Renoverings rapport - Crescent competition 13

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Renoverings rapport - Crescent competition 13

Post by bengterik » 08 Nov 2007 01:59

Jag var i Skellefteå på besök när jag hittade en Crescent ram för 250kr på en loppis, även fast den var väldigt sliten och hadde lite otäcka detaljer så kunde jag inte hålla mig.

Det var en, Crescent competition 12. info: http://www.cykelhobby.com/competition.html

Jag lämnade den uppe i norr och sköt på projektet till sommaren.
Nu är vintern här igen och projektet är mot förmodan klart, så här kommer en lite bygg blogg:

Lite stripad
Image


Filade och sågade bort onödiga fästen
Image


Sågade om formen på bromsfärset och moddelerade lite med kemisk metall (underbar produkt)
Image


Sket i att ta bort all färg, slipade bara ner rost och ruggade resten av ramen
Image


Grundade några varv med en billig primer, lackade sedan med billack som jag fick infärgad och upphäld i en sprayburk (man kunde välja nästan vilken kulör som helst och den såldes som extra tålig för den var blandad med härdande lack, men jag återkommer till det)
Som ni ser så valde jag att lacka ramen i en helt dammfri miljö.
Image


Hadde ganska stora problem att få dit lagerkopparna vid styrlagren men med lite tålamod två tvingar och endel fett gick det
Image


Tacka gud för autosol
Image

Fälgarna som satt på var ett par enkelbottnade 630 fälgar så det fick bli ett par mavic open sport, och en fixed hubb från harris cyclery. Mitt riktställ som består av valfri cykel (uppåner) och en loftsäng funkade prima (igen)
Image


Slipade ner skruvarna till framdrevet med dremeln
Image


Slutligen körde jag på en semi klassisk gubbstil, styret kommer från en kapad bock, sadeln från en gubb crescent, vevarna och pedalerna från en peugeot. Sen valde jag 28mm däck så ramen inte skulle se allt för luftig ut. Den rullar väldigt fint och jag är grymt nöjd, lacken känns dock inte lika hård som köpes, den repas ganska lätt. I efterhand skulle jag nog rekommendera att lämna in cykeln och få den lackad, om man ska lägga ner såpass mycke tid känns det som man kan lägga några hundringar extra för hållabrheten.
Image

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 08 Nov 2007 12:42

ser grymt fin ut!

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 08 Nov 2007 21:04

imponerande jobb

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 12 Nov 2007 00:18

Tackar tackar.

Här kommer lite fler bilder
Image

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 28 Oct 2008 19:40

inspirerande :)

Hur fixar jag sådan lack i sprayburk?

User avatar
francesthemute
Posts: 59
Joined: 10 Sep 2008 18:01
Location: Stockholm

Post by francesthemute » 03 Nov 2008 00:15

NU får kläcka ur dig var man fixar 2k på sprayburk! =)

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 03 Nov 2008 14:02

Lägg på en 2K klarlack över allt så blir det hårt.

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 06 Nov 2008 17:34

Hey sorry för sent svar, jag köpte burken på ett ställe i Skellefteå, minns inte vad stället heter och hittar det inte på eniro. Kan kolla om jag har nån bild kvar på burken om nån verkligen vill.

Så här i efterhand kan jag säga att färgen inte höll så bra, jag rekommenderar att lämna in prylen och få det bra gjort. Eller hitta en bra klarlack som föregående talare tipsade om!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 06 Nov 2008 17:54

Jag tror inte det var 2 komponents lack som Bengterik använde (rätta mig...). Det 2k spraylack som jag hört ska vara bra heter Auto-K och ska tydligen bli stenhårt. Har dock letat som ett as efter detta utan lycka...ska finnas på nån färghandel i Gävle tydligen... om någon hittar så säg till.
Image

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 06 Nov 2008 18:22

Du har rätt solomon, det var inte 2k.
Jag har dock hittat en sida som har endel 2k lacker, kostar endel men vem kan tacka nej till "Puch dakota blå"

http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=14

Många fina "vintage" kulörer

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 06 Nov 2008 20:07

Riktigt 2K färg som är blandad i sprayburk av lackförsäljaren har jag för mig bara har en livslängd på ett par dagar sedan har den härdat i burken.

Eller så funkar det som med denna:
http://www.umeabilfarg.se/?artnr=680032

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 06 Nov 2008 21:06

Puch Racing blå tyckte jag om.

User avatar
nph
Posts: 23
Joined: 06 Oct 2008 21:09
Location: umeå, norrland
Contact:

Post by nph » 06 Nov 2008 21:34

solomon wrote:Jag tror inte det var 2 komponents lack som Bengterik använde (rätta mig...). Det 2k spraylack som jag hört ska vara bra heter Auto-K och ska tydligen bli stenhårt. Har dock letat som ett as efter detta utan lycka...ska finnas på nån färghandel i Gävle tydligen... om någon hittar så säg till.
Image


Färgen du letar efter finns att beställa..Eller ofta när man beställer annat från en hemsida så följer den med gratis, lite olika roliga lackfärger.

/N

maximilian
Posts: 20
Joined: 23 Apr 2009 23:17
Location: Skellefteå

Post by maximilian » 23 Apr 2009 23:22

Stället man kan få vilken färg man vill tryckt på sprayburk i Skellefteå heter JBW och är känd färggrossist. Finns säkerligen motsvarigheter i fler städer. Dock upplever jag att beställer man den med härdare så brukar den hålla fint, framförallt om underarbetet är bra. Men för all del, det går ju lika bra att köpa färg och hälla i sprutan och varva upp kompressorn...
Eller varför inte pulverlack? Kostar ju nästan ingenting och blir ju mer eller mindre skottsäkert. :)

Post Reply