Vätternrundan 2009

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 19 Oct 2008 05:16

fredde.se wrote:
0range wrote:Jag är ju lite partisk... men jag ser inga hinder.
Är det fler eftersläntare? Speedman? Ni andra på prell-listan?

Jag försöker styra upp ngt pm i morgon.

/Fredde
Nej nej. Jag är redan anmäld :P PMade dig om det.
Fanns ju ett förslag uppe att ingen fick anmäla sig till start efter 04.30.
Sen start ligger just nu på 04.36.
Jag har frågat två gånger i tråden varför inte vår grupp kan starta t.ex. 05.00 eller ännu hellre 05.10? ;) Men det är ingen som svarat på det.
VR kommer lägga starter fram t.o.m. 05.30.
För mig skulle det vara underbart med en extra timmes sömn.

Det är säkert många som kommer att vilja anmäla sig inom den närmaste tiden.
Det kommer väl bli upp till oss som redan anmält oss att avgöra om fler får anmäla sig, eftersom det kommer att påverka gruppens gemensamma starttid.

Pavoni
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2008 22:37

Post by Pavoni » 19 Oct 2008 08:46

fredde.se wrote:
Pavoni wrote:
fredde.se wrote:
0range wrote:Är det någon som har koll på anmälningen?
Det vore nog bra att ha den klar asap. Jag hörde att vi alla ska anmäla oss samtidigt för att starta samtidigt. Kan någon bekräfta? I så fall kan vi väl boka något i slutet av veckan??

/Fredde
Jag är rädd att det kommer att gå lite för fort för mig. Men om vi väljer sen start och gör det snart får vi en tid som jag hade tänkt ta ändå. Om det visar sig att jag inte hänger med kan jag ju alltid släppa er. Jag hade tänkt anmäla mig i veckan ändå. Så jag är på. (I värsta fall kommer jag med växlat.)
Tjena!

Men funkar det så att om man anmäler sig samtidigt så startar men samtidigt?

I så fall röstar jag för att vi anmäler oss på fredag någon given tid, säg 14.00 ??

/Fredde
Jag gissar att det var jag som drev frågan om deadline. Jag tänker inte vara den som sätter stopp för fler anmälningar, så kör på och anmäl er tills det är slut på platser. Om jag har förstått det rätt kommer vi alltså att starta senast 05.30 och om jag inte tror att jag klarar det med fix så får jag ju köra växlat.

Det är åtta månader tills det är dags men vi kanske ska fundera på hur ambitionerna är. Själv körde jag växlat med 30 i snittfart (cyklad tid) förra gången. Nu kommer jag att vara bättre tränad men jag tvivlar ändå på att jag kommer att kunna lägga mig över det. Blir det två grupper eller ska jag räkna med att bli avhängd från start?

Pavoni
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2008 22:37

Post by Pavoni » 19 Oct 2008 09:18

Pavoni wrote:Det är åtta månader tills det är dags men vi kanske ska fundera på hur ambitionerna är.
Kan man göra en lista med användbar information för att avgöra hur ojämna vi är? Kanske ålder, tidigare tid på VR, VO2max, låromkrets, planerade träningstimmar till VR, tid på GranFondo, tid på fem mil på flack väg, antal cig per dag/vinare i veckan, BMI, utväxling ... Kom med förslag. Eller ska vi se hur det blir när vi kommer dit? Det är kanske inget att fundera över?

Jag brukar köra 45/17 vilket ger cirka 70''. Nu tänkte jag gå upp till 48/17 med ett 19 frihjul på flopsidan. Det skulle bli 75'' (och 67'' som nödutväxling). Verkar det vettigt eller ska man ligga högre. 75'' ger drygt 30 km/h med kadens 85. (48/19 ger 27 km/h med samma kadens.)

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 19 Oct 2008 11:46

Jag tycker att det ska vara stopp nu.
Tiden ligger unfgefär på 04.36 i skrivande stund.
Jag tycker att det är kul att så många som möjligt är med men tråden har funnits i ett par veckor och har man inte bestämmt sig än så får det vara.
Känns dumt att starta 05.30, först för att man kan få problem med rep, sen kommer vi komma i mål sent på lördagen, man är väldigt mör efter att ha cyklat 30 mil, man ska oxå ha haft minst sex timmars vila innan man får köra hem.

BTW jag är på på träning nästa helg, kommer troligtvis köra ss eftersom jag inte fixat nytt bakhjul till VR racern.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 19 Oct 2008 11:51

Och nu ett positivt inlägg:

Fan va kul att vi är så många, vi kommer att regera runt sjön.
Bra initativ Fredde, trodde aldrig vi skulle bli så här många.

nu ska jag ut och testa hojjen. :D

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 19 Oct 2008 13:48

NKDMS wrote:Känns dumt att starta 05.30, först för att man kan få problem med rep, sen kommer vi komma i mål sent på lördagen, man är väldigt mör efter att ha cyklat 30 mil, man ska oxå ha haft minst sex timmars vila innan man får köra hem..
Pavoni wrote:
Vätternrundan har inget ”stopprep”, men däremot tre stopptider du måste känna till. Första gäller Jönköpings-depån, som stänger kl. 11.00, på lördagen. Andra tiden avser Hjo-depån, som stänger kl. 15.30 och den tredje tiden gäller målet, som stänger kl. 24.00. Kan du inte hålla dessa tider blir du tagen från banan.
Jönköping 109 km - Här ligger denna natt och morgon världens största korvkiosk inne på Elmiaområdet.
Hjo 178 km - Här serverar vi lasagne och ett varmt välkomnande.
Ska man nå Hjo före repet har man 11 h på sig (utan stopp) vilket ger 16 km/h om man startar 04.30. Eller kan man tänka att om man kör 25 km/h tar det drygt 7 h. Lägg sedan till depåstopp. Det finns marginal även om man startar så sent som 04.30.
Säg att vi startar 05.00 och kör på 12timmar.
Då är man i mål kl 17.00
Efter 6 timmars vila är klockan 23.00
Det är säkert några som vill köra bil till Sthlm då och vara hemma kl 02.00

Jag kommer dock att hänga kvar, äta gott och dricka öl i sommarsolen och sen dra hem nästa dag, gärna efter en gemensam fixedgear.sefrukost på nåt vandrarhem. :D
Fan, har vi gjort det här tillsammans, 30mil, skulle ett sånt här förvirrat uppbrott när alla är lite stressade och måste dra vara ganska synd. :(

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 19 Oct 2008 14:37

Oavsett tid för målgång, kommer jag ta ledigt dagen efter. Tror både krop å hjärna behöver vila.

Så jag stannar gärna å varvar ner.

User avatar
cactuz
Posts: 91
Joined: 18 Oct 2008 15:18
Location: GBG

Post by cactuz » 19 Oct 2008 15:36

Det var ju synd, jag får väl starta 04.36 istället och cykla ikapp de 6 minuterna istället.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 19 Oct 2008 16:30

Jag hade helst startat typ 23 men så är nu inte fallet.
Även med sen start så hade jag startat så tidigt som möjligt men vi är ju 22 pers så jag böjer mej för massorna.
Tänker inte ta strid för det här, det är ju tokroligt att vi ska köra tillsammans och efter min testtur idag känns det ännu roligare.

Det vore trevligt att stanna kvar och softa dagen efter.
Har gjort det några gånger men då körde vi luxrundan och bodde på Stadshotellet, det var väldigt skönt men oxå dyrt.

Någon som känner till nånstans att bo, har för mej att man kan sova i gymnastiksalar för en billig penning men kan inte hitta det nu.

Det här har iofs inget med det här att göra men vad är det för skillnad mellan ett stopprep och en stopptid? Har de inte samma funktion.
Vätternrundan har inget ”stopprep”, men däremot tre stopptider du måste känna till. Första gäller Jönköpings-depån, som stänger kl. 11.00, på lördagen. Andra tiden avser Hjo-depån, som stänger kl. 15.30 och den tredje tiden gäller målet, som stänger kl. 24.00. Kan du inte hålla dessa tider blir du tagen från banan.
Var ute och testade VR cykeln idag körde 52/19 (ss) lite segt på väg ut pga motvind men hade medvid och vindstilla hem då var det toppen, hade ingen dator så jag vet inte hur fort det gick men det känns som en bra utväxling.
Det var ju synd, jag får väl starta 04.36 istället och cykla ikapp de 6 minuterna istället.
Vet inte riktigt vad du syftade på här, men om du inte är anmäld till gruppen så verkar det som att det bara är att göra det. Har du anmält dej på ett annat nummer så är det bara att ringa kansliet och ändra.

User avatar
cactuz
Posts: 91
Joined: 18 Oct 2008 15:18
Location: GBG

Post by cactuz » 19 Oct 2008 17:03

NKDMS wrote:
Det var ju synd, jag får väl starta 04.36 istället och cykla ikapp de 6 minuterna istället.
Vet inte riktigt vad du syftade på här, men om du inte är anmäld till gruppen så verkar det som att det bara är att göra det. Har du anmält dej på ett annat nummer så är det bara att ringa kansliet och ändra.
Jag syftade på att det inte verkade populärt att slänga in fler i gruppen då det förmodligen kommer bli senare starttid för varje person som anmäler sig (vilket jag har full förståelse för).

Men om ingen har något problem med att jag försenar gruppen till 04.36 så får gärna någon PM'a mig anmälningsnummer så anmäler jag mig på en gång.

User avatar
cactuz
Posts: 91
Joined: 18 Oct 2008 15:18
Location: GBG

Post by cactuz » 19 Oct 2008 19:31

Nu är jag anmäld och betald och klar och på det samlade anmälningsnummret för fixedgear.se

Nu kör vi!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 19 Oct 2008 20:44

Såhär tänker jag,

Klungkörning:
Under vårträningarna kommer det nog att ut kristalliseras grupperingar där man håller samma tempo, har samma inställning, ambitioner och filosofi. Då är det ju lämpligt att man cyklar tillsammans. :)

Att tro att alla 15-20 ska köra ihop olika tränade är nog bara att glömma, tror jag.

Sena anmälningar:
Om man anmäler sig typ NU på fgs anmälningsnummer så vi startar 5-10 minuter senare så tycker jag personligen att det kvittar. Men då är det anmälan NU som gäller, ja eller till och med måndag. Vad tycker ni andra?

Speedman, jag har inget bra svar. Jag sover gärna också så länge jag kan innan men jag brukar vara så jävla speedad innan tävling så jag knappt kan sova. Får väl sitta och torrnöta på trainern innan! :)

Min ambition är att köra på 3.0 - 3.2 med 2.8 singelspeed för nödfärd.

/Fredde

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 19 Oct 2008 20:59

Pavoni wrote:Kan man göra en lista med användbar information för att avgöra hur ojämna vi är? Kanske ålder, tidigare tid på VR, VO2max, låromkrets, planerade träningstimmar till VR, tid på GranFondo, tid på fem mil på flack väg, antal cig per dag/vinare i veckan, BMI, utväxling ... Kom med förslag. Eller ska vi se hur det blir när vi kommer dit? Det är kanske inget att fundera över?

Jag brukar köra 45/17 vilket ger cirka 70''. Nu tänkte jag gå upp till 48/17 med ett 19 frihjul på flopsidan. Det skulle bli 75'' (och 67'' som nödutväxling). Verkar det vettigt eller ska man ligga högre. 75'' ger drygt 30 km/h med kadens 85. (48/19 ger 27 km/h med samma kadens.)
Lår: 46 cm nere vid knäskålen, 57 cm halvägs "upp" och 62 cm uppe vid grenen.
Ålder: 28
VO2max: (Är det rekordet man sänkt en 33cl öl på?) 3 sek
Planerade träningstimmar: 31 min/dag
GrandFondo: Vet ej vad det är, Gran Turismo 5 är jag dock en jävel på, beror dock vilken bana du tänker på
Fem mil: Återkommer
Cigg: En och en halv dosa snus per dag
BMI: 26,9 (överviktig)
Planerad utväxling: 3.3 på ena sidan 3.5 på andra
Klädsel: Shorts och skinnväst på VR
Last edited by Bubblan on 20 Oct 2008 08:56, edited 1 time in total.
Cogs 'n Kegs

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 19 Oct 2008 21:23

Bubblan wrote: Planerad utväxling: 3.3 på ena sidan 3.5 på andra
Klädsel: Shorts och skinnväst på VR
Jaha, då blir det 3.6 för mig, tänker inte ligga i bubblas kölvatten och toktrampa, 3.6 kommer jag hinna dra åt spännena på skorna utan att klicka loss! :)

/FRedde

Pavoni
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2008 22:37

Post by Pavoni » 19 Oct 2008 22:18

Pavoni wrote:Kan man göra en lista med användbar information för att avgöra hur ojämna vi är? Kanske ålder, tidigare tid på VR, VO2max, låromkrets, planerade träningstimmar till VR, tid på GranFondo, tid på fem mil på flack väg, antal cig per dag/vinare i veckan, BMI, utväxling ... Kom med förslag.
Jag glömde ju det självklara: Vilo- och maxpuls och antal tatueringar.

Allvarligt talat, är det någon som är närmare 50 än 20 år alternativt känner viss oro över att det kommer att gå för fort.*





*Men jag kan nog lugna mig med svar till i maj.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 19 Oct 2008 22:53

tycker den viktigaste frågan sluppit undan... vem kan styra patches till västarna?
...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 20 Oct 2008 07:47

Gdago wrote:tycker den viktigaste frågan sluppit undan... vem kan styra patches till västarna?
Jag har en riktigt bra kontakt på patches. :)

/Fredde

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Post by 0range » 20 Oct 2008 08:18

Håller med att det kan vara en ide att försöka luska ut vilken ambition klungan har. Så därför kommer lite fler frågor :D

Cyklingsrelaterat. OBS.. cyklingsturer under 30 min räknas inte som träning.... det är okynnescykling ;-)
Vana vid klungkörning:
Träningstimmar i veckan(idag):
Träningstimmar i veckan(planerad):
Utväxling (idag):
Utväxling (planerad):


Utrustning
Vevlängd:
Track/konvertrerad lvg:
Lycra/shorts/jeans:
clipless/remmar/plattisar:
Antal synliga tattueringar:



Viktigt!!! Hur firas Målgången?
Antal öl:
Antal vinglas:
Antal cigg:
Antal pizzor:

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Post by 0range » 20 Oct 2008 08:27

Hmm måste ju svara också

Vana vid klungkörning: JA
Träningstimmar i veckan(idag): 8-12h intervallpass på mtb
Träningstimmar i veckan(planerad): 12-15h mtb och lvg
Utväxling (idag): 46/15 GR = 3,1 GI = 80,6
Utväxling (planerad): 46/14 GR = 3,3 GI = 86,3


Utrustning
Vevlängd: 175
Track/konvertrerad lvg: Konveterad Miyata TI6000
Lycra/shorts/jeans: Lycra
clipless/remmar/plattisar: SPD
Antal synliga tattueringar: 1



Viktigt!!! Hur firas Målgången?
Antal öl: < 5
Antal vinglas: < 2
Antal cigg: 0... känns dumt att börja efter målgången på VR
Antal pizzor: 1-3 beror på hur stora de är i motala,

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 20 Oct 2008 08:42

Pavoni wrote: Jag glömde ju det självklara: Vilo- och maxpuls och antal tatueringar.

Allvarligt talat, är det någon som är närmare 50 än 20 år alternativt känner viss oro över att det kommer att gå för fort.*

*Men jag kan nog lugna mig med svar till i maj.
Det är mycket fokus på ålder här, jag tror inte det spelar så stor roll, men det kanske bara är för att jag är närmare 50 än 20 (36).
Eller du kanske var inne på att långlopp passar äldre bättre än yngre ;)

Men jag håller med om att vi ska försöka hålla koll på hur folk vill köra det är inte så kul att åka med 'fel' grupp varken för långsam eller för snabb.
Däremot så tror jag inte att vi kan få någon rättvis info förrän i vår när vi tränar ihop.
Själv tror jag att en realistisk tid är nånstans mellan 11 och 13 timmar, men jag ska hårdträna i vinter och hoppas jag kan återkomma med en kortare tid i vår.

Post Reply