Vad händer vid olycka?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Vad händer vid olycka?

Post by Victor2 » 27 Mar 2012 16:49

Hej
I dag på morgonen hände något tråkigt; jag blev påkörd av en bil! Detta blev följderna; ligamentet slets av mellan nyckelben och skuldra och min cykel gick sönder. Ramen sprack, gaffeln blev sned som spagetti och framhjulet sprack.
Min fundering är om någon varit med om något liknande? Framför allt så undrar man ju vad man kan förvänta sig för ersättning av cykeln? Som jag förstår det så är det fordonets trafikförsäkring som skall täcka skadorna på min cykel och de trasiga kläderna som olyckan resulterade i? Hur påverkar det faktum att ramen är begagnad vid ersättning från försäkringsbolaget? Det var bilen som var vållande till olyckan.



Image

Image

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Vad händer vid olycka?

Post by Kaffeperkulator » 27 Mar 2012 16:59

Först och främst, aj!

Nu är jag ingen expert i ämnet, men vanligtvis gör en värderingsman en bedömning på vad det skadade är värt och ersättning ges därefter. Så ja, en begagnad ram bör rimligtvis ge en mindre peng än en helt ny.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Vad händer vid olycka?

Post by Gustav » 27 Mar 2012 17:07

Tusan då! Hoppas du kryar på dig.

Ersättningen är helt beroende av vilket försäkringsbolag du har. Jag vet av sur erfarenhet att Folksam drar av en viss procentsats av värdet på cykeln ju äldre den är. Jag fick nästan lika mycket för mig spruckna hjälm som för min cykel.
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Vad händer vid olycka?

Post by viktor » 27 Mar 2012 17:14

Krya på dig!

Blev påkörd i somras men klarade mig hyffsat. Hjälmen, glasögonen och ansiktet dämpade smällen mot vindrutan. :wink:

Precis som du skriver så är det bilistens föräkring som gäller eftersom du inte är trafikförsäkrad som cyklist. Tillkalades polis?

Det egna föräkringsbolaget kan dock ge dig schablonbelopp för att du sökt läkarvård mm så ring och kolla. Folksam betalar tex ut 1000kr om du besökt en skjuksköterska efter en olycka.
Jag vet dock inte om hans försäkring slår ut din egen men ring och kolla, dom hjälper dig med alla frågor.

Att cykeln är begagnad sänker såklart värdet men är den svår att ersätta för den summan du får ut så kan du ju alltid tjata lite.

Åkte av vägen pga halka i januari med en polare och bilen blev skrot. Han hade en gammal BMW 328i från -96 som var m-kittad. Första budet från föräkringsbolaget var 25500kr, vilket jag tyckte var mycket för en fallfärdig bil. Andra budet, efter lite klagande och tjat, var 55000kr.
Berätta vad alla delar kostar, att dom är svåra att få tag på. Du kan alltid testa att tjata.
/Viktor

bo_martin
Posts: 436
Joined: 08 Apr 2008 10:24
Location: Bodafors

Re: Vad händer vid olycka?

Post by bo_martin » 27 Mar 2012 17:53

So glad your ok bud.
Just so everyone knows, that frame was one of the nicest keirin frames ever made.

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Vad händer vid olycka?

Post by acke » 27 Mar 2012 20:41

Jag var med om något liknande för några år sedan.

Efter tips från en kompis gjorde jag en lista över allt som var trasig och vad det kostade på chainreaction och andra affärer jag brukar handla ifrån. Sen tog jag kvitton från paypal som avsedde betalningar till respektive affär och som täckte summan jag skrivit. Efter att jag skickat lista plus kvitton till bilistens försäkringbolag (folksam) tog det en veckan sen fanns varenda krona på mitt konto.

Gör det så lätt som möjligt för dem och så är det bara att hoppas du får en "bra" handläggare.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Vad händer vid olycka?

Post by Andye » 27 Mar 2012 20:48

Jag krashade med min Canyon i höstas och var rädd för att dom inte skulle ersätta den fullt ut pga att jag köpte den under deras TdF rea då den var nedsatt 50% men när jag pratade med Folksam så sa dom att dom ersätter med en likvärdig ram och då kvittade det vad priset var. Inom rimliga gränser såklart och i slutändan så fick jag 70% av pengarna och skulle få dom resterande 30% när jag beställde en ny ram från Canyon.
Jag tror att när det gäller din ram så får du helt enkelt visa för dom vad en motsvarande NJS ram kostar idag och då bör det inte vara några problem för dig att få ut den summa som du lagt på den.
--------->>><<<<--------------

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vad händer vid olycka?

Post by kjellsnell » 28 Mar 2012 15:18

acke wrote:Jag var med om något liknande för några år sedan.

Efter tips från en kompis gjorde jag en lista över allt som var trasig och vad det kostade på chainreaction och andra affärer jag brukar handla ifrån. Sen tog jag kvitton från paypal som avsedde betalningar till respektive affär och som täckte summan jag skrivit. Efter att jag skickat lista plus kvitton till bilistens försäkringbolag (folksam) tog det en veckan sen fanns varenda krona på mitt konto.

Gör det så lätt som möjligt för dem och så är det bara att hoppas du får en "bra" handläggare.
Jag blev påkörd för ett drygt år sedan. Gjorde likadant som Acke. Det tog inte heller för mig lång tid innan pengarna var på kontot.
/Lars

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Vad händer vid olycka?

Post by svennelainen » 28 Mar 2012 19:59

Jag säger så här va: Var jävligt glada så länge ni blir helt återställda. Några tusenlappar är fan inte mycket att klaga över i slutänden.
Jag blev påkörd 2002 och krossade foten. Jag har fortfarande ont. Finns inga tusenlappar i världen som gör det bättre.

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Re: Vad händer vid olycka?

Post by Victor2 » 28 Mar 2012 22:03

Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!
svennelainen; Givetvis är det viktigaste att man klarar sig. Jag vet själv inte hur det kommer att gå men min axel. Enligt läkaren kan det ta 1 till 1,5 år innan axeln är helt läkt och har man otur kan man ha ont efter det. Men man är ju ändå väldigt tacksam att det inte gick ännu värre!
Jag ser dock ingen anledning att inte försöka få tillbaka det som förstörs under olyckan på försäkringen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vad händer vid olycka?

Post by abacaxi » 28 Mar 2012 23:02

det sägs att det är bättre för prognosen att slita ac-leden helt än att bara dra den lite snett, detta pga mindre artrosutveckling. se det positivt. sen är ju både hälsa *och* tusenlappar najs. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

varanen
Posts: 19
Joined: 10 Feb 2012 14:48
Location: Göteborg

Re: Vad händer vid olycka?

Post by varanen » 29 Mar 2012 07:58

Aj som tusan! Krya på dig!
Hur ställer sig polis/försäkring till det faktum att cykeln inte är "laglig"? Alltså saknar bromsar, reflexer etc?
Det kanske inte spelar någon roll om det är den andra partens fel?

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vad händer vid olycka?

Post by kjellsnell » 29 Mar 2012 08:12

varanen wrote:Aj som tusan! Krya på dig!
Hur ställer sig polis/försäkring till det faktum att cykeln inte är "laglig"? Alltså saknar bromsar, reflexer etc?
Det kanske inte spelar någon roll om det är den andra partens fel?
Polisen bryr sig nog inte över huvud taget. Det känns som om dom (i alla fall i mitt fall) bara försökte lägga ned ärendet så fort som möjligt. Försäkringsbolagen kommer med största sannolikhet aldrig att se din cykel och man behöver ju inte insistera på att berätta om cykelns bristande reflexbestyckning...
Personligen har jag upplevt inblandade försäkringsbolag väldigt tillmötesgående vid en olycka. Min fördom innan var att de skulle vara omedgörliga till tusen.
/Lars

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Vad händer vid olycka?

Post by svennelainen » 29 Mar 2012 09:34

Victor2 wrote:Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!
svennelainen; Givetvis är det viktigaste att man klarar sig. Jag vet själv inte hur det kommer att gå men min axel. Enligt läkaren kan det ta 1 till 1,5 år innan axeln är helt läkt och har man otur kan man ha ont efter det. Men man är ju ändå väldigt tacksam att det inte gick ännu värre!
Jag ser dock ingen anledning att inte försöka få tillbaka det som förstörs under olyckan på försäkringen.
Men istället för att fråga en massa tomtar på Internet hur mycket pengar de fick, är det inte bättre att prata med ditt försäkringsbolag?.. ..Ehh, jo det är det.
Gör det först och ta upp den ekonomiska frågan igen om du upplever att du fick för lite ersättning. Vad som sägs här är helt ointressant, vi behöver inte ens ha samma bolag.

Självklart så ska du krya på dig!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad händer vid olycka?

Post by Fredde » 29 Mar 2012 10:10

Förklara att det är en entusiast-cykel att delarna inte går att köpa "över disk" och hänvisa med länkar till vad motsvarande delar kostar på ebay eller liknande. Vad delarna kostat dig kvittar. Glöm inte att ta med dina kläder och hjälm (vilket normalt går på din hemförsäkring).

Krya på dej!

Post Reply