Keirin-broms vs. carbongaffel?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Kiliam » 17 Mar 2013 22:53

Jaha, är mashgafflarna gjorda för att borras? Det hade jag ingen aning om, man lär sig någonting nytt varje dag :wink:

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Bjoerling » 17 Mar 2013 23:11

Trackgafflarna från Alpina skall ha något i vägen på insidan och bör därför inte borras i om jag inte är helt ute och cyklar, hehe. Så förvissa dig om att den verkligen är ok att borra i innan du går lös med maskinen. Mashgaffeln är en annan femma, den är typ förborrad men med igensatt hål för att det skall se snyggt ut om man kör brakeless.
-Lundacyklisterna

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by ravelax » 18 Mar 2013 00:40

Går det inte att få tag på schyssta, borrade/borrbara kolgafflar med track rake? Har för mig att jag sett det... Och nu snackar vi inte kinasmäck alltså...

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Kiliam » 18 Mar 2013 00:46

Planet x gafflarna är inte tokdyra, jag kan kolla hur mycket gods det finns att leka med.
Last edited by Kiliam on 16 Jan 2014 11:38, edited 1 time in total.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by klasolsson » 18 Mar 2013 10:09

Image

Alpina-gaffeln har som en gängstång isatt vid produktion där axeln på en ev broms löper. Jag borrade ett hål fram och ett bak och sedan knackade jag lätt ut den förmonterade gängstången. Sedan borrade jag ett större hål för försänkningen för muttern på bromsen. Fick tipset av något bud på Ryssen, tror det var Thunder-Anders som hade gjort likadant på en budhoj så det verkar vara en beprövad metod.

Det är ytterst lite gods som borras bort så det vore konstigt om det inte ska hålla. Gaffelkronan är dessutom av alu. När jag kör på bana täcker jag bara hålet med en bit eltejp, for the LOOK liksom.

Det viktiga är att mäta sig till var centrum av den förmonterade gängstången är placerad så man prickar med borren på första borrningen. Jag lyckades och om det var bonnröta eller mad skillzz - det vete fan. ;)

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by wastegård » 18 Mar 2013 10:33

Hallisar wrote:
wastegård wrote:Bra tajmat av dig!
Mätte nämligen ett par för några dagar sedan då jag tänkte tillverka plattorna till tjejens cykel när hon ska köra tjejvättern. Dom är 4mm tjocka!
Kommer nog låta en mekanisk verkstad göra jobbet då jag har lite andra prylar som ska fixas där.
Makes sense. Körde du kort eller medium caliper?

Yes? No? http://www.wiggle.co.uk/dia-compe-track-brake-rear/

Kort! Har några caliper liggandes så det blir billigare för mig om jag tillverkar bara plattorna. Men har du ingen liggandes så är ju kittet där ganska prisvärt.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by rallykalle » 05 Jul 2013 08:54

Läste lite här om att borre i kokos-gaffel, och hur vissa är förberedda för broms redan. Funderar själv på att göra det, och misstänkter att den gaffel som sitter på är förberedd för broms, ser i alla fall så ut:
Framsidan
Image

Image

Baksidan
Image

I värsta fall antar jag att man sabbar hela gaffeln, vilket vore mindre roligt. Så vad är bäst: att fixa en extra kina-gaffel eller borra?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by klasolsson » 05 Jul 2013 09:22

Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by rallykalle » 05 Jul 2013 09:54

klasolsson wrote:Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!
Det är en Giant ja. Det låter bra det, då kanske det blir en operation till helgen.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by klasolsson » 05 Jul 2013 10:30

rallykalle wrote:
klasolsson wrote:Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!
Det är en Giant ja. Det låter bra det, då kanske det blir en operation till helgen.
Plocka av hjulet och ta en bild upp i styrröret och posta vettja. mvh // Nyfiken

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by rallykalle » 05 Jul 2013 14:38

Blir inte så mycket att se tyvärr, men här är gaffeln i alla fall:

Image

Image

Image

Har aldrig haft en kokos-gaffel i handen, den väger inte mycket. Känns väl så där att göra ett hål i den, å andra sidan känns den lite väl tunn redan så det bör väl inte göra så stor skillnad. Några handfasta tips innan? Pressa en potatis mot baksidan som när man gjorde egna hål i öronen som liten? :lol:
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Swissbb
Posts: 100
Joined: 16 Mar 2013 11:25
Location: Malmö

Keirin-broms vs. carbongaffel?

Post by Swissbb » 10 Sep 2014 14:58

@klasolsson tänkte själv prova på att borra en alpina! Jag undrar vilket borr du använde? För aluminium eller bara allmänt metallborr? Behöver man kyla m t-röd som jag läst nånstans? Den här "gängstången" sitter inte helt rakt, utan är vinklad, var det ett problem? Hade varit schyst om du ville hjälpa!

Post Reply