Byggtråd - discocross

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd - discocross

Post by chrobin » 22 Apr 2012 20:21

atomlab wrote:Detta är fulmeck i klass med karbonbakning i ugnen tillsammans med bullar.
+1

Fulmeck som får nissarna med dom fina dyra jiggarna att se ut som bortskämda brackiga snorungar.
Saknas bara att du sköljer flusset i diskhon samtidigt som du gör frukost.

/ ChR

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 23 Apr 2012 07:04

Det hela är nog dock inte fullt så punk som det möjligen verkar, då man ju behöver tillgång till exempelvis olika brotchningsverktyg, antingen genom en hjälpsam vän eller en extra välsorterad lbs. :wink:

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 26 Apr 2012 10:51

Gav mig på bromsfästet igår. Trots att jag fick beröm för min fil, tror jag att 5mm rostfri plåt har gjort kaos med den, och då har jag ändå frångått min vana att fila som en amatör, dvs utan att lyfta på tillbakavägen;) Använde det 39-procentiga lodet för att kunna lägga små fileer, och förutsatt att mitt handhavande inte var förkastligt tycker jag mitt flussmedel var klart mer optimerat för det 56%-iga. Den högre smältpunkten gjorde det mycket svårt att inte bränna flusset. Fick ändå ihop det rakt, och trots en högre andel porer än man skulle önska, tror jag det håller.

Bränt och jävligt!
Image

Lite uppstädning återstår.
Image

Nu är det dags att sticka emellan ett annat lite projekt, för att kunna fästa min nya fina väska på en cykel.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 11 May 2012 16:39

Lite stiltje, men har lött på sadelröret på vevhuset. Det blev knappt en halv mm över 56 cm snett, vilket helt klart är inom mina - väl tilltagna - felmarginaler.
Image

Har också putsat lite på gaffelkronan:
Image

Och glad över skatteåterbäringen som väntar inhandlat ett par gotiska mördare förklädda till hjul, samt ett mycket lätt, billigt och för inåtlutande hälar optimerat ISIS-vevparti:
Image
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 16 May 2012 20:14

I väntan på ett palet från ceeway har jag kladdat ihop basen till en styrstam. Den får dock bara vara på den färdiga cykeln om den klarar klämma fast styret ordentligt, annars har den en plats på en annan cykel. Blir en del filande när man inte är van filélödare.

Image
Image

Har också varit på veloform och knipit världshistoriens sista(?) modolo venus 26mm, samt fyndat ett skf-lager på utförsäljning i tyskland.
Image
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Viggen » 17 May 2012 14:19

Finagrejer, ser mycket fram emot slutresultatet. Byggunika styrstammar kan vara det bästa jag vet, nästan :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - discocross

Post by ravelax » 17 May 2012 22:33

Suktar lite efter ett SKF-lager. Finns de bara för ISIS?

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Byggtråd - discocross

Post by Nibbe » 17 May 2012 23:27

Nice bygge.

Ravelax, skf finns som fyrkantslager också, 2 varianter
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - discocross

Post by ravelax » 17 May 2012 23:59

Härligt! Då blir det nog ett när budget tillåter!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 18 May 2012 08:30

Vet inte om det fanns några fyrkant, men Isis kostade bara 39 euro på hibike vilket ju är bland det billigaste som finns för Isis.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 31 May 2012 12:38

Lite framsteg dokumenterade såhär i lärarnas inferno aka betygsättningsperioden. Styrstammen börjar närma sig färdig, men har inte genomgått den produkttestning som är ett krav för att få vara på cykeln:
Image

Sedan har jag räknat och räknat för att veta hur jiggen ska ställas in. Inställningen av den bygger nämligen på det horisontella och lodräta avståndet mellan vevlagercentrum och styrhuvudets nedre centrum när styrhuvudet är exakt lodrät, och för en given gaffellängd, styrlagerstack, rake, samt BB-drop. Känns som att ett hederligt vattenpass erbjuder den bästa precicion en glad amatör kan finna om man inte arbetar på en fullskalig rikting med en skiva som jiggfundament. Min hjärna värker av användning av tio år gamla kunskaper i cosinus och tangens.
Image
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 29 Jun 2012 12:20

Äntligen fått lite gjort. Efter att ha läst på min läxa insåg jag att min kompetensnivå nog inte var tillräckligt hög för att fixa rostfria muffar. Bestämde mig ändå dumdristigt nog för att ge det ett litet försök med den övre muffen på styrhuvudet, men ganska snart insåg jag att det inte skulle bli bra och jag tog isär det igen. Detta misslyckande finns som tur var inte dokumenterat. Har därför nu fortskridigt med vanliga muffar.

Styrstammen behövdes på randonneuren, och jag håller på med en ny och förbättrad version till crossen. Här är stammen under under helgens dubbla 16-milare.
Image

Framtriangeln är nu ihopsatt. En lödning känner jag mig inte helt tillfreds med, men de övriga är rejält solida, om än inte så vackra överallt. Ramen är i alla fall än så länge rak och fin.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Lite obeslutsam över vajerdragningen. Funderar på att dra broms och bakväxel på överröret för att köra cross, och lämna anhållen på nedre styrhuvudsmuffen för framtida bruk som icke-crosshoj. Kommer köra singelklinga när det vankas cross, men gillar inte lösningen med en snurra för framväxel när en sådan i framtiden kanske behövs. Detta tarvar ältande för att bli klok på.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd - discocross

Post by Muffat Stål » 29 Jun 2012 13:01

Kommer bli så tjusigt det här!
Har lagt min order på fillet pro nu förresten. Närmar mig långsamt gröten..
The thigh's the limit

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 29 Jun 2012 15:56

^härligt! Får man fråga vad de kostade per spröt? Du får gärna låna min skabbiga jigg om du är sugen när det är dags.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Byggtråd - discocross

Post by Andye » 29 Jun 2012 16:38

Dra framväxeln på överröret också och skippa snurran med antingen shimano´s senaste topp pull växel eller med en Umlenker från Speen för att göra om en down pull växel till topp pull. http://www.speen.de/speen____SportsEqui ... ducts.html

Bygget ser bra och jag ser verkligen fram emot slutresultatet. Mycket imponerad över att du gör allt i lägenheten.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Viggen » 29 Jun 2012 17:14

Det här är ju bara så tjusigt! Riktigt förväntansfull över slutresultatet nu :)

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Byggtråd - discocross

Post by pse » 29 Jun 2012 18:40

Vill se större bild på Randon!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd - discocross

Post by Muffat Stål » 29 Jun 2012 21:09

hagard wrote:^härligt! Får man fråga vad de kostade per spröt? Du får gärna låna min skabbiga jigg om du är sugen när det är dags.
Oklart än så länge tills jag fått dem. Betalade bara per uns så får vi se hur många spröt det blir! Det låter bra med jiggen, sitter och caddar upp spektaklet nu och funderar samtidigt på hur jiggandet ska lösas när jag inte har några muffar att nita ihop allt med.. Söndag är garagetid, ska bli gött. Vilket lod är det du kör med nu förresten?
The thigh's the limit

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 30 Jun 2012 07:10

@andye och viggen: Tack ska ni ha! Och mycket bra tips med växeln och umlenkern! Den senare verkar ju väldigt trevlig.Tror det får bli överrör, även om min nuvarande cross faktiskt har vanlig räserdragning och det har funkat bra även i klassisk bärposition:)

@pse: Det fixar jag gärna när jag är tillbaka i stan.

@muffat stål: Jag har SIF 56% i alla muffliknande saker och SIF 38 vid fileliknande saker. Mycket sugen på de olika loden från cycle design dock.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Byggtråd - discocross

Post by russ_meyer » 05 Jul 2012 11:43

Mäktigt bygge. Kul tråd! Hoppas du hinner klart innan nedkomsten.

Post Reply