Langster på Vätternrundan?
Langster på Vätternrundan?
Tänkte inför VR 09 införskaffa nån mer modern cykel för fixie och speciellt då 30 mil. Vad tror ni om Langster, är geometrin ok, ramens egenskaper osv?
Eller finns det andra förslag. Den ska iaf va utrustad med tå bromsar å helst svart.
Eller finns det andra förslag. Den ska iaf va utrustad med tå bromsar å helst svart.
Jag har en Langster Chicago med bullhorns. Jag gillar den skarpt faktiskt. När jag väl hade fått hjälp med att få fast låsringen ordentligt, så har den inte svikit mig alls. Lätt, kvic k, bekväm och i princip underhållsfri. Hjulen verkar vara starka också.
Om jag skulle köra Vättern på den, skulle jag testa en annan utväxling än den som sitter på från start (42/16). Ner mot Jönköping är det många som rullar mycket fort bitvis och jag har en känsla av att man då önskar sig en större drev fram. Efter Jönköping kommer en lång backe, sedan är det väldigt platt under en lång sträcka. Även där skulle jag vilja ha högre utväxling. Å andra sidan är man ganska trött vid det laget.
Just för Vättern skulle jag köra bockstyre också. Det är så många timmar att variationen mellan olika positioner är välkommen för att spara axlarna. Men det hinner man märka på träningen inför loppet också.
När jag körde för några år sedan, hade jag en Giant vanlig racer med aluminiumram och aluminiumgaffel. Jag är van vid hårda cyklar och föredrar den lätta vikten på själva cykeln framför mjukare och tyngre cyklar. Men jag tror det kan fungera bra med en Langster runt sjön. Det skulle vara kul att prova.
Om jag skulle köra Vättern på den, skulle jag testa en annan utväxling än den som sitter på från start (42/16). Ner mot Jönköping är det många som rullar mycket fort bitvis och jag har en känsla av att man då önskar sig en större drev fram. Efter Jönköping kommer en lång backe, sedan är det väldigt platt under en lång sträcka. Även där skulle jag vilja ha högre utväxling. Å andra sidan är man ganska trött vid det laget.
Just för Vättern skulle jag köra bockstyre också. Det är så många timmar att variationen mellan olika positioner är välkommen för att spara axlarna. Men det hinner man märka på träningen inför loppet också.
När jag körde för några år sedan, hade jag en Giant vanlig racer med aluminiumram och aluminiumgaffel. Jag är van vid hårda cyklar och föredrar den lätta vikten på själva cykeln framför mjukare och tyngre cyklar. Men jag tror det kan fungera bra med en Langster runt sjön. Det skulle vara kul att prova.
Den enda tråden för dig:Ola wrote:Det skulle vara kul att prova.
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=1128