Project Crescent 92318?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Project Crescent 92318?

Post by spow » 28 Mar 2012 14:36

Det är riktigt roligt med projekt trådar så jag starta en själv... Det blir en totalrenovering av en vad jag tror Crescent 92318 från 1981 kanske? Jag fick den av en granne så jag är inte helt hundra på om allt är original. Den har gått 2st Vätternrundor så den förtjänar en renovering fast att den är i så dåligt skick.

De blir mitt andra cykel projekt så jag har inte överdrivet med erfarenhet. Kom gärna med kommentare, tips & tricks...

Jag har tänkt använda det som sitter på så mycket som möjligt men det skulle också vara lite kul att köra Shimano 600 Arabesque rakt igenom. Ny lack ska den också få men har inte bestämt mig för någon färg ännu. Vet inte riktigt hur jag ska göra med den kromade gaffeln, den är riktigt risig (hur tar man bort krom?).

Å nu till det roliga... Bilderna :)

Kolla in Styrstammen och Sadelstolpen :)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Project Crescent 92318?

Post by J2000E » 28 Mar 2012 14:46

Jag avskyr att vara en party pooper men framgaffeln verkar krockskadad. Det kan ju vara bilden som stökar till det men visst ser det ut som om gaffeln har fått en tryckare rakt framifrån?
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 28 Mar 2012 14:55

De har jag inte alls tänkt på, ser lite galet ut... måste ja kolla upp. Annars har jag en gaffel från en DBS cykel som kanske passar.

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 28 Mar 2012 17:58

Någon som vet hur jag kontrollerar om de är något fel på gaffeln?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Project Crescent 92318?

Post by Jonatan F » 28 Mar 2012 20:30

jag brukar kolla om gaffeln och den delen av ramen där gaffeln går igenom är i rak linje, om den imaginära linjen knäcks innåt, mot vevpartiet, så är gaffeln krockad. Sedan kan man kolla och känna efter bucklor och bulor på ramen runt de två främsta muffarna. De som sitter där nyss nämnda ramrör möter det horisontella och diagonala röret.

Sedan tycker jag (som vanligt) det är synd att lacka om den cykeln. Fin patina, gillar slitna cyklar och det finns något fint i att ha en riktigt sliten cykel som mekaniskt fungerar helt och hållet tycker jag. Sedan komer det enligt mig se märkligt ut med en helt nylackad ram och slitna delar som du verkar ha på den cykeln.

För övrigt har jag nog lite 600 (osäker på om det är arabesque) i förråden så hör av dig om du vill deala till dig något. Klart man hjälper ett gaspipeprojekt :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Project Crescent 92318?

Post by Mr Vintage » 28 Mar 2012 20:47

Håller med föregående talare!

Det kommer bara se konstigt ut om du lackar om ramen , tror att själen sitter där på denna!

Delarna ser ut att vara i ett ganska dåligt skick rent estetiskt.
Inte kul att renovera en ram och lägga massor av tid och pengar på den när delarna man monterar dit ser ut så.
Ok att det går att polera bort en del , men det kommer omgående tillbaka som ett brev på posten!

Jag tycker att du självklart ska gå igenom allt!
Smörj , olja in , fetta upp...
Byt vire och styrlindan , eller linda om denne.
Det har i en tråd i mekforumet pratats om att konservera rosten.
Sen har vi dilemmat med kedja krans..
Byter du kedjan kommer säkert den att kugga över pga för sliten bakkrans.
Annars måste man byta den med.
Visseligen en gängad frikrans och dessa går att hitta i 14-24 6 delad shimano.

Så försök att få liv i denna innan du byter.

sadelstolpen måste ner ett antal cm...
Annars kanske ramen går sönder.
Samma med styrtappen , det finns max streck på dem, annars är det bara att fråga hur många cm man måste ha ner...

Jag själv hade haft denna cykeln som mekövning och letat upp en til 2 storlekar större.

Gör en storservice på den och passa på att cykla och njuta av den ett tag.
Tycker om gamla hojar med patina.

Och denna påminner mig om mina egna..

Ha det gött!

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 28 Mar 2012 21:21

Bra inspiration... Jag låter nog den gamla lacken sitta kvar. Ramen värkar vara schyst ,det är bara gaffeln som värkar ha fått en smäll. När jag sätter i hjulet ligger det inte helt centrerat. Är detta nått en cykelverkstad kan fixa?

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Project Crescent 92318?

Post by bankiren » 29 Mar 2012 01:25

spow wrote:Bra inspiration... Jag låter nog den gamla lacken sitta kvar. Ramen värkar vara schyst ,det är bara gaffeln som värkar ha fått en smäll. När jag sätter i hjulet ligger det inte helt centrerat. Är detta nått en cykelverkstad kan fixa?
det borde inte vara nått större problem att rikta den själv..
@fistasthlm

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Project Crescent 92318?

Post by Jonatan F » 29 Mar 2012 05:51

Nu är ju bankiren bankiren men hur fungerar det med utmattningsproblem? Borde inte vara så svårt att hitta en ny heller tycker jag. Men synd förståss på snygg gaffel.
Har man inget projekt har man inget liv :)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Project Crescent 92318?

Post by hagard » 29 Mar 2012 09:11

Om man inte håller på och böjer den fram och tillbaka massa gånger är det nog inget problem.

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 29 Mar 2012 09:28

Låtar lovande att det kanske går att rikta upp gaffen själv... Någons som har en bra guide?

Ska man göra nått åt dom stora rostfläckarna (slipa och måla över med en liknade färg) eller bara låta det vara?

Nu är cykeln nerplockad... Skönt att inget satt överdrivet hårt. I ramen värkar allt vara rostfritt. jag passade också pa att putsa upp komponenterna lite, så jävla kul med snabba resultat!

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Project Crescent 92318?

Post by Jonatan F » 29 Mar 2012 17:38

Vår vän scheldon (-brown - googel it) har någon märklig guide har jag sett. Aldrig provat men han är ju trots allft nästan kanoniserad i cykelkretsar. (även om han har vissa märkliga idéer)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Project Crescent 92318?

Post by Indurain » 29 Mar 2012 17:49

låt gaffeln vara, rostfläckarna också, lite rost är ingenting man behöver orora sig när det gäller vattenrör, du lär väl ändå suckta efter någonting roligare efter att du haft cykeln ett tag.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 30 Mar 2012 14:49

Helt rätt... jag ska bygga ihop den och se hur det känns. Kanske finns någon där ute som har en passande gaffel som ligger ock skräpar?

Vad för bromsklossar ska man sätta på mina Shimano 600 Arabesque bromsar?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by måns » 30 Mar 2012 14:56

Vattenrör & vattenrör.. Det är väl dubbelreducerade krom/mangan-rör på den där.. Borde motsvara typ reynolds 501 eller Aelle.

Grymt jobbat med komponenterna, måste varit sjukt tillfredställande att se oxid och skit trilla av, den känslan gillar jag iaf.. :)

//M

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Project Crescent 92318?

Post by Kj » 30 Mar 2012 15:20

vad puttsade du med ? autosol? bra jobbat i sådant fall!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Project Crescent 92318?

Post by ravelax » 30 Mar 2012 15:46

Gillar idén! Kul att det gick bra att putsa upp delarna!

Vill du ha det gamla utseendet på bromsarna kan du köra på gammaldags standardbromsklossar, vilket verkar vara vad som satt på när du fick cykeln (och förmodligen i original). Annars borde modernare klossar passa, de ger avsevärt bättre bromsverkan.

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 30 Mar 2012 22:45

Körde med 200, 400 och 600 papper och sen självklar autosol på sadelstolpen och vevarna. Dom andra prylarna behövde bara lite kärlek med svinto... Härligt när prylarna blänker lite :)

Blir nog moderna bromsar, ravelax vet du någon specifik bromskloss som passar bra? Länka gärna.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Project Crescent 92318?

Post by ravelax » 31 Mar 2012 10:54

spow wrote:Blir nog moderna bromsar, ravelax vet du någon specifik bromskloss som passar bra? Länka gärna.
Generellt sett borde alla klossar som levereras med en skruv i funka (dvs de som inte enbart är ett bromsbelägg som ska fästas i en bromssko). Vissa klossar uppges vara för specifikt Campa eller Shimano, jag har själv inte provat att blanda men det kanske är bäst att hålla sig till klossar gjorda för Shimano om man har Shimano-bromsar.

User avatar
spow
Posts: 82
Joined: 18 Oct 2011 15:18
Location: Sthlm

Re: Project Crescent 92318?

Post by spow » 02 Apr 2012 10:17

Sådär ja! Nu är den nästan klar... Bara däck, bromskablar, styrlinda och bromsklossar kvar.

Ska man köra med nån rolig färg på styrlinda och kablar eller kanske hålla sig till svart? (Gul kanske?)

Däcken funderar jag på klassisk stil, svara med bruna sidor...

Snygga till framdreven lite också, Vart riktigt bra!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Post Reply