Däck.
Däck.
Nån som har tips på bra skidvänliga däck?
Jag har kört på dessa i snart en månad: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
Jag upptäckte idag att jag snart är igenom till slangen. Då har jag ändå 18 skidpatches..
Så om nån har tips på ett mer långlivat däck(gärna vitt eller med vita ränder, för att hålla fast vid mitt färgtema på cykeln) så mottages det tacksamt...
Jag har kört på dessa i snart en månad: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
Jag upptäckte idag att jag snart är igenom till slangen. Då har jag ändå 18 skidpatches..
Så om nån har tips på ett mer långlivat däck(gärna vitt eller med vita ränder, för att hålla fast vid mitt färgtema på cykeln) så mottages det tacksamt...
Jag har dessa på min "vanliga" lvg-hojj. Ska tydligen vara förstärkta med ett extra hårt matrial, detta matrial är strecket på mitten av däcken. Jag tycker att däcken är underbara iaf.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
här har det funnits helvita att beställa, kanske kommer de tillbaks nån gång?
http://www.kalavinka-bikes.com/index_j.htm
http://www.kalavinka-bikes.com/index_j.htm
dan: Svårt att jämföra med en lvg-cykel i och med att man inte skidar på den...
solomon: Jag har spanat på dom förut. Har sett dom på bl.a. eBay för 85 dollar paret... Jag tror dock att dom är trainerdäck, vilket bör innebära att dom är rätt så "sköra"...
Funderar på dessa: http://store.somafab.com/everweartire.html
Har enligt Soma själva 2, till 3 gånger längre livslängd än "vanliga" lvg-däck...
Plus att dom finns med vit stripe..
solomon: Jag har spanat på dom förut. Har sett dom på bl.a. eBay för 85 dollar paret... Jag tror dock att dom är trainerdäck, vilket bör innebära att dom är rätt så "sköra"...
Funderar på dessa: http://store.somafab.com/everweartire.html
Har enligt Soma själva 2, till 3 gånger längre livslängd än "vanliga" lvg-däck...
Plus att dom finns med vit stripe..
Mina Gatorskin har förgyllt min höst med sex punkteringar. Gällande hållbarheten vid skiddningar vågar jag dock inte svara på då dom sitter på min Bad Boy....majspipan wrote:De skidvänligaste jag kört på är Conti Gatorskin. Jag har kört (och skiddat) i stort sett varje dag i snart ett år och de har långt kvar.
Däremot slet jag ut ett GP4000-däck på typ en månad.
Edit: ... så egentligen borde jag hålla käften.
Cogs 'n Kegs
Kan tänka mig att Soma Everwear är bra om man sladdar mer än man cyklar.
De är väl annars ganska tunga/tungrullade?
Bättre köra nåt hyfsat hållbart och billigt men räkna med att byta ibland. Tex:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
De är väl annars ganska tunga/tungrullade?
Bättre köra nåt hyfsat hållbart och billigt men räkna med att byta ibland. Tex:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
/Ola
Mina Ultra Sport har hållt förvånansvärt bra. Kört ett halvår på dom och dom ser knappt slitna ut.OlaL wrote:Kan tänka mig att Soma Everwear är bra om man sladdar mer än man cyklar.
De är väl annars ganska tunga/tungrullade?
Bättre köra nåt hyfsat hållbart och billigt men räkna med att byta ibland. Tex:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
Jag tror att enda lösningen är att handla däck du har råd att slita,
En del däck kanske slits fortare än andra och har bra egenskaper men
man kanske ska räkna kul per krona.
Eventuellt så köper man riktigt bra framdäck med schyst kantgrepp och andra trevliga egenskaper och så köper man matchande fast mkt billigare bakdäck.
Antingen det eller så får man köra med frambroms (men de tar ju bort hela spänningen.)
En del däck kanske slits fortare än andra och har bra egenskaper men
man kanske ska räkna kul per krona.
Eventuellt så köper man riktigt bra framdäck med schyst kantgrepp och andra trevliga egenskaper och så köper man matchande fast mkt billigare bakdäck.
Antingen det eller så får man köra med frambroms (men de tar ju bort hela spänningen.)
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Sancho har nog rätt där
Jag tror att skillnaden på hur snabbt däcken slits är så pass liten (att det är skillnad är jag dock övertygad om!) att det som egentligen spelar roll är priset. Jag brukade köra halv-slut på ett däck, sen slänga på det fram. Det resulterade i onödigt många framhjulspunkteringar (slang/lagningsats-utgifterna blev större än däcken) och nu senast fick jag lov att köpa ett michelin pro race för 375 pjucks på lbs. Det tänker jag aldrig använda bak! Jag vill ha helsvarta 23mm däck, så Michelin Speedium² funkar prima. Jag har slitit ut två st sådana under några månader, men ser man till "pris per skid" så är det nog det billigaste alternativet.
Man kanske borde köra utan låsring, DIY ABS-broms. Eller som sancho säger, med en frambroms. Men det tar som sagt bort spänningen... Ingen låsring däremot - det ökar spänningen!
Jag tror att skillnaden på hur snabbt däcken slits är så pass liten (att det är skillnad är jag dock övertygad om!) att det som egentligen spelar roll är priset. Jag brukade köra halv-slut på ett däck, sen slänga på det fram. Det resulterade i onödigt många framhjulspunkteringar (slang/lagningsats-utgifterna blev större än däcken) och nu senast fick jag lov att köpa ett michelin pro race för 375 pjucks på lbs. Det tänker jag aldrig använda bak! Jag vill ha helsvarta 23mm däck, så Michelin Speedium² funkar prima. Jag har slitit ut två st sådana under några månader, men ser man till "pris per skid" så är det nog det billigaste alternativet.
Man kanske borde köra utan låsring, DIY ABS-broms. Eller som sancho säger, med en frambroms. Men det tar som sagt bort spänningen... Ingen låsring däremot - det ökar spänningen!
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Jag köpte snorbilliga Vittoria Zaffiro från RE-cykel och har skiddat på sedan i våras. Det är helt klart slitet nu, men har minst lika långt kvar, dvs det kommer räcka hela säsongen (tror jag).
Min taktik kommer vara att slita ut bakdäck och ersätta det, inte hålla på och växla.
Är det här någonstans vi kommer reda ut om antalet skidpacthes har någon betydelse? Jag försöker flytta några kuggar hit eller dit på måfå då och då (när jag orkar och kommer ihåg = rätt sällan).
Min taktik kommer vara att slita ut bakdäck och ersätta det, inte hålla på och växla.
Är det här någonstans vi kommer reda ut om antalet skidpacthes har någon betydelse? Jag försöker flytta några kuggar hit eller dit på måfå då och då (när jag orkar och kommer ihåg = rätt sällan).
Jag har samma på min landsvägshoj. Även om det inte går att jämföra (eftersom man skiddar ytterst sällan) så är jag fascinerad över hur bra de hållt. Jag har kört på grusvägar, på ruggigt dåliga asfaltsvägar, över massor av glas osv. och de håller än.pean wrote:Jag köpte snorbilliga Vittoria Zaffiro från RE-cykel och har skiddat på sedan i våras. Det är helt klart slitet nu, men har minst lika långt kvar, dvs det kommer räcka hela säsongen (tror jag).
Jag blev sur när mina 20mm Continental för 375 spänn tog slut på tre dagar.
Kikade in på bike-discount.de och köpte dessa Swalbeostarna
http://www.bike-discount.de/shop/k372/a ... black.html
8 euro om man köper fler än ett, annars 9 euro. Då spelar det ju ingen roll om man skiddar slut dem på en eftermiddag. Mitt första har hållt bra, kört på det i flera veckor nu. Jag skall lägga en order på 6-7 nya i dagarna.
Kikade in på bike-discount.de och köpte dessa Swalbeostarna
http://www.bike-discount.de/shop/k372/a ... black.html
8 euro om man köper fler än ett, annars 9 euro. Då spelar det ju ingen roll om man skiddar slut dem på en eftermiddag. Mitt första har hållt bra, kört på det i flera veckor nu. Jag skall lägga en order på 6-7 nya i dagarna.