Fråga Ronny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 26 Dec 2012 16:04

Idag när jag skulle göra rent kedjan till en mtb så visade det sig att yes powersprayen var slut. Stod och glodde på mina kemikalier tills blicken fastnade på en burk kaustiksoda. http://www.jula.se/kaustiksoda-750-ml-510002
Värt att testa tänkte jag och det visade sig bli en lyckad test. Kedjan lades i en rostfri burk sen slog jag på det varmaste kranvattnet som gick att uppbringa. Gaserna som kaustiksodan utsöndrar vid kontakt med vatten är inte häsosamhet så burken fick stå under spisfläkten under ca:30min. Sen var det bara att ta upp kedjan och spola den under hett vatten. Resultatet var förbluffande minst sagt. Tyvärr inget fotot före rengöring men det är en kedja som rullar dagligen på asfalt som grus som inte rengörs mellan passen utan blott oljas med kedjeolja. Så riktigt kletig seg skit.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Bratt » 28 Dec 2012 13:55

Vet du vilka år mavic tillverkade den här gruppen?

http://www.ebay.co.uk/itm/160944305746? ... 97.c0.m619

Funderar på att bygga upp något växlat igen och Mavics är ju fasligt snygga.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Fråga Ronny

Post by Håkan » 28 Dec 2012 14:27

*delete*
Last edited by Håkan on 28 Dec 2012 17:00, edited 1 time in total.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Dec 2012 16:02

Mavic gruppen som ligger ute på ebay har lite fel i kronologin. Vevarmar inkl. kedjehjul,simplex vxlreglagen,bromshandtag samt bakvxl är från den första versionen av SSC. Bromsarna kommer från den andra versionen inkl. framvxl som är för tredelat fram.
Den första SSC gruppen började tillverkas 84 tills 87 då den nya modellen kom med de s.k. starfish vevarna med dold klingbult. Kolla in Bottecchian jag byggde ihop som har en komplett 1:a version av SSC.
Мясо это убийство

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Bratt » 28 Dec 2012 18:13

tacktack! Vi får se vad som händer till våren.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Kiliam » 14 Jan 2013 18:51

Hej Ronny eller du som kan ge svar på min fråga!

Jag köpte en gammal landsvägsram av märket Gitane. I den sitter det ett franskgängat styrlaget som inte är långt från NOS, jag har öppnat det och det är grymt fint inuti också.
Det står "Campagnolo - Brev- Int" på det och till min fråga, hur exklusivt är lagret och hur mycket skulle man kunna få för det (ish) vid eventuell försäljning i Sverige eller på bukten?

Image

Image

Tack på förhand!

Edit: Såg nu att bilderna är ganska kassa, skulle det behövas bättre så hojta!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 14 Jan 2013 19:59

Kiliam wrote:Hej Ronny eller du som kan ge svar på min fråga!

Jag köpte en gammal landsvägsram av märket Gitane. I den sitter det ett franskgängat styrlaget som inte är långt från NOS, jag har öppnat det och det är grymt fint inuti också.
Det står "Campagnolo - Brev- Int" på det och till min fråga, hur exklusivt är lagret och hur mycket skulle man kunna få för det (ish) vid eventuell försäljning i Sverige eller på bukten?

Image

Image

Tack på förhand!

Edit: Såg nu att bilderna är ganska kassa, skulle det behövas bättre så hojta!
Det ser ut som ett 1:a generationes C-Record lager. Att det är C-Record råder det inga tvivel om men att vara helt säker på att det är 1:a generationens måste man demontera det.
Då ser man lagerbanorna som skiljer sig åt beroende på vilket år det är tillverkat. Sen även lagersätet (crown race) som man bör ta en titt på.
Priset är jag osäker på när jag inte har koll på franska cykelprylar men skulle tro det kan vara värt en bra slant. Bra skick sen 1:a borde vara bra parametrar för detta.
Мясо это убийство

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Kiliam » 14 Jan 2013 21:34

Shit, det trodde jag aldrig. Blir en annons direkt!

Tack för hjälpen!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 14 Jan 2013 23:57

Haha, grattis! :D

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Kiliam » 15 Jan 2013 00:12

ravelax wrote:Haha, grattis! :D
Tack, jag har sprungit rundor i huset av ren lycka!!!! :D

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 15 Jan 2013 09:40

Måste göra dig ledsen men felet var min dåliga dagsform igår.
Ser nu att det finns en vals på den övre lagerskålen vilket utesluter C-Record.
Är troligen ett styrlager som användes till grupper som Croce d'Aune och Chorus.
Jag går och ställer mig i skamvrån en stund.
Мясо это убийство

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Kiliam » 15 Jan 2013 11:35

Men Ronny, för fan :wink:
Det är lugnt, kollade ebay och det var ändå rätt bra pengar att hämta ut så ingen skada skedd!

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Kristoffer T » 20 Jan 2013 19:39

Hej Ronny!

Få se om du kan hjälpa mig att knäcka ett mysterium som har plågat mig sedan i somras: Jag köpte den här cykeln, en Aquila, av en man i Mellansverige som hade ärvt den av sin morbror, en före detta tävlingscyklist. Han skulle enligt uppgift i sin tur ha fått cykeln från sin klubb.
När jag köpte hojen var den utrustad med Campaväxlar, Ofmega vevparti, fälgar från Mavic, Spidel-nav samt blandade Cinelli och 3ttt-delar.
Sannolikt en kombination som gubben själv kommit fram till passade honom bäst.

Det som gnager i mig är vad Aquila är för märke? Ramen är styv som fan och utrusad med dropouts från Gipiemme. Rören är Columbus och den kromade, samt pantograferade, gaffeln indikerar att det i alla fall inte är någon skräpram.
(Notera även att Aquila har fått med sin logga tillsammans med Columbus i rörtillverkarens klibba)
Det finns en tillverkare i Kanada med samma namn som grundades 1985. Min erfarenhet av kanadensare säger mig dock att de hellre hade satt sitt eget lönnlöv på ramen istället för den italienska kartan/flaggan. Men vad vet jag.

Hade varit grymt om du hade kunnat hjälpa mig lista ut vem som gjort ramen och hur gammal den kan tänkas vara!

Image
Image
Image
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 20 Jan 2013 20:01

Ramen är Italiensktillverkad och företaget fanns i Montevarchi i Toscana (gammalt märke).
Allt är korrekt för identifiering som dekaler som gravyr på gaffeln.
Ska kolla upp mer om märket åt dig och om det gå få fram något specifikt om din ram.
Мясо это убийство

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Kristoffer T » 20 Jan 2013 20:23

Ronny wrote:Ramen är Italiensktillverkad och företaget fanns i Montevarchi i Toscana (gammalt märke).
Allt är korrekt för identifiering som dekaler som gravyr på gaffeln.
Ska kolla upp mer om märket åt dig och om det gå få fram något specifikt om din ram.
Det var verkligen snabba ryck! Ja tack, kolla gärna. Hade som sagt varit kul att få veta när ramen är ifrån. Har nämligen planer på att bygga upp den tidsenligt om det går. Tråkigt nog är dock lacken i ganska dåligt skick med en hel del dåliga rostlagningar här och var. Får se vad jag gör åt det i framtiden.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 20 Jan 2013 21:14

Spontant, baserat på estetiken, känns det som sent 70-tal eller tidigit 80-tal är rätt tidsera. Men Ronny vet säkert mer!

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Kristoffer T » 20 Jan 2013 22:11

Tror du är inne på rätt spår. Personligen gissar jag 80-tal. Det enda som skulle kunna tala emot är Columbus-loggan, som spontant känns äldre än så. Åtminstone ser den inte ut som någon annan Columbus-klibba jag har sett tidigare. Men det kan ju också bero på att de gjort en specialare tillsammans med Aquila?

Ser hur som helst fram emot att höra vad Ronnys källor säger!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Fråga Ronny

Post by Indurain » 21 Jan 2013 14:37

Ronny!, kolla din inbox, säkert dags att rensa, jag frågar här också,
Battistelli ramen, vad är det för status på den ?, skulle vara kul att se den uppbygd.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 21 Jan 2013 15:28

Indurain wrote:Ronny!, kolla din inbox, säkert dags att rensa, jag frågar här också,
Battistelli ramen, vad är det för status på den ?, skulle vara kul att se den uppbygd.
Den är såld. Bygger inga fler lvg tempo efter lasern. Om jag inte finner en laser crono igen.
Мясо это убийство

vilden
Posts: 145
Joined: 07 Jun 2010 19:05

Re: Fråga Ronny

Post by vilden » 28 Jan 2013 17:48

Vilken blå färg på en RAL-färgkartan skulle du säga är den som matchar Lasern bäst?

Post Reply