Fråga Ronny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by wellpapp » 12 Jun 2012 11:36

atomlab wrote:Borde kanske ta detta i Corsa tråden. Men är lite riktat till expertiser.

C-record sheriff 7 star. Vad är grejen med dom naven och varför finns dom inte i några kataloger?

Image
Ser inte bilden men troligen Euclid - skogens c-record!

Fanns även med solid axel och muttrar.

http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=50

http://velobase.com/Resource_Tools/Down ... clid89.pdf
SOLAFIX

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 12 Jun 2012 15:12

Fixen wrote:
Ronny wrote:Mycket slarvigt med ventiler som pekar snett på Zeusen.
Vad är det som gör att ventilerna pekar snett ibland?
Slarvigt monterade däck. Ventilhålet i en vanlig tubfälg riktar inte ventilen så den blir rak.
Ett snett monterat däck går att cykla med men ger upphov till skador vid ventilens fäxte i däcket. Även ett däck som körs med för lågt lufttryck samt är dåligt limmat kan krypa på fälgen. Även ett korrekt limmat och fyllt däck men inte tillräcklig torrt kan krypa och ventilen kommer snett.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 12 Jun 2012 15:14

wellpapp wrote:
atomlab wrote:Borde kanske ta detta i Corsa tråden. Men är lite riktat till expertiser.

C-record sheriff 7 star. Vad är grejen med dom naven och varför finns dom inte i några kataloger?

Image
Ser inte bilden men troligen Euclid - skogens c-record!

Fanns även med solid axel och muttrar.

http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=50



http://velobase.com/Resource_Tools/Down ... clid89.pdf
Jag minns bilden och reagerade på att navet skiljde sig lite från mtb modellen vilket gav mig bryderi. Annars om det är mtb modellen så är det många som rör ihop det när dem är så lika.
Мясо это убийство

User avatar
mabar
Posts: 56
Joined: 15 Mar 2012 08:53
Location: way beyond

Re: Fråga Ronny

Post by mabar » 18 Jun 2012 22:16

Är den här "ok"?

Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Fråga Ronny

Post by Mr Vintage » 19 Jun 2012 08:59

mabar wrote:Är den här "ok"?

Image

Hejsan!

Jag har haft en jubile sport och en super sprint, samt har ytterliggare en super sprint...

Det är enklare motionsracers som fungerar alldelles utmärkt till just detta.
Perfekt att åka rundor på stan och landsvägar med på soliga dagar..

Simplex växelsystem är beprövat och gör sitt jobb som vilket som helst.
Kan i vissa fall vara lite väntetid , då man får leta delar om något går sönder.
Men det finns, både i landet och ebay.

Denne Motobecane som de renoverat.
Hjulen är nya , men inte ens med snabbkoppling..
Däcken är nya och bra , men loggan ska vara vid ventilerna på växelsidan.
Bromsvajern bak ska vara dragen under styret samt höljena ska vara något kortare.
Sadeln ska vara helt i våg!

Man ställer cykeln plant och ställer sadeln med vattenpass...
Ok , viss avvikelse för olika typer av sadlar och cyklister, men generellt gäller detta.

Vissa sådana grejer stör mig som gammal tävlingscyklist och mekaniker.

Priset vill jag inte uttala mig om , då de är ett vinstdrivande momspliktigt företag..
Jag har Nos clips och remmar till Maillardpedalerna om det blir aktuellt...

Ursäkta att jag kapade din tråd , Ronny 8)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 19 Jun 2012 09:21

Tack Mr Vintage för Motobecane har jag noll koll på.
Image
Мясо это убийство

User avatar
mabar
Posts: 56
Joined: 15 Mar 2012 08:53
Location: way beyond

Re: Fråga Ronny

Post by mabar » 19 Jun 2012 13:22

Jag va förbi och testade den. Inte alls skön. Förmodligen för kassa hjul.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Fråga Ronny

Post by d'epoca » 19 Jun 2012 17:20

Mr Vintage wrote:-""- Däcken är nya och bra , men loggan ska vara vid ventilerna på växelsidan.
Bromsvajern bak ska vara dragen under styret samt höljena ska vara något kortare.
Sadeln ska vara helt i våg! -""-
Däcksloggan vid ventilerna? Många gamla däck, ex Canetti och Wolber, har inte sin logo vid ventilen.

Följdfråga om däck:
Var hittar man nytillverkade tubdäck i klassisk stil?
Som har sidor med naturlig beige latex och diskreta "snygga" logotyper? Hittills har jag bara funnit Vittoria och Dugast.

Du får gärna utveckla din åsikt om varför bromsvajern bör dras under styret. Passar inte det bäst om bromsen har sitt vajerfäste på vänster sida eller om toppröret har invändiga dragning och att ingångarnas vinkel lämpar sig bäst för dragning undertill.


Kanske dags för en fråga mr Vintage tråd :)
Yesterday's Technology Today

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fråga Ronny

Post by ArvidSvensson » 19 Jun 2012 18:18

d'epoca wrote:...
Däcksloggan vid ventilerna? Många gamla däck, ex Canetti och Wolber, har inte sin logo vid ventilen.
...
[ironi]De hade väl ingen koll helt enkelt.[/ironi]

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Fråga Ronny

Post by Mr Vintage » 19 Jun 2012 19:20

d'epoca wrote:
Mr Vintage wrote:-""- Däcken är nya och bra , men loggan ska vara vid ventilerna på växelsidan.
Bromsvajern bak ska vara dragen under styret samt höljena ska vara något kortare.
Sadeln ska vara helt i våg! -""-
Däcksloggan vid ventilerna? Många gamla däck, ex Canetti och Wolber, har inte sin logo vid ventilen.

Följdfråga om däck:
Var hittar man nytillverkade tubdäck i klassisk stil?
Som har sidor med naturlig beige latex och diskreta "snygga" logotyper? Hittills har jag bara funnit Vittoria och Dugast.

Du får gärna utveckla din åsikt om varför bromsvajern bör dras under styret. Passar inte det bäst om bromsen har sitt vajerfäste på vänster sida eller om toppröret har invändiga dragning och att ingångarnas vinkel lämpar sig bäst för dragning undertill.


Kanske dags för en fråga mr Vintage tråd :)
Yes!
Vad jag har längtat..

Bromsvajern bör ligga undertill för att det stör mitt öga .
Sen bla för att inte det ska bli en knäck på höljet när det är som nu.
Det är så pass långt att man kan sno runt det kring bocken om man vrider max höger..
Men mest för att få en jämnare och cleanare dr zx gning men så kort hölje som möjligt för bästa bromskontrol Genom mindre flex.

Sen hade jag satt dekoren vid ventilerna om det var möjligt.
Detta.också bara för att man kan.

Det är inte lätt att förklara sådant som man lärt som för 25 år sen och som alltid varit så.å

Svårt att leva på gamla meriter..
Har varit licensierad några år.

Mvh mr "självgod ironisk" vintage

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 20 Jun 2012 07:31

Det där med bromsvajern ska ligga framför/under styret är ingen regel utan snarare ett undantag som var använt på tempocyklar med non aero handtag.
Att Motobecanen är slarvigt monterat är en annan sak.
Jag förstår dig MrVintage men jag lärde mig detta för 30år sedan...... :lol:
Мясо это убийство

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Fråga Ronny

Post by Kj » 20 Jun 2012 08:14

ang. logon vid ventilen....
Har läst någon gång på detta forum att logon vid ventilen funkar som ett hjälpmedel om man kör punktering. Då kan man utgå från ventilen och kolla avståndet till själva hålet på slangen sen letar man om det fastnat nått i däcket på samma avstånd fast då från logon.?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fråga Ronny

Post by abacaxi » 20 Jun 2012 08:54

^ helt rätt tycker jag, har själv haft nytta av det
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by RZ-1 » 20 Jun 2012 09:19

Precis - tubdäckstillverkare kan ju placera logon var de vill, sen att det ser mindre städat ut ger ju ändå inte "problemet" som uppkommer med kanttrådsdäck + slang.

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Fråga Ronny

Post by adventure_alex » 20 Jun 2012 16:08

Tänkte köpa denna framväxel men jag tycker att själva fästet inte ser ut som nån annan Super Record jag sett.. Vad är det för specialare?

http://www.ebay.co.uk/itm/190690618376? ... 500wt_1413

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 20 Jun 2012 16:48

adventure_alex wrote:Tänkte köpa denna framväxel men jag tycker att själva fästet inte ser ut som nån annan Super Record jag sett.. Vad är det för specialare?

http://www.ebay.co.uk/itm/190690618376? ... 500wt_1413
Knepig sak och det verkar vara en parning av ett Victory fäste med Record. Alltså någon som roat sig med att bygga något eget.
Мясо это убийство

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Fråga Ronny

Post by adventure_alex » 20 Jun 2012 19:54

Tyckte den såg lite lustig ut.. Jag väntar in en "hel" Super Record istället. Tack för infon!

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Fråga Ronny

Post by d'epoca » 27 Jun 2012 18:25

Vad använder du för fett på vintagecyklar?
Här är de områden jag kommer på i första hand:
  • Lagerkulor
    Styrstam
    Kedja
    Gängskydd, ex för delarna till vevlager.
    Övrigt som behöver lite korrigionsskydd, bultar/skruvar och sadelstolpen.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Fråga Ronny

Post by d'epoca » 28 Jun 2012 18:48

Tanken var att använda lite kort och effektivt språk. Men det kanske är bättre att linda in och göra det mer ombonat. Eller truga. :D
Väntar på inget vis svar med vändande post, men spännande om du (Ronny), skulle kunna delge dina kondenserade erfarenheter om lämpligt fett/produkt på rätt ställe.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Jun 2012 20:46

Så ja nu kändes det allt bättre...
Jag gör ingen skillnad beroende på om det är en vintagecykel jag använder som träningscykel och använder den oavsett väder eller en cykel som blott används i fint väder som inte blir utsatt för väta.
Jag använder samma fett SKF till samtliga cyklar och förr körde jag med campagnolos berömda fett men inget jag åtrår nu. Campagnolo har nyproducerat fett men inget jag har testat men ska.
Den sk. ruskcykeln är jag väldig noga med att förbereda för att bli blöt. Rostskyddar alltid ramrören vilket jag även gör på de cyklar som inte används i regn (ej lasern). Äldre ramar man köper vet man inte vad de kan ha varit utsatta för så rostskyddet löser även upp ev. rost. Minns en Moser crono ram som det rann brun rostsörja ur men utvändigt var den perfekt. Glöm inte rören för interna bromsvajers som lätt blir uppätna av rost.
Vevlagerhuset gängor fettas in vilket är ett absolut måste om du har en Vitus eller TVT med alu muffar. Annars lär vevlagret sitta där för alltid om man inte använder fett.
Sen tar jag även fett på snabbkopplingens genomgående pinne samt smörjar med sonax eller liknande medel själva kopplingen. Smörjar även bromsleden med sonax och gängor får fett. F.ö. tar fett på samtliga gängor på cykeln till styrstambult samt fett på själva stammen före montering samt även sadelstolpen. Styrröret på ramen är en kondensfälla och jag tar även fett på gaffelröret som gängor. Insidan på styrröret är givetvis rostskyddsbehandlad.
Smörjer även bromsvajers före de dras i höljena- glöm inte smörja bromshandtagen.
Bak. resp. framvxl. använder blott sonax (liknande) en del använder fett på vissa delar men fett som exponeras har en tendens att bygga skit så därför kör jag utan. Glöm inte smörja trissorna som en del fall har kullager.
Givetvis fett på växlarna gängor. Till kedjan använder jag pedros som finns för väta eller torrt vilket jag är nöjd med. Är viktigt att en cykel som gått i regn en längre tid får ventilera (även om den är rostskyddsbehandlad) genom att man tar bort sadelstolpen samt man kontrollerar för ev. stående väta i ramrören. Även plocka av hjulen och lossa snabbkopplingen. Frikransen ska gängor fettas givetvis in samt kransens lager oljas.
Till lacken använder jag sonax flytande hårdvax som ger en bra resistens vilket märks på mina mtb som är mer utsatta för slitage. Vaxen skyddar bra ramar med patina.
Det enda som har bytts ut hos mig av min skötsel av cyklarna genom åren är egentligen blott fett samt kedjeoljan. Annars är tillvägagångssättet densamma genom åren.
Notera att kopparpasta och loctite är bannlyst hos mig och hör blott hemma hos fulmeken som fumlar omkring i misär. Finns säkert något jag missat som vxl reglage som ev.får fett ifall de har fjädermekanism annars blott smörj ;-) Ja klingbultarna fått fett på gängorna (ingen jävla loctite).
Мясо это убийство

Post Reply