Byggtråd Basso

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 20 Jun 2012 07:22

Kolla här när jag var duktig och fotade: http://fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=10545
Tror jag kapade ca:4cm till lasern.
Мясо это убийство

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 18 Sep 2012 13:13

Så, nu är det dags igen. Efter att jag har haft lite problem med att bestämma mig huruvida jag skulle ro projektet i land eller sälja ramen så har jag nu bestämt mig för att föra projektet in i mål, så sugen på att få provköra den. Till våren skall den vara klar.

Vad som skall hända här näst: vevlagret måste jag få hjälp att demontera, eller vad som är kvar av det. Det som varit monterat är ett Miche-lager, som tycks ha haft maskinlager om jag ser rätt, svårfotat.
Image

Image

Vidare så har jag ett styrlager på ingång från tyskland vilket skall moteras. Måste dock demontera det som sitter kvar från det gamla styrlagret på gaffeln. Det tips jag läst om är att lägga gaffeln i frysen och sedan knacka bort den. Eller är det någon som har ett bättre tips?
Image

Så har jag börjat titta efter en passande styrstam. Efter att ha läst Ronns utvärdering av Lasern och mätt en del så lär jag behöva en stam som är minst 120mm för att passera centrum av framhjulet. Svårt att veta exakt hur lång jag behöver då min erfarenhet av temporamar och sittposition är lika med noll.

Har provmonterat denna:
Image
120 mm, men gillar inte stilen på den ihop med ramen.

Har även denna liggande:
Image
Men är för kort så får sitta kvar där den sitter.

Av klantighet missade jag en Cinelli 1a, 130 mm häromdagen då jag budade för sent. Men något i den stilen hade jag tänkt. Missade även ett par Super Record-bromsar tidigare i somras på lfgss då jag var ute över dagen och säljaren trodde jag struntade i att svara vilket gjorde att nr 2 i kön fick dem. Lite surt då de var i fint skick.

Men under sommaren har ett par saker ramlat in.

Image

Image
Sadel, som, enligt erfarenhet, är väldigt kompatibel med chaufförens röv.

Image
Framväxel.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 18 Sep 2012 19:45

Bra att du behöll den och kul att det lär bli ett bygge som tar lite tid.
Det finns olika metoder av att få av en trilskandes vevlagerskål. När den sitter så hårt
att vevlagerverktyget gärna slinter så brukar jag fixera det så man slipper riskerar att slå sönder en själv och ramen. Man monterar tillbaka skålen på andra sidan sen tar jag en gängstav med stora brickor och skruvar fast. Samt det kan vara bra att få lite hävstångseffekt med en rörbit på verktyget och man kan behöva assistans. Ett annat alt. är att klyva skålen så spänningen släpper. Alla metoder tar sin tid och det är upp dig att testa dig fram.

Att ta av lagersätet genom lägga gaffeln i frysen är nog ingen cykelmekaniker gör.
Varför inte skaffa ett anpassat verktyg när du ändå skruvar så frenetiskt på diverse byggen? Undvik fulmek när lagersätet lätt blir skadat oavsett om det inte ska användas igen - bara så du vet. Det finns multifunktionsverktyg för montering och demontering.
Lika lätt att skada vid montering med inkorrekta verktyg.

Cinelli stammen med panto är en XA men bör vara 26mm och du ska väl ha LA84 styre som är 26,4mm?
Tycker också att XA inte passar bra på basson. 1A i 135mm vet jag en som har flera NOS av. Fast ingen bra längd utan 120mm blir bättre när du ska ha LA84.

Sittposition m.m. ska jag hjälpa dig med sen när det blir dags så du kommer se bra ut på cykeln vilket är det primära. :)
Мясо это убийство

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by Nils » 18 Sep 2012 19:49

om du har ett skruvstäd kan du sätta lagret i det och använda ramen som hävstång. Du vill ju såklart inte böja sönder ramen men lite försiktigt så kan det nog gå..

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 18 Sep 2012 22:17

Postar en bild på min tigierre så du kan få en liten bild av hur en 120mm 1A sitter med ett LA.84! Då Basso ramen har en väldigt snarlik geometri som min.

Image

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 18 Nov 2012 19:54

Det går inte fort, och skall man vara helt ärlig så har jag inte byggt något alls sedan senast. Wastegårds bild avgjorde mina små, små tvivel, klart det skall vara en så prydlig stam.

Det som har hänt är att det trillat in lite delar.

Image
Campa, C-recordstyrlager.

Och ett Ambrosio disc-hjul som komplement till det ekrade bakhjulet jag redan har.
Image

Image

Image

Till nästa gång kanske jag till och med byggt något, men det är nog inget man skall ta som ett löfte.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 19 Nov 2012 22:05

Är disken köpt som ett Ambrosio?
Мясо это убийство

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 19 Nov 2012 22:24

Ronny wrote:Är disken köpt som ett Ambrosio?
Nja, som ett "troligen" Ambrosio.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 20 Nov 2012 22:23

rallykalle wrote:
Ronny wrote:Är disken köpt som ett Ambrosio?
Nja, som ett "troligen" Ambrosio.
Den ser ut att vara grå men det finns även några andra som fanns även original grå. Ev. kan det vara ett Miche ev Gipiemme. Tycker att navet är olikt de Ambrosio som jag har sett.
Du tar väl bort den svarta färgen eller lackerar om?
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Basso

Post by Indurain » 20 Nov 2012 22:27

Tänkte säga fir, fast det där navet får mig att fundera, kan du lägga upp en närbild på navet ?, båda sidor.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 16 Jan 2013 14:43

Ronny wrote: Den ser ut att vara grå men det finns även några andra som fanns även original grå. Ev. kan det vara ett Miche ev Gipiemme. Tycker att navet är olikt de Ambrosio som jag har sett.
Du tar väl bort den svarta färgen eller lackerar om?
Indurain wrote:Tänkte säga fir, fast det där navet får mig att fundera, kan du lägga upp en närbild på navet ?, båda sidor.
Den är alltså helt svart, även om färgen inte är den bästa. Jag har nog tänkt att lacka om det, frågan är hur. Och bild på navet dyker upp, måste bara se till att fixa en lämplig avdragare för frikransen först.

Förhoppningsvis blir det lite mer tid att bygga nu när jag byter jobb. Det är en del montering som bör göras så att det känns som bygget går framåt.

Ett av världens längsta ebay-köp dök igår upp i lådan. Den 18 november vann jag en aktion på ett par campagnolobromsar från tyskland. Efter en hel del betalningsstrul där allt baserade sig på att jag inte kunde betala då jag inte bodde i tyskland, och en mejlkonversation där jag mejlade på skol- unt translatetyska och engelska och säljaren svarade kortfattat på tyska med tusentals utropstecken, så lyckades jag betala via banköverföring. Den 18 december, det vill säga en månad efter, så skall säljaren ha skickat paketet från tyskland. Igår, den 15 januari, dök alltså paketet upp. Så leveranstid på nästan en månad vilket känns väl långt även med helgerna inräknat. Enda orsaken att jag inte orkat klaga är att jag inte orkar med ett svar till på tyska som jag måste bena ut.

Image
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 16 Jan 2013 15:58

Troligen par Nuovo Record bromsar du köpt. Är det mutter eller insex? Vad för bromshandtag blir det till dessa?
Мясо это убийство

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 22 Jan 2013 22:32

Ronny wrote:Troligen par Nuovo Record bromsar du köpt. Är det mutter eller insex? Vad för bromshandtag blir det till dessa?
Det är insekt som synes på bilderna nedan. Min tanke är att köra på C-record handtagen med de vita hoodsen som skymtat på någon cyklarna på de första bilderna här i tråden.

Image

Image
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 19 Apr 2013 07:08

Nu var det så att det inte skulle bli dubbla diskar, men vad skall man göra när en perfekt disk dyker upp i sälj-tråden?
Image

Image

Frågan blir då hur jag skall göra med bak-disken. Antingen lackar jag även den vit för att matcha framdisken, eller så byter jag bort den mot en matchande, vilket känns lite väl onödigt då jag knappats varit petnoga med alla historiska detaljer på andra vis. Omatchande hjul är nog det nya svarta.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 25 Apr 2013 20:42

Omatchande diskhjul approved by Moser.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd Basso

Post by Bompet » 26 Apr 2013 09:20

Ronny wrote:Omatchande diskhjul approved by Moser.
Image
Helt OT men Supermercati Brianzoli tröjorna är grymt snygga.
Image

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 26 Apr 2013 09:59

Well, approved by Moser duger för mig. Och ja, väldigt snygga tröjor.

Har helt plötsligt fått väldigt mycket mer tid över, så nu är det väl dags att faktiskt sätta fart med detta projekt så den rullar i sommar. Skall ordna en avdragare för frihjulet bak så jag kan smörja nav och lacka om disken. Vidare skall den trilskande delen av vevlagret sågas ur och det nya styrlagret skall monteras efter de gamla delarna demonteras.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 09 May 2013 11:18

Saker ramlar in som de ska nu.
Image
Lite skitiga, men i övrigt i bra kondition. Jag budade även på ett vevparti, 1:a generationens, men blev utbudad med någon sekund kvar så där får jag väl jaga vidare.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byggtråd Basso

Post by kjellsnell » 09 May 2013 11:32

Kul bygge! Vad är det för modell och årtal på bromshandtagen? (frågar för att jag har ett par identiska som jag inte lyckats identifiera :D )

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Byggtråd Basso

Post by wastegård » 09 May 2013 11:41

Har du fått tag i något LA84 ?

Post Reply