Rost i sadelrör

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Rost i sadelrör

Post by robertr81 » 18 May 2012 20:16

Hej, noterade ytrost i mitt sadelrör.. Är ju inte det lättaste att komma åt där , letat efter något som liknar en flaskborste fast i metall men inte hittat något. Kanske räcker att ösa på med sånt här?
http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... um-362415/

Någon som har bra tips på att få väck rosten samt att behandla för att förebygga?
Stålram

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Rost i sadelrör

Post by Mr Vintage » 18 May 2012 20:45

Olja!

Hejsan!

Jag brukar alltid spruta ner lite olja innan jag klenar i fett före sadelstolpens återmontering.

Sen hur bra det är igentligen, det vet jag ej.

Men jag tror inte du behöver oroa dig för rosten i sadelröret..
Det är nog värre i de andra rören isf...

Demontera hojen och låna en inspektionskamera :D

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Rost i sadelrör

Post by Glassbåt » 18 May 2012 20:48

Ta en inte så tjock pinne, linda en sån där svamp man ha i köket som finns i olika färger
längst ner runt pinnen. Ta ur ditt skosnöre ur skon, knyt det runt svampen så den håller sig korvad.

Du måste säkert limma lite på pinnen under svampen så den inte lossnar i sadelröret.
Smeta på något rostlösande medel på svampen och peta in den i röret.


Tror det låter krångligare än vad det är... har aldrig provat, kom på det nu. H E J !
Finns säkert någon lösning som är mer ninja, men den här är cooolare och billigare.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Rost i sadelrör

Post by robertr81 » 18 May 2012 21:09

Mr Vintage wrote:Olja!

Hejsan!

Jag brukar alltid spruta ner lite olja innan jag klenar i fett före sadelstolpens återmontering.

Sen hur bra det är igentligen, det vet jag ej.

Men jag tror inte du behöver oroa dig för rosten i sadelröret..
Det är nog värre i de andra rören isf...

Demontera hojen och låna en inspektionskamera :D
Använder du någon speciell olja? Ser inte så jättefarligt ut just nu, verkar vara torrt o så men vill göra något åt det.
Glassbåt wrote:Ta en inte så tjock pinne, linda en sån där svamp man ha i köket som finns i olika färger
längst ner runt pinnen. Ta ur ditt skosnöre ur skon, knyt det runt svampen så den håller sig korvad.

Du måste säkert limma lite på pinnen under svampen så den inte lossnar i sadelröret.
Smeta på något rostlösande medel på svampen och peta in den i röret.


Tror det låter krångligare än vad det är... har aldrig provat, kom på det nu. H E J !
Finns säkert någon lösning som är mer ninja, men den här är cooolare och billigare.
Är faktiskt inte en dum idé. Har funderat lite på nåt liknande fast fästa en pinne i borrmaskin med något i andra änden o köra järnet :)

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Rost i sadelrör

Post by robertr81 » 19 May 2012 00:18

Nåt sånt här med en förlängning till borrmaskin hade kanske gjort susen
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... lar-20824/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... lar-20878/

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Rost i sadelrör

Post by Orwar » 19 May 2012 11:49

http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... -st-20978/

Ta en rundstav, kopparrör eller något eller nåt i lämplig dimension och gör ett snitt i änden. Trä i en bit slipduk i lämplig storlek, vira sen ändarna som sticker ut runt staven tills du får lämplig tjocklek. Kör ner i röret och götta. Är du lat och smart använder du ett rör/stav som passar i en skruvdragarchuck.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Rost i sadelrör

Post by Glassbåt » 19 May 2012 12:12

Hur mycket ska man egentligen behöva införskaffa sig för att dra ut lite skit ur ett rör?!
Allt du behöver bör finnas inom en radie på 30 m från ditt kök.

Kör bara, tänk inte så mycket!

Det värsta som kan hända är att svampen fastnar i röret. Jag är säker på att du kommer på hur du ska få ut den om det händer.

Post Reply