Byggtråd Basso

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 09 May 2013 14:16

kjellsnell wrote:Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )
1987 andra generationens C-Record med Power Grade System.
Мясо это убийство

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byggtråd Basso

Post by kjellsnell » 09 May 2013 14:32

Där ser man... jag har faktiskt inte riktigt förstått funktionen med "Power Grade System".
Vad är tanken?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 09 May 2013 14:40

kjellsnell wrote:Där ser man... jag har faktiskt inte riktigt förstått funktionen med "Power Grade System".
Vad är tanken?
Möjligheten ger mikrometer variation av förhållandet mellan den kraft som anbringas på bromshandtaget och svaret från bromskraften.
Мясо это убийство

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byggtråd Basso

Post by kjellsnell » 09 May 2013 14:50

Aha. tack! tyckte att skillnaden var minimal.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 10 May 2013 10:05

kjellsnell wrote:Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )
Jag tänkte just säga att det nog finns andra här som kan berätta mer om den, och det fanns det givetvis.
wastegård wrote:Har du fått tag i något LA84 ?
Yes, det sitter upphängt i källaren, har fått tag på snygg matchande 1a-stam med.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 10 May 2013 16:19

rallykalle wrote:
kjellsnell wrote:Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )
Jag tänkte just säga att det nog finns andra här som kan berätta mer om den, och det fanns det givetvis.
wastegård wrote:Har du fått tag i något LA84 ?
Yes, det sitter upphängt i källaren, har fått tag på snygg matchande 1a-stam med.
Du kör på c-record till den?
Мясо это убийство

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 10 May 2013 17:12

Ronny wrote:
rallykalle wrote:
kjellsnell wrote:Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )
Jag tänkte just säga att det nog finns andra här som kan berätta mer om den, och det fanns det givetvis.
wastegård wrote:Har du fått tag i något LA84 ?
Yes, det sitter upphängt i källaren, har fått tag på snygg matchande 1a-stam med.
Du kör på c-record till den?
C-record är tanken ja.

Saknas just nu gör pedaler, vevlager, vevparti, sadelstolpe samt bakväxel.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 11 May 2013 11:15

rallykalle wrote:
Ronny wrote:
rallykalle wrote:
kjellsnell wrote:Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )
Jag tänkte just säga att det nog finns andra här som kan berätta mer om den, och det fanns det givetvis.
wastegård wrote:Har du fått tag i något LA84 ?
Yes, det sitter upphängt i källaren, har fått tag på snygg matchande 1a-stam med.
Du kör på c-record till den?
C-record är tanken ja.

Saknas just nu gör pedaler, vevlager, vevparti, sadelstolpe samt bakväxel.

Jäkla skit, tänkte precis tipsa dig om ett par pedaler till ett pangpris, men självklart var dom borta! Är det första eller andra generation du ska ha?

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 11 May 2013 22:49

^^
Andra generationen, spanet jag hade på ett första generationens vevparti var mest för att det verkade gå till ett skapligt pris.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 15 May 2013 10:33

Tog fram bågfilen igår för att fulmecka lite.

Image

Image
Så var äntligen den vevlagerkoppen som satt kvar när jag köpte ramen borta.

På tips av Indurain ropade jag även hem ett vevparti i helgen så det bör väl vara på ingång om inte allt för lång tid.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 17 Jun 2013 09:15

När detta paket kom på posten förra veckan:
Image
Kan jag äntligen tillgodose denna begäran.
Indurain wrote:Tänkte säga fir, fast det där navet får mig att fundera, kan du lägga upp en närbild på navet ?, båda sidor.
Image

Image
Så får vi se om detta kan lösa diskens märkeslöshet.

Efter att strippat det från frihjul och klibbor ser det nu ut så här:
Image
Inför omlackning är frågan hur man bästa trixar bort den gamla färgen? Kan man köra med färgborttagning utan att skada hjulet? Det verkar populärt på aluminiumfälgar till bilar, men där lär väl godset vara tjockare och därför inte lika ömtåligt? Slipa ner det hellre?

Vad gäller färgsättning så är svart/grönt tanken just nu, om jag lyckas hitta en grön som matchar ramens gröna på ett bra sätt. Det kommer säkert att se lustigt ut med framdisken, men det må så vara.

Jag försökte även testa mig fram till storlek på sadelstolpe nu på morgonen. Med Bianchins 26.8 mm ser det ut så här:
Image

Image

Och en 27.2 mm går precis ner en liten bit utan problem:
Image
Den känns dock väl tajt och frågan är då om det är tänkt för 27.0?
Självfallet var även sadelstolpsskruven jag hade liggande för lång så jag får införskaffa en kortare.

Slutligen trillade detta in för någon vecka sedan:
Image
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 17 Jun 2013 16:07

Auto Refinish i Saltsjö-boo, Han fyller upp riktig lack på sprayburk och resultatet är därefter.

Auto Refinish
Värmdövägen 736
132 35 SALTSJÖ-BOO

200:-/burken , för färg
150:-/burken , klarlack
150:-/burken , primer
150:-/burken , sprutspackel


Har alltid handlat där och du kan få vilken färg du önskar.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Basso

Post by Indurain » 17 Jun 2013 18:02

Låt en lackerare göra det, du får aldrig samma lyster/styrka om du gör det själv, jag lämnade in detta hjul (fläckarna kommer från kameran)
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 18 Jun 2013 13:49

Indurain wrote:Låt en lackerare göra det, du får aldrig samma lyster/styrka om du gör det själv, jag lämnade in detta hjul (fläckarna kommer från kameran)
/

Tro mig, du får det av det han säljer. Vi snackar inget biltema skräp som du kanske använt när du fått dåligt resultat....

Folk som sett mina lackade ramar kan nog hålla med mig i ämnet.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 18 Jun 2013 21:11

^^ Låter som ett trevligt förslag, eller det gör båda. Men är som sagt sugen på att göra det grön-svart likt ramen så att få tag i bra lack i rätt kulörer vore toppen för att leka lite själv. Skall fundera över helgen och ta bort alla kladdig svart färg.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Byggtråd Basso

Post by bankiren » 18 Jun 2013 22:30

Waste, dina lackeringar är briljanta, men det är skillnad på en stor platt yta och tunna rör :S
@fistasthlm

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 08 Jul 2013 19:16

Disk-frågan är förmodligen löst. Efter vägning och jämförelse av nav så har Indurain kommit fram till att det förmodligen är en tysk IKO-disk. En av ledtrådarna är att den är byggd i glasfiber och väger dryga 3 kg.

Efter att färgen tagits bort ser den nu ut så här:
Image
Återstår lackering, som skall få göras av någon professionell, och skall bli samma vita som framdisken. Någon som vet hur mycket underarbete man skall göra själv? Räcker det med att ha tagit bort färgen?

Dessutom har vissa andra delar trillat på plats.
Image
27.0

Och det roligaste; har kikat efter en campagnoloskruv till sadelstolpen, men inte fått tummen ur. Går sedan en kväll och grejar lite med en anna cykel i källaren, och rotar bland allt som ligger där, när denna dyker upp:
Image
Helt ny, i förpackning. Har ingen aning om när jag köpt den. Skulle kunna vara när jag plockade ihop min växelcykel förra vintern, men är inte säker. Passade perfekt gjorde den i alla fall.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Byggtråd Basso

Post by atomlab » 08 Jul 2013 19:30

Ett som är säkert är att du är den största perfektionisten på ditt hjul. Ju mer du gör med att fylla ut småhål med plastic padding och slipar ju bättre blir resultatet..
Image

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 02 Sep 2013 08:57

Hur går det?

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 02 Sep 2013 09:01

^^Samvetsfråga.

Det går bra på så sätt att det mesta finns på plats i källaren, men själva byggandet händer det inte mycket med. Jag kanske kan ta detta som en smäll i rumpan och sätta igång. På tur står att rostskydda ramen, polera den och få hjälp med att montera styrlagret. Spackling och lackning av bakdisken är även det ett väntande projekt.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Post Reply