Page 1 of 7

Byggtråd Basso

Posted: 14 Apr 2012 11:08
by rallykalle
Som de minnesgoda säkerligen minns så hämtade jag upp en stillig Basso från Eskilstuna för styvt en månad sedan.

Image

Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom. Jag har egentligen sagt till mig själv och min fru att det är ett projekt för nästa vinter, men kan inte riktigt hålla mig från att smyga igång det redan nu.

Jag stod länge och velade mellan om den skulle få komponenter från Mavic eller Campagnolo. Mavic-grejerna är snygga på ett ganska hårt sätt, enkla och hårda linjer och dessutom färger på sina dischjul som skulle passa. Campagnolo är å andra sidan allt snyggts moder (George Clooney möjligen undantagen). För att den inte skall känna sig ensam i källaren så vann i alla fall Campagnolo, känns det som just nu. Vad jag kan avgöra på följande bilder så har den tidigare körts med just Campagnolo.

Image

Image

Även om den sista bilden inte är av högsta kvalité så ser det ändå ut som om den är utrustad med c-record.

Och om det nu skall bli campagnolo så är frågan vad för sorts grupp, eller blandning. C-record är så klart porr vad gäller utseende, samma sak gäller Chorus monoplaner-bromsarna. Jag är också svag för Victory-gruppen.
Image

Tanken är att det skall bli en relativt tidstrogen, men användbar cykel. Och sjävklart snygg. Har själv inga som helst problem med att blanda och ge lite vad gäller komponenter, bara det går att ana en viss röd tråd i det. Disc bak och någon form av lågprofil fram är det enda som känns klart för närvarande. Så fritt fram för förslag, nämn bara inte ordet shi****.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 14 Apr 2012 17:47
by Ronny
På fotona är det första generationens C-Record med Super Record bromsar.
Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. De finns i olika utföranden beroende på cykeln de sitter på.
Det kan även vara C-Record/Cobalto handtag.
Tycker definitivt att Victory inte hör hemma på en sådan här ram utan den kräver något par snäpp uppåt. Gillar heller inte tanken på Chorus bromsar vilket jag tycker är fula.
En FIR eller Mavic disk sen en profilfälg i fram och DT aero eker.
C-Record andra generationens har en mer ekomiskt prisbild än första och är vad jag skulle valt om Mavic var borta ur bilden.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 14 Apr 2012 18:01
by Indurain
rallykalle wrote:Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom..
Basson kan du använda som glidarhoj en varm sommarkväll,
för träningsändamål kan du köpa en kinakokos ram + shimano 105 växlar.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 15 Apr 2012 23:50
by d'epoca
Ronny wrote: -"- Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. -"-
Googlade det och fann en ännu en Laser:
http://www.raydobbins.com/misc/Laser/mo ... levers.htm

Re: Byggtråd Basso

Posted: 16 Apr 2012 06:46
by Ronny
d'epoca wrote:
Ronny wrote: -"- Bromshandtagen kan antingen vara aero Super Record som var en version som blott proffstallen hade tillgång till. -"-
Googlade det och fann en ännu en Laser:
http://www.raydobbins.com/misc/Laser/mo ... levers.htm
Sitter identiska på Sönkes AIR Laser. Var nog Moser som var först med aeroversionen av SR.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 16 Apr 2012 21:17
by rallykalle
Indurain wrote:
rallykalle wrote:Tanken är så klart att det skall bli en klar träningsmaskin så småningom..
Basson kan du använda som glidarhoj en varm sommarkväll,
för träningsändamål kan du köpa en kinakokos ram + shimano 105 växlar.
Med träning menade jag nog mer att jag vill ha en jonne som jag utan att tveka kan använda, således går saker som är för dyra (likt 1:a generationens c-rekord) eller för fina (genomgående NOS) bort. För bruksträning har jag en fin växlad redan.
Ronny wrote:...
Tycker definitivt att Victory inte hör hemma på en sådan här ram utan den kräver något par snäpp uppåt. Gillar heller inte tanken på Chorus bromsar vilket jag tycker är fula.
En FIR eller Mavic disk sen en profilfälg i fram och DT aero eker.
C-Record andra generationens har en mer ekomiskt prisbild än första och är vad jag skulle valt om Mavic var borta ur bilden.
Efter ett par utsökta flaskor Chianti Classico i lördags insåg jag direkt att du har rätt vad beträffar Victory, det får helt enkelt bli ett annat projekt. Din missbedömning av chorus-bromsarana är beklaglig, du kanske blir förståndigare med åldern... FIR, Mavic och C-record är alltihop trevligt. Kanske skulle jag tänka en gång till vad gäller Mavic, kan fransmännen slå italienarna vad gäller vin, vilket de onekligen kan, har de kanske en möjlighet att konkurrera på andra plan med.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 23 Apr 2012 21:01
by rallykalle
Kanske skall komplettera med denna från blocket:
Image
:)

Re: Byggtråd Basso

Posted: 28 May 2012 15:54
by rallykalle
Fick en present från England idag, efter några veckors väntande på det kungliga engelska postverket.

Image

Image

Är ett kompletterande bakhjul med, får se hur pass väl använt det blir.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 28 May 2012 22:23
by ravelax
Grymt! Etiketten på fälgarna matchar ju dessutom ramen. Bonus!

Re: Byggtråd Basso

Posted: 29 May 2012 07:27
by Ronny
Klassiskt sent 80-tals tempohjul. Blir det ekrat i bak?

Re: Byggtråd Basso

Posted: 29 May 2012 10:27
by 413
Om du behöver en C Record-stolpe så hojta. :wink: För den vill ha 27,2?

Re: Byggtråd Basso

Posted: 29 May 2012 14:27
by rallykalle
ravelax wrote:Grymt! Etiketten på fälgarna matchar ju dessutom ramen. Bonus!
Japp, självklart helt uttänkt och inte en slump.
Ronny wrote:Klassiskt sent 80-tals tempohjul. Blir det ekrat i bak?
Nej, skall bli disk bak, men priset var så bra att jag tänkte att det kunde vara praktiskt med ett ekrat bakhjul med, för blåsiga dagar.
413 wrote:Om du behöver en C Record-stolpe så hojta. :wink: För den vill ha 27,2?
Det skulle så klart passa fint.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 29 May 2012 22:09
by Kristoffer T
Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?

Image

Re: Byggtråd Basso

Posted: 30 May 2012 07:51
by rallykalle
Kristoffer T wrote:Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?

[img]uppbyggd[/img]
Tror det är en synvilla faktiskt, ser ut att vara en på pricken likadan ram. Fin minsann, gillar färgen på styrlindan.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 30 May 2012 09:44
by Kristoffer T
Den gula/guldiga Benotton är grym. Jag kan däremot tycka att den gröna är ännu snyggare till din ram. Den här snubben verkar ha dem alla :)
http://www.ebay.de/itm/NIB-Handlebar-Ta ... 221wt_1165

Re: Byggtråd Basso

Posted: 30 May 2012 14:13
by rallykalle
Kristoffer T wrote:Den gula/guldiga Benotton är grym. Jag kan däremot tycka att den gröna är ännu snyggare till din ram. Den här snubben verkar ha dem alla :)
http://www.ebay.de/itm/NIB-Handlebar-Ta ... 221wt_1165
Tål att tänkas på, har en svart cinelli-linda hemma som jag tänkt använda. Men grönt kanske blir än bättre.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 30 May 2012 14:22
by Ronny
rallykalle wrote:
Kristoffer T wrote:Snubblade över denna på pignonfixe.com. Känns dock som att din ram är något mer aggressiv, eller är det kanske bara en synvilla?

[img]uppbyggd[/img]
Tror det är en synvilla faktiskt, ser ut att vara en på pricken likadan ram. Fin minsann, gillar färgen på styrlindan.
Likadan ram och synvilla som sagt när blott en betydligt större ram ser ut att slutta mer.
Cykeln på bilden är f.ö. indurains och har varit med tidigare här.

Re: Byggtråd Basso

Posted: 19 Jun 2012 20:51
by rallykalle
Lite test för att se hur den kommer att se ut när den väl är klar.

Image
Stammen är provisorisk, likaså bromsarna. Stammen skall så småningom ersättas med en svart. Vad gäller bromsarna var jag tvungen att testa med dessa då jag tycker de är rysligt snygga.

Image
Bromsarna är Weinmann NRB 499, otroligt fina men kommer nog att falla på att de som synes drar lite åt det grafitgråa hållet, vilket inte riktigt passar. Lite synd då jag som sagt verkligen gillar dem både för utseendet och det rent mekaniska.

För övrigt var jag lite förvånad över hur liten den känns när man står vid den, beror sannolikt på min väldigt begränsade erfarenhet av cyklar med 650 fram. Är för tillfället väldigt sugen på att testa den, men blir lite tråkigt att leda den runt kvarteret.

Image

Re: Byggtråd Basso

Posted: 19 Jun 2012 21:14
by Ronny
Är styrlagret också tillfälligt monterat? Ser inte ok ut vid gaffeln.
Kommer du kapa eller köra full längd på styret?

Re: Byggtråd Basso

Posted: 19 Jun 2012 21:58
by rallykalle
Ja, styrlagret är provisoriskt, måste bytas ut innan den går att köra. Har inte bestämt styret än, måste få provsitta innan jag vet. Men lutar just nu åt att kapa det lite. Är styret på lasern kapat, och i sådant fall hur mycket?