Fråga Ronny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by wastegård » 21 Mar 2013 09:06

Plocka isär det och kolla vad dom gjort vid tillverkning. Är det spår av limm så ska du limma det.

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Fråga Ronny

Post by ekdahl » 22 Mar 2013 02:08

wastegård wrote:Plocka isär det och kolla vad dom gjort vid tillverkning. Är det spår av limm så ska du limma det.

är tanken, förstår bara inte hur jag skal gå till väga för att få isär navet mer.

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Ambrosio fälgar

Post by adventure_alex » 28 Mar 2013 08:53

Hej,

Jag tänkte bygga upp ett par lågprofil tubhjul och har surfat runt efter olika fälg val.
Jag har fastnat för ett par Ambrosio Formula 20, men har lite svårt att hitta data om äldre modeller..

Hur hänger det ihop, finns/fanns det bara en modell med många namn? Formula 20, Crono F20, Crono Formula 20, Formula F20.. Jag har även hittat lite olika vikter, men dom är inte riktigt kopplade till något speciellt namn verkar det som.

Om det finns olika modeller med olika vikter, hur vet man vad man får?


Om någon vet borde det väl vara du, Ronny! :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ambrosio fälgar

Post by Otto » 28 Mar 2013 09:39

adventure_alex wrote:Hej,

Jag tänkte bygga upp ett par lågprofil tubhjul och har surfat runt efter olika fälg val.
Jag har fastnat för ett par Ambrosio Formula 20, men har lite svårt att hitta data om äldre modeller..

Hur hänger det ihop, finns/fanns det bara en modell med många namn? Formula 20, Crono F20, Crono Formula 20, Formula F20.. Jag har även hittat lite olika vikter, men dom är inte riktigt kopplade till något speciellt namn verkar det som.

Om det finns olika modeller med olika vikter, hur vet man vad man får?


Om någon vet borde det väl vara du, Ronny! :)
Weight Weenies har svaret på nästan allt. Ser ut som att de under 80-90-talet hette Crono men sen på 00-talet bytte till Crono F20. Har för mig att det typ är samma fälg.
Lite som Open Pro, en långkörare.

http://weightweenies.starbike.com/listi ... ?type=rims

Har dessa på mina crosstävlings-hjul. Lätta och bra.

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Fråga Ronny

Post by adventure_alex » 28 Mar 2013 09:46

Tack, Otto! Låter bra. Jag budar på ett par Ambrosio Formula 20 på bukten just nu.. Blev lite misstänksam när det inte stod Crono nånstans i annonsen, men det borde vara samma fälgar då, va?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by Otto » 28 Mar 2013 09:57

adventure_alex wrote:Tack, Otto! Låter bra. Jag budar på ett par Ambrosio Formula 20 på bukten just nu.. Blev lite misstänksam när det inte stod Crono nånstans i annonsen, men det borde vara samma fälgar då, va?
Mina såg ut så här. Så jag kan ju förstå att folk är förvirrade.
Image

Sen om du inte har hittat ett kap så finns de billiga här:
http://www.bike24.com/p226453.html

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Fråga Ronny

Post by adventure_alex » 28 Mar 2013 10:07

Den etiketten sitter på! Det blir säkert bra då. Tack för tipset oxå. Och till sist, snyggt backdrop ;)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by Otto » 28 Mar 2013 10:11

Bilden är tyvärr lånad. :wink:

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Fråga Ronny

Post by adventure_alex » 28 Mar 2013 10:28

Jasså... Jag trodde du körde med metall-lakan ;)

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Fråga Ronny

Post by Andreas12 » 07 Apr 2013 14:10

Hej Ronny!
Jag skulle behöva hjälp med att avgöra vad detta är för ram, tillverkare, år?
Vad jag vet om den är att den är köpt från Frankrike, men jag har ingen aning om den är tillverkad där.
Den är ommålad och det sitter en sprillans ny Columbus dekal på, men det är ju ingen garanti.
Sadelröret tar en stolpe med diametern 26,8-27 mm. Röret är något vidare precis i öppningen och sedan kommer en liten liten "klack" och röret blir då någon mm smalare. Vevlagerhuset är 68mm brett.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga Ronny

Post by abacaxi » 07 Apr 2013 14:30

jag är inte ronny men fwiw har jag en fransk ram med likadana muffar och gaffeländar och den är ett nonamebygge åt en butik (mornet), gissar alltså att det kan bli svårt att identifiera den. dock är min i fransk 531 och tar 26.4-stolpe.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Fråga Ronny

Post by Andreas12 » 07 Apr 2013 14:34

Kan stämma. Jag får vevhuset till franska gängor.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Fråga Ronny

Post by Andreas12 » 07 Apr 2013 14:41

Mornet? Vad är det för något? Hittade inget cykelrelaterat när jag sökte.

edit. Hittade en fransk cykel/mopedbutik nu :)

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Kiliam » 07 Apr 2013 14:50

Inte direkt en fråga till Ronny men ändå. Jag vet att Engelska vevlagerhus är 68mm breda men är det fler gängstandarder som är 68mm?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga Ronny

Post by abacaxi » 07 Apr 2013 15:06

Andreas12 wrote:Hittade en fransk cykel/mopedbutik nu :)
precis. dekalerna på min är inte ens riktiga dekaler utan klistermärken, så det är nog inte egen tillverkning utan en oem-grej.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by wastegård » 07 Apr 2013 15:08

Kiliam wrote:Inte direkt en fråga till Ronny men ändå. Jag vet att Engelska vevlagerhus är 68mm breda men är det fler gängstandarder som är 68mm?
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 07 Apr 2013 15:55

Den här ramen är nog vad som abacaxi säger, ett noname bygge. Detta var speciellt vanligt hos banramar att inte en känd ramlödare utan de som byggde på ackord åt större mer industriella tillverkare, byggde ramar som inte var personliga utan skulle användas av de som inte ägde en bancykel vid någon velodrom. Oftas då med enklare detaljer och även ibland sämre kvalité i hantverk. Men ibland även en duktig erkänd ramlödare som byggde en batch med enklare ramar åt velodromer. De saknar panto och unika muffar m.m. som man kan härleda till en specifik rambyggare utan är i helhet anonyma.
Мясо это убийство

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Fråga Ronny

Post by Andreas12 » 07 Apr 2013 16:05

Okej. Då kan detta ha varit en slags "huscykel" på en fransk velodrom? Vi snackar åttiotal?
Tack för svaren

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Fråga Ronny

Post by Indurain » 07 Apr 2013 18:19

Du frågade inte säljaren om han hade kort på ramen innan "omlackering ?
eller om han minns hur den såg ut?, lys ner i sadelstolpsröret om det finns fästen för flaskställ, är den bakre bromsbryggan borrad ?, ingen framgaffel ?
Rule #242 - More is good ... all is better.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: Fråga Ronny

Post by Andreas12 » 07 Apr 2013 21:25

Bakre bromsbryggan är inte borrad. Den köptes ommålad från frankrike, då satt en kromad colnago landsvägsgaffel på. Finns inga spår av hål efter flaskställ. Det enda som verkar vara landsvägsanpassat är att BB-muffen har två skåror, som att växelvajer skulle kunna löpa där?

Post Reply