byggtråd: Merckx Corsa

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 17 May 2012 17:26

Det vore riktigt schysst! Vilken kille :) Jag drar iväg ett mail å kolla så det priset även gäller i butik. Vi kan lösa detaljerna per PM.

Tack!

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 11 Jun 2012 14:53

Mycket tid på E-bay blir det.. Lite har ändrats i planerna, det blir växlat!

Lite blandade Campa delar införskaffade:
Athena Aero stolpe
Nuovo Record växelgrupp, minus främre växelarm.
Super Record bromsar
Tubhjul med Super Record nav.
Veloce vevlager (tack igen, Indurain!)
Super Record non-fluted vevparti
+
Gul Rolls sadel
3ttt styrkombo

Var lite snabb när jag köpte växelgruppen så jag fick fel fäste för framväxeln. Om nån har en Nuovo/Super Record framväxel för braze-on och behöver en band-on så byter jag gärna!

Letar vidare efter styrlager, bromshandtag och pedaler. Nån som har några tips?

Ska fixa bilder snart. Denna kommer så länge från i söndags när jag rengjorde bromsarna.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Viggen » 11 Jun 2012 17:20

Kul att den får växlar!

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 27 Jun 2012 13:56

Testade att sätta ihop dom delar jag fått tag på nu, och det liknar ju faktiskt en cykel!

Image
(sadeln sitter fel, jag vet..)

Men har bestämt mig för att jag inte orkar vänta på ett schysst Super Record styrlager längre utan jag köper ett nytt styrlager så länge, typ Stronglight A-9 eller nått. Letar fortfarande efter en ok Super Record växelgrupp..

En lite fråga, vad ska man tänka på när man köper kedja och vajrar? Något speciellt när man har med gamla Campagnolo-grejjer att göra?

Har tänkt gula vajerhöljen och en gul gropes: http://nonusual.bigcartel.com/product/y ... ropes-long

Sen så...

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

byggtråd: Merckx Corsa

Post by Kristoffer T » 27 Jun 2012 14:21

Ser bra ut. Vad gäller det gula så tänker jag ändå att less is more: du har redan världens gulaste ram (som är jävligt snygg), risken är att alla kontraster försvinner om det gula tar över helt. Det gör i sin tur att helheten blir lite.. trist.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Kj » 27 Jun 2012 14:35

håller med ovan! kör svarta vajer höljen, svart styrlinda, svart sadel för att matcha logon!
kommer bli nice!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Viggen » 27 Jun 2012 14:40

Håller med om att det kommer bli lite overkill med gula vajerhöljen på den ramen, tänk på att gul inte är en (1) kulör. Det finns många nyanser av gult och alla går inte så bra ihop ;)
Jag har gula vajerhöljen+hoods på min i övrigt vita kolfiberhoj. Som kontrastfärg funkar det fint men som genomgående tema inte lika bra. Kör svarta matchat med svart linda eller vitt som alltid är rätt. Kanske en lite vansinnig splashtape om du vågar?

Angående styrlager så är Tange Sekei bra och billiga, har "rätt utseende" också. Eller om du vill kan du ju alltid fläska till medd ett modernt Campa Record. Men jag kan tänka mig att det blir lite "för modernt".

Kul att det går framåt och den kommer nog bli riktigt fin och trevlig!

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

byggtråd: Merckx Corsa

Post by 413 » 27 Jun 2012 16:15

Ähh. Smaken är som baken. Kör på gult rakt igenom. Du kommer ha en Eddy som inte liknar någon annan.

Vi får ta en runda när den är färdig! Jag är även skyldig dig en kaffe sedan helvetet i Boviken..

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 27 Jun 2012 16:31

Tack för all input!

Hmm.. slängde ihop två skisser efter färg-kommentarerna. Har ju bara tänkt mig gult, inte sett det nån gång.. Original-tanken var gult å krom och lite lite svart..

Image

Image

Jag gillar att gula vajer-höljen smälter ihop med ramen, om man lyckas få tag på "rätt"-gul nyans, men det blir nog lite mycket med hel gult styre.. Men det blir väldigt mycket svart i den andra bilden. (Det kommer till svarta Super Record pedaler) Det tar lite fokus från loggan..
En ljus läder-linda istället kanske?

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 27 Jun 2012 16:32

^413

Klart vi ska ta en kaffe! Och jag börjar bli väldigt sugen på att få cykla på den nu :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by abacaxi » 27 Jun 2012 16:40

gul sadel var fint, linda med, men höljena får du köra svarta annars blir det knas.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Kristoffer T » 27 Jun 2012 19:38

Eller så kör du vit styrlinda. Kan vara befriande med lite missmatch och faktiskt riktigt snyggt. Finns ett bra exempel på det i en viss Rossin-byggtråd som efter ett tag utvecklades till en Olmo-tråd.
Så, nu ska jag sluta sätta griller i huvudet på dig :)

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 27 Jun 2012 20:26

Ingen fara, det är ju ändå sommar å grill-tider ;)

Men vit linda fastnade jag inte för.. Jag får fundera en vända till på det.

Rossinen var najs annars, det skulle passa bra bredvid min :) Vad hände med den?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Viggen » 27 Jun 2012 21:43

Vit linda är alltid rätt ;)

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 14 Jul 2012 15:22

Det blev en gul ändå l (inte precis samma som ramen, men ok).. Denna dök upp på Ebay och jag kunde inte motstå den :)

Image


Jag stötte på ett problem idag oxå. Jag monterade vevpartiet ordentligt för första gången och allt blev inte riktigt bra..

Vevaxelbultarna (inte Campa) har lite för stora skallar så dammskydden går inte att skurva ner i botten... Är Campa bultarna tunnare eller är det något att som felar? Kan man slipa ner skallarna lite kanske?
Inget jätte problem, det är bara något varv eller två som saknas..

Problem nr 2 kan vara värre. Det inre kedjehjulet tar precis i hjulstaget. Det går att snurra vevarna men man har ett litet skrapande när det tar i. Det är bara på vevarm-sidan som den tar i, ett tecken på att något inte är rakt?
Så här ser det ut:
Image

Känns inte så kul att behöva byta vevlager, men jag har en annan idé. Kedjehjulet som sitter på har 45 kuggar. Ett kedjehjul med färre kuggar borde ha en mindre diameter, eller hur? Alltså borde ett mindre kedjehjul kunna snurra fritt. Någon emot?

Nån som har ett 42 eller mindre Campa Super Record kedjehjul som han/hon vill bli av med? Sälja eller byta mot mitt 45 SR?



Slänger med en liten teaser oxå. :)
Image

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by wastegård » 14 Jul 2012 16:13

adventure_alex wrote:Det blev en gul ändå l (inte precis samma som ramen, men ok).. Denna dök upp på Ebay och jag kunde inte motstå den :)

Image


Jag stötte på ett problem idag oxå. Jag monterade vevpartiet ordentligt för första gången och allt blev inte riktigt bra..

Vevaxelbultarna (inte Campa) har lite för stora skallar så dammskydden går inte att skurva ner i botten... Är Campa bultarna tunnare eller är det något att som felar? Kan man slipa ner skallarna lite kanske?
Inget jätte problem, det är bara något varv eller två som saknas..

Problem nr 2 kan vara värre. Det inre kedjehjulet tar precis i hjulstaget. Det går att snurra vevarna men man har ett litet skrapande när det tar i. Det är bara på vevarm-sidan som den tar i, ett tecken på att något inte är rakt?
Så här ser det ut:
Image

Känns inte så kul att behöva byta vevlager, men jag har en annan idé. Kedjehjulet som sitter på har 45 kuggar. Ett kedjehjul med färre kuggar borde ha en mindre diameter, eller hur? Alltså borde ett mindre kedjehjul kunna snurra fritt. Någon emot?

Nån som har ett 42 eller mindre Campa Super Record kedjehjul som han/hon vill bli av med? Sälja eller byta mot mitt 45 SR?



Slänger med en liten teaser oxå. :)
Image
Varför inte byta vevlager?!?!

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by adventure_alex » 14 Jul 2012 16:42

Om det är det enda rätta så blir det så. Det kändes bara lättare att byta ett kedjehjul istället..

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by d'epoca » 14 Jul 2012 16:57

Båda färgversionerna kommer att funka, men jag röstar för helgult! Såg trevligt ut och band ihop fint med latexsidorna på däcken.

Gula hoods, njae, gjorde Campa det på den tiden? Natur, vita och svarta är man van vid och svart eller natur passar bra i din kombinationer.

Vit linda har för stor kontrast mot det gula. Om du vill köra vitt, så ha alla delar som går vita (sadel, hoods, linda, remmar och kanske bromshöljen).
Yesterday's Technology Today

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Muffat Stål » 14 Jul 2012 19:05

Det tar sig!
Byt inte den minsta klingan. Antigenen köper du ett nytt lager med längre axel (troligtvis har du en axel för tvådelat) eller skaffar du brickor (spacers) att lägga emellan lagerkoppen och ramen på drivsidan. Finns på velosolo och funkar toppen, kör faktiskt så nu. Se bara till att du tillräckligt stor marginal på vänstersidan!
The thigh's the limit

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: byggtråd: Merckx Corsa

Post by Indurain » 14 Jul 2012 20:08

Distansringarna på velosolo passar bara till engelsk gänga, hur stor är marginalen på vänsterveven ?, och kolla så att inte vevlageraxeln har bottnat i vevpartiet på vänster & höger sida.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply