Det här med bud i säljtråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Det här med bud i säljtråden.

Post by NKDMS » 15 Apr 2012 19:33

Jag har funderat lite på det här med bud (inte cykelbud) utan bud i säljtråden.
Flera annonser läggs ut utan pris men med en liten uppmaning "kom med bud".
De annonser jag pratar om här är de med lite dyrare grejjer inte ett par rostiga pedaler eller saker som man bara vill bli av med.

Själv tycker jag att det är en märklig företelese, men det kanske funkar, eller?
Får ni era prylar sålda? (till ett pris ni är nöjda med, kanske rent av mer).
FISTASTHLM

raggsocka

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by raggsocka » 15 Apr 2012 19:44

Jag tycker också det är helt efterblivet. budgivning fungerar ju som auktion, någon lägger 50 kr så kommer någon annan som vill ha det för 60.
Det är ju inte så dessa annonser fungerar.

Jag kan tänka mig att många som lägger upp exempelvis en ram med bud har redan innan tänkt sig ett pris dom vill ha för den.
Då är det upp till köparen att försöka gissa vad säljaren vill ha för ramen. Säger man för lågt är det ett "skambud" och då tycker säljaren att man är dum i huvudet.

Sätt ett pris för guds skull. Sen får väll folk pruta hit och dit, men bud......

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by atomlab » 15 Apr 2012 19:48

Ibland när jag säljer för bud så vill jag bli av med det. Dvs jag har sakerna men trivs inte med att hamstra och ha lådor fyllda med saker. Och om jag tex har köpt ett par straps för 1000kr så vill jag gärna ha 1000kr. Men vet att det är väldigt få människor som kommer att köpa till det priset.
Jag gillar dock inte att ha det i lådan så der hellre att sälja det till det priset som erbjuds och någon blir glad än att inte sälja det alls.
Image

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by NKDMS » 15 Apr 2012 20:06

Det hamnar i kategorin "saker man vill bli av med", då fattar jag att man kör bud.
Jag kan oxå förställa mej att det är svårt att sälja såna här på forumet. :wink:
FISTASTHLM

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Indurain » 15 Apr 2012 20:17

Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by NKDMS » 15 Apr 2012 20:30

Det är kul med såna giffar men vad betyder den?
FISTASTHLM

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by atomlab » 15 Apr 2012 21:19

Image
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Bratt » 16 Apr 2012 08:59

Skulle du, Atomlab, till exempel släppa strapsen för 20kr bara för att slippa se dom igen? Om inte finns det inte ett utropspris du har i huvudet?

För mig är riktpris alltid skönt att se. Jag drar mig ofta för att kontakta säljare som inte skriver ut pris. Inte bara här utan även på blocket och happymtb.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by RZ-1 » 16 Apr 2012 09:30

Samma här.

Står det istället 2000kr/bud så är det lättare att förstå vad säljaren uppfattar som "skambud".

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Koyo » 17 Apr 2012 12:41

Bratt wrote:
För mig är riktpris alltid skönt att se. Jag drar mig ofta för att kontakta säljare som inte skriver ut pris. Inte bara här utan även på blocket och happymtb.
Känner likadant, särskilt för att jag personligen inte har sådär superbra koll på vad saker är "värda". Om jag får för mig att jag vill ha en komponent eller liknande och det bara står "bud" brukar det få vara, jag har ju ett pris jag kan tänka mig att betala men det kanske är långt i underkant, a.k.a. skambud, för just den här prylen.. och man vill ju inte vara den som skambudar på fina saker, även om det inte är med flit hehe. :wink:

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Streamliner » 17 Apr 2012 17:59

Svarar egentligen bara på annonser som har angivet: Pris, Storlek (Ramhöjd, ramlängd, stamlängd etc), Säljarens bostadsort samt Bilder, gärna flera i bra kvalitet på produkten.

Ju mer fakta ju lättare att hitta rätt säljare + att du som säljare är seriös mot dina presumtiva köpare. Gillas.

Det är väl också lite roligare att handla av en säljare som ger god service om allt möjligt, inkl priset.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Eskiboi » 17 Apr 2012 23:04

Streamliner wrote:Det är väl också lite roligare att handla av en säljare som ger god service om allt möjligt, inkl priset.
Det är även roligare att sälja till köpare med gott sinneslag. Sålde ett styre till en herre på forumet förra veckan och efter sedvanlig överlämning av prylar/cash avslutades affären med bärs & järn och allmänt cykelsnack på det lokala haket. Sådant uppskattas i min bok.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Bratt » 06 Mar 2013 21:27

Kanske dags att dra upp en gammal tråd nu känner jag. Men kanske inte pga av att jag är trött på att folk endast skriver "bud". Står dock fortfarande vid samma ståndpunkt som jag gjorde i tidigare inlägg i tråden.

MEN... Snälla sluta kladda i andras säljtrådar. Dessa kommentarer, oavsett skribentens avsikt, goda råd eller mordhot, har under de senaste dagarna gjort att en medlem varit tvungen att kontakta moderator och en dragit tillbaka sin annons.

Så tänk till en extra gång innan du gör ett inlägg. Sälj-annonser är trotts allt inte vanliga forumtrådar. Skicka ett trevligt PM istället! Gärna med en GIF.

Det var allt jag tänkte säga på den punkten.

Image

(En annan femma är ju om folk skrivit fel i annonsen. Som fel namn på en växelgrupp eller dylikt.)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Muffat Stål » 06 Mar 2013 21:36

Word. Det ständiga kladdandes i säljtrådar ang. för högt pris är så jäkla onödigt. Det är säljarens tråd och säljarens pris. Passar det inte, köp inte. Är du riktigt ilsken, skicka ett pm. Det handlar om respekt och att följa forumets regler, så svårt kan det inte vara.
The thigh's the limit

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Sönke » 06 Mar 2013 21:44

Men man får nog ta lite om man som Mr A vägrar sätta priser eller ge några som helst motbud på saker. Att bara svara halvdrygt efter två veckor känns lite som att skjuta sig själv i foten. Vi man ha en smooth affär får man lägga manken till också. Inga mått, inga priser, inga vettiga bilder, inge svar på PM... Skyll dig själv säger jag.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by wastegård » 06 Mar 2013 21:57

^word.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Kiliam » 06 Mar 2013 22:09

Jag tycker att det är extremt irriterande att man måste försöka gissa vad säljaren vill ha för grejerna med tanke på att jag ofta inte har någon aning om vad som är ett rimligt bud. Det kan ju vara så att jag lägger ett bud som är långt över vad säljaren har tänkt sig och därför "förlorar" pengar på att lägga ett bud.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Håkan » 06 Mar 2013 22:29

@Sönke: +1


Jag måste tillägga att jag har sålt saker via forumet. Tänker främst på de saker jag sålt till en viss person. När jag sedan ser att denne lägger ut saker till "överpriser" (inte de saker jag har sålt) kan jag bara säga att det kliar i fingrarna att skriva något drygt i säljtråden. Vet man hur en säljare är som köpare så kanske denne kan förvänta sig lite tjafs och gliringar i sin säljtråd.


Men jag håller helt med om att man allt bör hålla fingrarna i styr och inte hålla på och skriva en massa som inte har med själva produkten att göra. Och då menar jag inte frågor om storlekar på ramar, skor, typ av pedaler och sånt. Frågor om sånt är ju självklart ok. Taskiga kommentarer hör, för mig, hemma i PM.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Det här med bud i säljtråden.

Post by Otto » 06 Mar 2013 22:32

Kanske dags för en "Ny på forumet"-sticky. Som slår ihop alla som redan finns, samt lägga till lite andra vett och etikett-tips.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Det här med bud i säljtråden.

Post by Muffat Stål » 06 Mar 2013 22:33

Sönke wrote:Men man får nog ta lite om man som Mr A vägrar sätta priser eller ge några som helst motbud på saker. Att bara svara halvdrygt efter två veckor känns lite som att skjuta sig själv i foten. Vi man ha en smooth affär får man lägga manken till också. Inga mått, inga priser, inga vettiga bilder, inge svar på PM... Skyll dig själv säger jag.
Håller helt med. Att lägga upp annons utan info är klassiskt korkat. Och att kladda för att få mer info är jag helt och fullt för! Det jag kan tycka är onödigt är "hade jag sålt den där hojen hade jag bara bett om hälften för jag är en så skön kille"-grejen.
The thigh's the limit

Post Reply