Bängen trålar - Sthlm

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by Senior herb » 27 Apr 2012 09:49

lebreus wrote:Postade denna i dagens bild igår, slänger in den här också
Stannade inte vid stopskylt, resulterade i en tusenlapp. Ute i Enskede, söder om stan dock
Image

Ahh Handelsvägen.. snuten brukar tråla vid Sockenvägen.. vägen med de 30 stoppskyltarna.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by Bratt » 27 Apr 2012 10:36

ArvidSvensson wrote:
ravelax wrote:...
Alla cyklister borde också ha någon form av ringklocka, och använda den. Inte så coolt kanske, men bättre än att köra på folk.
"HOHO!", "HALLÅ!", "URSÄKTA!", "AARGGHH!" och "AKTA!" funkar finfint.
eller HEPP HEPP HEPP!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by abacaxi » 27 Apr 2012 12:13

galet nog har jag upplevt att det funkar bäst att härma en klocka: "pling pling". ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by Bratt » 27 Apr 2012 13:39

en gammal goding



För er som inte vet så kör man på trottoaren i tokyo.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by ravelax » 27 Apr 2012 18:55

abacaxi wrote:galet nog har jag upplevt att det funkar bäst att härma en klocka: "pling pling". ;-)
Faktiskt, den är bra! Nog går det att hojta på folk men ibland orkar man inte och ibland fattar de inte. En ringklocka är svårare att missuppfatta! Och chansen är mindre att de tänker "Jävla cyklist!" om man bara plingar lite snällt. :)

User avatar
Sputnique
Posts: 14
Joined: 17 Jul 2012 09:40

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by Sputnique » 19 Jul 2012 22:36

abacaxi wrote:... på till exempel götgatan cyklar jag därför hellre på vägen, men det kan vad jag förstår vara olagligt?
Jag har bestämt för mig att jag läste i en svensk cykeltidning i början på nittiotalet att det finns ett prejudikat på att cyklister får cykla på gata/landsväg även om det finns cykelbana. Kan ett prejudikat bli ogiltigt i Sverige?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by ravelax » 20 Jul 2012 00:42

Transportstyrelsen medger på sin hemsida att det i vissa fall är lämpligare att cykla i vägbanan än på cykelbanan. Tvivlar starkt på att någon kommer plocka en för att man cyklar i bilfilen om man inte samtidigt gör något jävligt korkat...

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by Rokkoko » 20 Jul 2012 07:20

Sputnique wrote:
abacaxi wrote:... på till exempel götgatan cyklar jag därför hellre på vägen, men det kan vad jag förstår vara olagligt?
Jag har bestämt för mig att jag läste i en svensk cykeltidning i början på nittiotalet att det finns ett prejudikat på att cyklister får cykla på gata/landsväg även om det finns cykelbana. Kan ett prejudikat bli ogiltigt i Sverige?
Bara när det kommer ett nytt prejudikat som säger motsatsen.

chrkes
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2012 13:35
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by chrkes » 20 Jul 2012 16:13

Bygger Stockholms stad bättre och bredare cykelbanor som inte är mer farliga än själva bilvägarna är jag glad. Det lär ju dock aldrig hända... Hoppas att något vettigt parti kommer till makten i Sverige/Stockholm och stänger ute bilar från citykärnan.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by ravelax » 20 Jul 2012 16:37

chrkes wrote:Bygger Stockholms stad bättre och bredare cykelbanor som inte är mer farliga än själva bilvägarna är jag glad. Det lär ju dock aldrig hända... Hoppas att något vettigt parti kommer till makten i Sverige/Stockholm och stänger ute bilar från citykärnan.
Böjd att instämma. Problemet är ju i grund och botten att trafikplaneringen för cyklar i den här stan är gjord med rövhålet istället för med hjärnan... Det hade inte alls vart lika tryckt stämning mellan cyklister, bilister och fotgängare om det hade funnits en bättre fungerande infrastruktur.

chrkes
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2012 13:35
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar - Sthlm

Post by chrkes » 20 Jul 2012 17:32

ravelax wrote:Böjd att instämma. Problemet är ju i grund och botten att trafikplaneringen för cyklar i den här stan är gjord med rövhålet istället för med hjärnan... Det hade inte alls vart lika tryckt stämning mellan cyklister, bilister och fotgängare om det hade funnits en bättre fungerande infrastruktur.
Det är ju redan tryckt stämning fotgängare emellan, cyklister emellan och bilister emellan. Ska man sedan blanda ihop alla är det bäddat för katastrof.

Post Reply