland oss. Att så många vill vara med och hjälpa till för att en person ska bli lite gladare. Det är så sjukt fint.

Förra helgen så kom min kompis upp och då berättade jag för han som det var, om hela grejen med "knyt-cykeln" varpå han fick ta emot den och lådan med extra-grejer som inte fick plats på cykeln. Det var så sjukt starkt och så konkret. Att den här kompletta cykeln som består av delar från folk runt om i landet faktiskt är på riktigt. Att det gick att få till. Det blev väldigt känsloladdat och fint på något sätt. Hur fel det än kändes att det inte var Edvin som fick ta emot den så blev det väldigt rätt ändå. Cyklen blev som ett tecken på att dom inte är ensamma i det här.

I första inlägget i den här tråden så skrev jag att
"själva planen är att han ska få cykeln i studentpresent och fungera som ett litet ljus i allt mörker. "
Nu blev det ingen studentpresent, men ett litet ljust i allt mörker. Och det har vi lyckats med tillsammans. Vare sig du bidragit med ett peppande svar i tråden eller hjälpt till med finansieringen av ramen.

Jag är så sjukt tacksam över alla ni som hjälpt till. Jag har fått så mycket positiv energi av att läsa allt fint ni skrivit. Det har betytt mycket för mig.

Tusen tack kära ni, länge leve omtanken och välviljan.

(Bilder på cykeln kommer)
/ Carl-Henric

Post Reply