Byggtråd Basso

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Byggtråd Basso

Post by Sönke » 14 Oct 2015 17:32

Riktigt bra!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Basso

Post by Ronny » 16 Oct 2015 19:26

rallykalle wrote:En första glimt av slutprodukten:
Image

Den är ej provcyklad än då det återstår lite småpul som att justera växlar, sadeln och ordna med täcklappar över pumphålen.

Projektet har tagit 3,5 år, och har aldrig haft sämre relation med en cykel än jag har med denna. Det har liksom inte blivit av att iordningställa den, och vi har mest blängt på varandra det senaste året. Från april har jag haft 99% av sakerna hemma men ändå inte tagit mig tid. Nu har detta övergått i rent hat, samtidigt som jag är ganska nöjd med resultatet. Detta gör att, efter provcykling, så kommer den att dyka upp i en säljtråd relativt omgående. Är du intresserad av alltihop eller delar så kan du alltid höra av dig här eller på pm.

Bättre bilder och lista med komponenter kommer inom kort.
Riktigt riktigt bra och diskarna är vad som gör att en 80-tals tempo sticker ut ifrån mängden och särskilt när de är lackerade som dessa.
Du gjorde mig motiverad att ta itu med mitt egna tempobyggtråd.
Мясо это убийство

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Basso

Post by rich » 16 Oct 2015 20:07

Bellissimo! Grymt bra jobbat!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Basso

Post by rallykalle » 18 Oct 2015 16:16

Tack och bock, får ju lite annan syn på den efter allt beröm. Den blev fin och jag är ju väldigt nöjd med slutresultatet även om den inte riktigt är klar då korgarna är i storlek small (rimmar ej bra med storlek 45) och saknar skruvar samt att täcklapparna är tejp för första provturen. Jag har även släpat ut den för lite bättre bilder och en video som visar att den är testat.

Image

Image

Image

Menlös video kan ses här då jag inte lyckades bädda in den: https://flic.kr/p/zXo5y2

Första turen var väldigt beskedlig, då bromsar ej var inställda ordentligt och däcken är olimmade. Första intrycket var att man sitter precis så märkligt/extremt som det ser ut som och att ljudet från dubbla diskar är trevligt. Hade nog tippat på att den skulle vara tyngre att starta med diskarna än vad den kändes som.

Cykeln har nu full campa-grupp med lite blandning av record och chorus samt en campa aero-stolpe. Styret är ett L.A 84 med en Cinelli 1a-stam. Framdisken är en omlackad campa 650, man kan se den tidigare i tråden orginal. Bakdisken är förmodligen en tysk IKO-disk i glasfiber. Medan framdisken är väldigt lätt så är bakdisken tung som bly. Jag har även en uppsättning ekrade hjul, campagnolo c-record nav, aero-ekrar och Mavic mach 2-fälgar i prima skick. Slutligen sitter den en campa aero-flaska på och en Regina Extra kedja.

Jag skall inte säga att vi hatar varandra längre, jag och cykeln. Men jag tror heller inte vi kommer att bli såta vänner även om den känns kul att cykla på. Med begränsat utrymme så får den nog ändå snart ge vika för andra projekt. Håll utkik i säljtråden om ni är intresserade. Hel eller slaktad, vem vet än?

Tack för glada tillrop under åren.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Post Reply