Byggtråd - discocross

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Byggtråd - discocross

Post by hagard » 16 Apr 2012 20:09

Eftersom det är mysigt att läsa byggtrådar tänkte jag dra mitt strå till stacken genom att föreviga ett nyligen påbörjat projekt - en skivbromscross. Deadlinen är 6:e augusti, då en sprillans ny familjemedlem beräknas anlända, och det med stor säkerhet kommer kännas mer intressant. Tror det kommer gå lite halvsakta under april och maj, för att sedan ta fart. Jag kastar mig över projektet med större iver än kompetens, men det är väl i sin ordning.

Det första verkliga steget togs igår, och då vankades det gaffelbensböjning och dropoutlödning:

Massiv halv ektrissa som jag hittade på föräldrarnas gård, och tillknyckat styre som hävarm.
Image

Det är viktigt att ha ordning och reda när man ska meka.

Blev fint, och precis 47 mm!
Image

Lite inriktning.
Image

Med dropoutsen ditlödda. Framåtriktade för att inte hjulet ska kastas ur av den hisnande bromskraften.
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd - discocross

Post by Muffat Stål » 16 Apr 2012 20:33

Redan igång! Underbar verkstad du har. Visst är det fint att vara högljudd i lägenhet.. Jag följer med spänning och lär mig allt inför projekt Luft.
The thigh's the limit

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd - discocross

Post by atomlab » 16 Apr 2012 20:54

Image
Image

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byggtråd - discocross

Post by kjellsnell » 16 Apr 2012 21:00

Riktigt trevligt! vad använder du för lod och fluss? Utvärdera gärna, jag går i liknande planer.

Edit: de här jäkla giff:arna tar kål på min stackars dator...
Last edited by kjellsnell on 16 Apr 2012 21:01, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd - discocross

Post by Fredde » 16 Apr 2012 21:00

Tumme upp för ett mycket bra val av fil!

Fråga, har du någon fundering kring att förstärka det gaffelben som oket ska sitta på eller "kör du bara på"?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd - discocross

Post by Streamliner » 16 Apr 2012 21:05

Coolt med sådant jobb uppe i lägenheten, haha. Ska bli kul att följa! :)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd - discocross

Post by Indurain » 16 Apr 2012 21:07

8)
Last edited by Indurain on 17 Apr 2012 23:41, edited 1 time in total.
Rule #242 - More is good ... all is better.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 17 Apr 2012 05:21

Tack för de uppmuntrande tillropen! :D Bara så ingen tror jag är knäpp, så sker alltså själva lödningen inte i lägenheten, utan ute/någon annanstans :lol:
Angående gaffelbenet så ska jag försöka fila till ett bromsfäste som fördelar kraften i gaffelbenets förlängning, vilket jag har hört eliminerar behovet av kraftiga gaffelben. Tydligen också viktigt att det monteras inte rakt på, utan längs sidan. Det måste dock vänta tills ett senare skede när det har potential att bli rakt.

Lodet blir 56 procentigt silver från ceeway i alla muffar, vilket flyter sjukt bra men inte bygger ett skit, och 38%-igt där det inte finns någon muff. Just i dropoutsen använde jag en gammal bit JULA-silverlod, då det förefaller ha nästan samma (lite högre) smältpunkt som 38-lodet, och jag kommer behöva värma delar av dropoutsen igen vid motering av bromsfäste. Får återkomma i frågan lite senare.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 17 Apr 2012 08:25

Kul! Skall bli spännande att följa.

Pakethållarbygget och resten av klubbens kreationer har gett mig blodad tand.
Måste ge mig in i det där träsket också.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - discocross

Post by ravelax » 17 Apr 2012 11:51

Spännande projekt! Kul att du bygger från scratch, blir det även hemmalödd ram? Snyggt med muffade gaffeländar!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 17 Apr 2012 13:14

Absolut! Med ett begränsat antal lödningar under bältet känns det dock bättre att börja med de delar som inte är dyra eller går lätt att fixa om det inte blir bra, så länge man kan hålla sig till planen för i vilken ordning olika saker ska sättas ihop.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 18 Apr 2012 22:31

Liten uppdatering. Hann med att löda dit gaffelkronan. Enligt min ringa erfaranhet på tre gaffelkronor är en entums dito i princip gränsen för vad mappgasbrännaren klarar av att värma upp. Man får elda på som en galning, medan den oversizade jag gjort var klart enklare, antagligen då gaffelröret är tunnare.
Image

En amatörmässig men betryggande rejäl file av dyrt silver runtom i underkant, som indikerar god penetration, och som man kan fila bort en dag när man känner att lönekuvertet från kommunen är väl generöst.
Image

Här är den ungefärliga ramgeometri jag siktar på. Färgen är icke bestämd.
Image

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Byggtråd - discocross

Post by d'epoca » 18 Apr 2012 22:36

Underbart!
För en som har känslan med ögat och handen så går det bra även under enklare former.
Du bevisar återigen att man måste inte ha en fullutrustad verkstad för att åstadkomma hantverk av hög kvalitet.
Som sagt, det ska bli spännande att följa ditt bygge.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 19 Apr 2012 08:58

Beställde du från Ceeway? Blir det en muffad ram?

Funderar ju på att hitta en lösning med integrerat styrlager. Mest för att det är lite modernt och att det skall bli en så snygg övergång till den tilltänkta kolfibergaffeln.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 19 Apr 2012 15:49

Ja det var från ceeway. Det är verkligen kanon tycker jag. Finns nog en del i lager som inte finns på hemsidan också har jag märkt. Och det blir muffar, rostfria slopade sådana :D

Integrerat styrlager låter flott, men det krävs väl att man letar upp de fetaste rören som finns för att styrhuvudet inte ska se överdimensionerat ut kanske. Eller vad tror du? Finns ju en del kolgafflar som gör sig fint med traditionellt styrlager, columbus minimal tex.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 20 Apr 2012 11:11

Image

Tänkte på nått sånt här.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd - discocross

Post by Naugas » 21 Apr 2012 09:44

Chris King argumenterar väl för att välja bort integrerade lager: http://chrisking.com/files/pdfs/Int20He ... lained.pdf

Sjyst bygge! Går i liknande tankar själv, fast mer åt Matt Chester-stuket då, inte cykelcross. Har också länge haft funderingar på ett skivbromsfäste som inte skulle ge så mycket moment långt nere på gaffelbenet. Det skulle behöva fästa ganska långt uppe på gaffelbenet, och oket måste sitta så att det inte vill vrida sig i infattningarna vid bromsning. Trixigt, men det borde gå.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 22 Apr 2012 19:11

@otto - Det där kan nog bli bra. Blir spännande att se! :D

Lite framsteg, med både bra och halvdåliga saker.

Nedan ses min primitiva gaffeljigg, som man måste ställa in med hjälp av en annan gaffel. Lödningen gick väldigt bra, men dessvärre visade sig mitt nya verktyg för att hålla fast styrröret göra det lite väl kraftfullt, så eftersom det senare var en aning böjt under lödningen blev raken 45 istället för 47mm. När jag ändå besökte min rambyggarmentor, den generöse, trevlige och kompetente johanp, för att låna dropoutriktare, passade jag på att kallsätta gaffeln till 47mm med hjälp av dessa. Kunde också hämta upp en fantastisk randonneurväska från nämnda godspeedfabrik i Olskroken, härligt! :D
Image
Image
Image

Nästa steg blir att försöka få anständig passform på skivbromsfästet, vilket jag märkt inte är någon barnlek med ett böjt rör med variabel diameter och infästningpunkter som som inte följer rörets förlängning helt och hållet.
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 22 Apr 2012 19:22

Glömde, @Naugas: Tänker du dig att frångå ISO-punkterna då? Vågar inte riktigt det, men man kan ju göra en hel del med infästningspunkterna.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd - discocross

Post by atomlab » 22 Apr 2012 19:34

Detta är fulmeck i klass med karbonbakning i ugnen tillsammans med bullar.
Image

Post Reply