On-One Pompino touring/commuting bygge
On-One Pompino touring/commuting bygge
Hej, jag önskar hjälp från er här på forumet, som kanske kan spara mig några timmars egen researchpå Google.
Tanken är att jag ska utöka [1]cykelstallet här hemma och bygga mig en året-runt-cykel på en [2]On-One Pompino (Large) ram.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOP/on_one_pompino_frame
Tänkte ha pakethållare fram och även bak så det finns möjlighet att ha packväskor.
Några tips på bra packväskor?
Sedan har jag funderingar ang. hjul, vilken fälg ska jag ha? Pompino'n tar som max 700x32 men även 700x35 däck.
Vilka fälgar är breda och starka nog för att hålla året runt i alla väder?
Har sett att Mavic Open Pro är ett populärt val bland touring och cross åkare, men har själv funderingar på någon kromad fälg som tex.H+Son TB-14 eller H+Son Archetype.
Hur bred måste en fälg vara för att klara 700x32 och 700x35 däck? Räcker det med 19mm eller måste de vara bredare?
Har inte bestämt mig för om det ska bli enbart frihjul eller om det ska bli fixed/frihjul, vad är att föredra?
Har ni/du några tips på nav? Som håller i ur och skur?
Utväxlingar jag har funderat på är:
42x15 gr: 2.00
46x18 gr 2.56
Vad tycker du/ni är den ultimata utväxlingen för en touring/commuting/cross cykel? Kommer köra grusväg, lätta skogsstigar men för det mesta inne i stan aka. asfalt.
Återkommer säkert med fler frågor och kommer att updatera denna tråd under byggets gång. Planen är att köpa ramen inom de närmsta veckorna.
Här är några inspirations bilder:
Med det otroligt snygga On-One Mary styret:
http://www.pedalroom.com/bike/lady-cop-91
Högprofil och packåsna:
-Emil
Tanken är att jag ska utöka [1]cykelstallet här hemma och bygga mig en året-runt-cykel på en [2]On-One Pompino (Large) ram.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOP/on_one_pompino_frame
Tänkte ha pakethållare fram och även bak så det finns möjlighet att ha packväskor.
Några tips på bra packväskor?
Sedan har jag funderingar ang. hjul, vilken fälg ska jag ha? Pompino'n tar som max 700x32 men även 700x35 däck.
Vilka fälgar är breda och starka nog för att hålla året runt i alla väder?
Har sett att Mavic Open Pro är ett populärt val bland touring och cross åkare, men har själv funderingar på någon kromad fälg som tex.H+Son TB-14 eller H+Son Archetype.
Hur bred måste en fälg vara för att klara 700x32 och 700x35 däck? Räcker det med 19mm eller måste de vara bredare?
Har inte bestämt mig för om det ska bli enbart frihjul eller om det ska bli fixed/frihjul, vad är att föredra?
Har ni/du några tips på nav? Som håller i ur och skur?
Utväxlingar jag har funderat på är:
42x15 gr: 2.00
46x18 gr 2.56
Vad tycker du/ni är den ultimata utväxlingen för en touring/commuting/cross cykel? Kommer köra grusväg, lätta skogsstigar men för det mesta inne i stan aka. asfalt.
Återkommer säkert med fler frågor och kommer att updatera denna tråd under byggets gång. Planen är att köpa ramen inom de närmsta veckorna.
Här är några inspirations bilder:
Med det otroligt snygga On-One Mary styret:
http://www.pedalroom.com/bike/lady-cop-91
Högprofil och packåsna:
-Emil
Last edited by radiodept on 09 Jun 2012 12:40, edited 2 times in total.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Mavic A319 är lite bredare än Open Pro och passar bra för bredare däck. Har ett par på min Raleigh och med 36 ekrar känns dom riktigt bombsäkra.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Hej!
Jag har själv kört på en Pompino sedan i november, varje dag under hela vintern och gör det fortfarande. Har kört med Contis Speedway, 700x35 fram och bak på "vanliga" fälgar. Jag hade ett par noname fixed/free hjulpar som jag använde. I dagsläget har jag gått ned till Schwalbe Marathon 700x28 vilket ja tycker funkar bra som pendlardäck i vått och torrt.
Pompinon har ju ett lockande bra pris men är en ganska tråkig cykel tycker jag. Den funkar till att pendla med, kanske som CX i värsta fall.
Här är några bilder att locka med:
http://www.flickr.com/photos/klasolsson ... 828223253/
Lycka till med byggandet!
Jag har själv kört på en Pompino sedan i november, varje dag under hela vintern och gör det fortfarande. Har kört med Contis Speedway, 700x35 fram och bak på "vanliga" fälgar. Jag hade ett par noname fixed/free hjulpar som jag använde. I dagsläget har jag gått ned till Schwalbe Marathon 700x28 vilket ja tycker funkar bra som pendlardäck i vått och torrt.
Pompinon har ju ett lockande bra pris men är en ganska tråkig cykel tycker jag. Den funkar till att pendla med, kanske som CX i värsta fall.
Här är några bilder att locka med:
http://www.flickr.com/photos/klasolsson ... 828223253/
Lycka till med byggandet!
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Hur menar du med tråkig? Har läst att den kanske inte är den kvickaste ramen på marknaden, är det just det du tänker på? Ska visst bli lite roligare/kvickare om man inte kör med standard gaffeln. Men huvudsyftet med den här cykeln för mig är ju att ha en pålitlig cykel så jag kan veckohandla med (året runt) och köra sonen i cykelkärran. ..men någon lättare skogs/stig/grus åkning vill jag väll såklart också ge mig ut på.klasolsson wrote:Pompinon har ju ett lockande bra pris men är en ganska tråkig cykel
Annars så tycker jag att ramen ser riktigt fin ut, går ju inte att motstå detta(baktriangeln):
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Kör min som pendlare med Open Pro fälgar och Schwalbe Sammy Slick 700x35 däck, får precis plats med skärmar. Kör med Surlynav, riktigt nöjd än så länge (1år). Tycker den är riktigt rolig att cykla på, iallafall med Mary Bar styre + kort styrstam
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Precis, jag menar att den inte är den kvickaste och lättaste men för ditt och mitt ändamål (pendling året om) så är det mycket bang for the bucks. Originalgaffeln är tråkig ja, men har som du funtat på att byta den mot en kölfiber dito.
Jag diggar med baktriangeln, fin detalj.
Jag diggar med baktriangeln, fin detalj.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Jag älskar min! Den är sjukt funkis och funkar för exakt det jag vill ha den till, en vettig cykel.
Jag har den som året runt-cykel och skiftar mellan crossdäck på 35 mm och vittoria randonneur på 28mm beroende på årstid. Detta på vanliga landsvägsfälgar.
Jag kör dock på 48/16 fix/ss vilket kanske är i tyngsta laget med tanke på vikten på bygget och att jag bor på backiga Masthugget, men det funkar.
Det jag gillar med pompinon är att alla hål är gängade så att det är lätt att montera saker.
Pakethållaren har jag byggt själv men där var jag tvungen att borra i gaffeln för att fästa den på tre ställen.
Jag har den som året runt-cykel och skiftar mellan crossdäck på 35 mm och vittoria randonneur på 28mm beroende på årstid. Detta på vanliga landsvägsfälgar.
Jag kör dock på 48/16 fix/ss vilket kanske är i tyngsta laget med tanke på vikten på bygget och att jag bor på backiga Masthugget, men det funkar.
Det jag gillar med pompinon är att alla hål är gängade så att det är lätt att montera saker.
Pakethållaren har jag byggt själv men där var jag tvungen att borra i gaffeln för att fästa den på tre ställen.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Mary Bar har jag faktiskt planerat att ha på cykeln, ser riktigt bekvämt ut!Nibbe wrote:Kör min som pendlare med Open Pro fälgar och Schwalbe Sammy Slick 700x35 däck, får precis plats med skärmar. Kör med Surlynav, riktigt nöjd än så länge (1år). Tycker den är riktigt rolig att cykla på, iallafall med Mary Bar styre + kort styrstam
[img]5039/5910187870_ef7666af5a.jpg[/img]
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Snyggt bygge!Otto wrote:Jag älskar min! Den är sjukt funkis och funkar för exakt det jag vill ha den till, en vettig cykel.
Jag har den som året runt-cykel och skiftar mellan crossdäck på 35 mm och vittoria randonneur på 28mm beroende på årstid. Detta på vanliga landsvägsfälgar.
Jag kör dock på 48/16 fix/ss vilket kanske är i tyngsta laget med tanke på vikten på bygget och att jag bor på backiga Masthugget, men det funkar.
Det jag gillar med pompinon är att alla hål är gängade så att det är lätt att montera saker.
Pakethållaren har jag byggt själv men där var jag tvungen att borra i gaffeln för att fästa den på tre ställen.
[img]6057/6233762136_8da387201d.jpg[/img]
[img]7177/6908319101_a6510a84f4.jpg[/img]
Last edited by radiodept on 09 Jun 2012 12:27, edited 1 time in total.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Fråga till: Klasolsson, Nibbe, Otto och ni andra som har On-One Pompino ramen.
Hur är det med storlekarna?
Är 183cm lång, benlängden är ca: 85cm.
Enligt On-One's storlekstabell så kan jag båda ha en Large och Extra Large.
Rider Height / Suggested Frame Size
5′1″ to 5′6″ (155-167cm) / S (48cm)
5′5″ to 5′10″ (165-178cm) / M (51cm)
5′9″ to 6′1″ (175-185cm) / L (54cm)
6′ to 6′4″ (183-193cm) / XL (57cm)
Sedan har jag lite beslutsångest ang. färg. brun eller blå?
Hur är det med storlekarna?
Är 183cm lång, benlängden är ca: 85cm.
Enligt On-One's storlekstabell så kan jag båda ha en Large och Extra Large.
Rider Height / Suggested Frame Size
5′1″ to 5′6″ (155-167cm) / S (48cm)
5′5″ to 5′10″ (165-178cm) / M (51cm)
5′9″ to 6′1″ (175-185cm) / L (54cm)
6′ to 6′4″ (183-193cm) / XL (57cm)
Sedan har jag lite beslutsångest ang. färg. brun eller blå?
Last edited by radiodept on 27 Apr 2012 09:01, edited 1 time in total.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Tjo!
Jag är 176 cm och kör på en M. Ang färgen, jag målade om min det första jag gjorde
Jag är 176 cm och kör på en M. Ang färgen, jag målade om min det första jag gjorde
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Knepigt med storlekarna, en large är 54cm center vevlagret till top, du kommer att visa ordentligt med sstolpe, dropet blir ordentligt, topröret är ok längd 55.5cm, kanske en 125mm styrstam ?, standover höjd ok
xl
toprör 576mm, lite långt om man vill ha en ram att stöka omkring i skogen med ,
men bättre center till top på 57cm
xl
toprör 576mm, lite långt om man vill ha en ram att stöka omkring i skogen med ,
men bättre center till top på 57cm
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Nu har jag tagit reda på lite spec. från tidigare cyklar jag äger men även har ägt tidigare, för att jämföra.Indurain wrote:Knepigt med storlekarna, en large är 54cm center vevlagret till top, du kommer att visa ordentligt med sstolpe, dropet blir ordentligt, topröret är ok längd 55.5cm, kanske en 125mm styrstam ?, standover höjd ok
xl
toprör 576mm, lite långt om man vill ha en ram att stöka omkring i skogen med ,
men bättre center till top på 57cm
Dodici Special: 55 cm sadelrör och 56 cm topprör
Specialized P.fix: 45,3cm sadelrör och 56,9 cm toprör (81,7 cm standover height)
Redline Monocog: 19"(48.26cm) sadelrör och 23.75" (60.3cm) topprör (80 cm standover height)
Giant Bowery 84: 55.5 cm sadelrör och 58.6 cm topprör (80 cm standover height)
-----------------------------------------------------------------------------
Pompino Large: 54 cm sadelrör och 55.5 cm topprör (77.9 cm standover height)
Pompino XL: 57 cm sadelrör och 576 cm topprör (80.7 cm standover height)
Och om jag nu jämför med mina tidigare cyklar så kanske en Extra Large skulle passa mig bättre?
För jag vill ju att Pompino-bygget ska bli en så bekväm cykel som möjligt, med On-One Mary bar. Och skulle jag vilja ha ett bock/drop styre så är det väll bara att testa med en kortare styrstam och sedan ut och race:a.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Är 176cm, har medium(51cm) som passar perfekt.
Ska egentligen ha 53cm ram på racer så en Large hade blivit i största laget.
Ja svårt val där, synd att deras storlekar inte tar med benlängden.
Ska egentligen ha 53cm ram på racer så en Large hade blivit i största laget.
Ja svårt val där, synd att deras storlekar inte tar med benlängden.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Så då menar du att jag kanske skulle ha en large? Längden går ju iof att justera med längre styrstam m.m.Nibbe wrote:Är 176cm, har medium(51cm) som passar perfekt.
Ska egentligen ha 53cm ram på racer så en Large hade blivit i största laget.
Ja svårt val där, synd att deras storlekar inte tar med benlängden.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Kör på L, det blir för otympligt med xl
köp en +_- 6grader styrstamm och vinkla upp den, med en 10mm spacer under kanske & ett bockstyre med litet drop om du ska köra med det. deda shallow drop ?
330mm sadelstolpe behöver du..
köp en +_- 6grader styrstamm och vinkla upp den, med en 10mm spacer under kanske & ett bockstyre med litet drop om du ska köra med det. deda shallow drop ?
330mm sadelstolpe behöver du..
Last edited by Indurain on 27 Apr 2012 20:31, edited 2 times in total.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Tack så mycket för råden, var verkligen knepigt. Jag tänker nog en upsättning med drops och sedan något riser och byta mellan.Indurain wrote:Kör på L, det blir för otympligt med xl
köp en +_- 6grader styrstamm och vinkla upp den, med en 10mm spacer under kanske & ett bockstyre med litet drop om du ska köra med det. deda shallow drop ?
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Nu har jag fått hem lite prylar.
Även gaffel (On-One Pompino), Sadel (On-One Pivotal), Sadelstolpe (On-One Pivotal), Styrstam (On-One 100mm, 17 deg) och Styre (On-One Mary)
Även gaffel (On-One Pompino), Sadel (On-One Pivotal), Sadelstolpe (On-One Pivotal), Styrstam (On-One 100mm, 17 deg) och Styre (On-One Mary)
Re: On-One Pompino touring/commuting bygge
Delar som är påväg från Chainreaction:
Brand-X Seat Clamp
Brand-X Spacer Pack Alloy 5 x 5mm
Brand-X Spacer Pack Alloy 5 x 5mm
Clarks V-Brake Set
Clarks Lightweight Alloy Bottle Cage
C4 Half Link BMX Chain
C4 Threadless Headset
Airwave Road Tube, 700 x 25-32c Presta Long
Brand-X Seat Clamp
Brand-X Spacer Pack Alloy 5 x 5mm
Brand-X Spacer Pack Alloy 5 x 5mm
Clarks V-Brake Set
Clarks Lightweight Alloy Bottle Cage
C4 Half Link BMX Chain
C4 Threadless Headset
Airwave Road Tube, 700 x 25-32c Presta Long