Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 30 Mar 2012 15:46

Som en impulsköp inhandlade jag den här cykeln för den ringa summan av 350 riksdaler, vilket känns helt okej för en cyklingsbar cykel, men självklart vill man fixa och trixa lite, så slutsumman lämnar jag öppet för spekulationer.

Hade inga intentioner att göra något med den direkt vid inköpet men idéerna kommer snabbt. Reducera antalet växlar var första tanken, vågar mig nog inte på fixie, men eventuellt S/S, bör väl gå bra med semihorisontella dropouts? I övrigt är planen so far:

- Omlackering
- Ny styrlinda
- Ny sadel
- Fixa framlyset (droppa dynamon och fixa ngn typ av batteridrift)
- Byta kedjespännare
- Korta kedjan (ser väl galet lång ut?)
- Ny framfälg, eventuellt rikta den befintliga

Stänkskärmarna får nog stanna, hur o-hipster de än må vara, men ogillar att komma fram till jobbet alldeles skitig på ryggen. Eventuellt byta ut dom till några andra.

Hittar dock ingen information om ramen, enda som jag hittar är namnet diplomat på ramen och styrröret. Någon som har mer info om vad de är för nånting jag dragit hem? Lite grejjer som jag ser med mitt otränade cykelöga är dom tidigare nämnda semihorisontella dropoutsen, kabeldragning genom ramen, och det är ungefär allt. Verkar vara frikrans och inte kassett.

Image
Cykeln i helhet

Image
Märket på styrröret, ett stort D med texten diplomat under

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by ravelax » 30 Mar 2012 15:52

Beroende på hur långt du har till jobbet och vilket terräng samt hur mycket du har med dig kan det nog vara skönt att ha lite växlar. Personligen hade jag behållit dem.

Annars är det första jag hade gjort att plocka ner cykeln och tvätta och smörja allt. Stänkskärmar är bra att ha och det går att få tag på riktigt tjusiga modeller, ifall du tröttnar på de du har. Är originalfälgarna i stål kan det vara värt att byta till ett par moderna i aluminium, det ger bättre bromsverkan och antagligen lägre vikt.

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 30 Mar 2012 15:57

4km nästan helt platt väg :)
Hade nog helst slopat ena växelpaketet så jag hade fått behålla 3 alt 5 växlar, men dom får nog skonas tills lite annat fix har blivit gjort.

En tvätt och smörj är nog helt på sin plats, innan ja skyfflar in den i lackboxen så får jag nog putsa en hel del :)

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 01 Apr 2012 11:21

Ingen med nån info om märket diplomat och när denna kan vara från?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Indurain » 01 Apr 2012 11:58

Njaaaa, stödet + dynamon är en riktigt "turnoff", därav den obefintliga entusiasmen
hos fixedgear medlemmarna :lol: ,från 1985 kanske ?,omlackering behövs inte, men det blir en bra vinter/ful/fylle cykel.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 01 Apr 2012 17:48

Dynamon är iallafall en av dom första sakerna som kommer ryka men hur gör alla utan stöd? Litar man helt enkelt på att de finns ställ överallt?

Omlackering blir de nog ändå, har lackbox på jobbet och lust att lära mig. Eventuellt sätter jag kapen i diverse fästen och då är nog lite spackel och färg på sin plats :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by abacaxi » 01 Apr 2012 19:51

Kaffeperkulator wrote:Dynamon är iallafall en av dom första sakerna som kommer ryka men hur gör alla utan stöd?
inget val. Alla "bra" ramar saknar stöd eftersom de är gjorda för tävling, det är inte att stöd är dåligt i sig. Men en lyktstolpe finns ju alltid, och i parken får cykeln ligga. Saknar dock stöd när jag har två matkassar och en bebis som ska i barnstolen, och skulle jag renovera en sportcykel för pendling skulle jag lätt ha det kvar. Det är ju som sagt bara så att bra ramar råkar sakna stöd, inte att din ram blir bättre av att du skär bort det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 01 Apr 2012 20:54

Kunde nästan gissat de, mitt stöd får sitta där det sitter helt enkelt :)

Tankarna drar mer och mer mot s/s, fungerar de bra med semihorisontella dropouts eller ger de i allänhet för lite justermån?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by RZ-1 » 01 Apr 2012 21:33

^Det där ser dock inte ut som ett stöd med svetsat fäste..?

Ang. dropouts:
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by abacaxi » 01 Apr 2012 21:45

Rätt, ser ut som ditskruvat, det tycker jag man ska ta bort av estetiska skäl. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Artbestäm cykeln/projekt jobbräser

Post by Kaffeperkulator » 02 Apr 2012 11:01

Den bilden tackar jag för RZ-1! Verkar som min ram är S/S-vänlig då :)

Post Reply