Vätternrundan 2009

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 07 Oct 2008 16:10

Sätt upp mig på listan Fredde!!! :D

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 07 Oct 2008 17:12

Bubblan wrote:1. Fredde - STH
2. Olebole - Malmö
3. 0range - GBG
4. NKDMS - STH
5. Speedman - STH
6. ArvidSvensson - STH
7. Axel - STH
8. McSorley - STH
9. Ohm - STH
10, Johan E - STH
11. 48/16 magnus - STH
12. Harald - STH
13. Pavoni - Okänd ort
14. Andye - STH
15. Gdago
16. SimonBusk - Köpenhamn
17. Bubblan - STH

Jag röstar för skinnvästar istället för lycra! På riktigt alltså.
Jag e för skinnväst! Nån som e grym på att brodera?

jag utgår från att man måste ha den hela våren under all cykling utan att tvätta den...HA 60-tal stylee...
...

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 08 Oct 2008 12:59

Kul idé! Några kommentarer

kalaswear är helt ok, men de kunde inte styra upp en långärmad tempodräkt, därför valde vi Trimtex. De senare var väldigt samarbetsvilliga under utvecklingsfasen och var ett bra bollplank om vad som funkar och inte, men leveransen tog lite längre tid än vad som är OK för att ge gott betyg. Sedan var det några små glitches i sömnad, nämligen svart tråd på en vit yta. Inte cleant, men så syns det inte så mycket ändå så jag skäms inte ögonen ur mig.

Med andra ord; Kalas är ett bra val och jag känner många i andra klubbar som fixat kläder därifrån. Inte fullt lika bra kvalitet på blöjan och material som Trimtex men det duger.

Och vad gäller stilrenhet: Det här är cykling på asfalt, inte en sneakerfest. Den absolut snyggaste dräkt som någonsin gjorts är Mapei's.


Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 08 Oct 2008 13:08

mo wrote:Och vad gäller stilrenhet: Det här är cykling på asfalt, inte en sneakerfest. Den absolut snyggaste dräkt som någonsin gjorts är Mapei's.


Image
Och här har du ett par matchande sneakers Mo. ;)

Image

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 08 Oct 2008 13:26

Damn! Smutta(tm) skor!!11ett

Jag äger givetvis ett helt Mapeiställ som jag bara använder vid finträning, men med sådana sneakers funderar jag på att börja med att stolt bära den även till vardags. Once you Lycra, no one can stop.

User avatar
Mark Anthony
Posts: 188
Joined: 15 Jun 2008 20:10

Post by Mark Anthony » 09 Oct 2008 08:36

Has this boat sailed?

I'm starting late to this thread (been busy with a ton of other things lately), but am interested in joining if it's still possible.

By the way, I thought you had to have "legal" brakes to do VR? Anybody know for sure, or is everyone already planning to run a front brake/keirin brake?

Anyone on top of the hotel, or place to sleep beforehand? I got a car to carry 4 + me too...

//Mark

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 09 Oct 2008 10:47

i´m pretty sure you have to have both front and rear brake, they´re kind of strict on that kind of stuff...
...

PerFavore
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2008 19:20
Location: Norra Bohuslän

Post by PerFavore » 09 Oct 2008 13:49

Gdago wrote:i´m pretty sure you have to have both front and rear brake, they´re kind of strict on that kind of stuff...

"Regler
För allas trivsel och säkerhet visar erfarenhet att vid stora motionslopp krävs regler utöver gällande trafikregler.
För att uppnå detta gäller följande:

* 18 år är lägsta ålder för deltagande (man måste fylla 18 under aktuellt år)
* Varje cyklist ansvarar för att vara registrerad på den nummerlapp som används. Överlåtelse tillåts inte.
* Inga följebilar eller egna depåer är tillåtna, vare sig privata eller från företag. Vätternrundan har fullgod service och en väl utbyggd transportorganisation.
* Inga ej anmälda följecyklande personer är tillåtna på banan
* Godkänd cykelhjälm ska användas under HELA loppet. Tänk på att du skall använda en godkänd hjälm även när du är ute på träning.
* Inga liggcyklar är tillåtna, dispens kan ges i undantagsfall, kontakta kansliet före anmälan.
* Inga tempostyren, triathlon eller extrabågar är tillåtna (barends är tillåtna), heltäckta hjul är inte tillåtna.
* Fungerande fram och baklyse samt godkända reflexer måste användas från skymning till kl 02.50. Observera att detta gäller både natten till lördag och natten till söndag.
* Inga cyklar med plats för mer än två personer får användas, båda måste vara anmälda.
* Cyklar som bedöms vara trafikfarliga tillåts ej användas, vid tveksamhet, kontakta kansliet.
* Hänsyn ska visas mot samtliga medtrafikanter, funktionärs/flaggvakts anvisning ska följas.
* I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas.
* Vila minst sex (6) timmar innan bilkörning efter målgång, se Trafikförordningen 3 kap. 1§.

Kontroller görs vid starten och utmed banan. Om överträdelse av dessa regler sker diskvalificeras berörd cyklist.
Samtliga deltagare förbinder sig att följa dessa regler genom sin namnteckning på startbeviset."

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 09 Oct 2008 14:00

PerFavore wrote: ...
* Inga tempostyren, triathlon eller extrabågar är tillåtna (barends är tillåtna), heltäckta hjul är inte tillåtna.
...
Men vad i *******?!

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 09 Oct 2008 14:10

Bullhorn styre då?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 09 Oct 2008 14:14

bruse wrote:Bullhorn styre då?
Från www.vatternrundan.se:
"Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller liknande styren samt lösa styren sk. "Spinachi" eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna måste vara tillsatta.

Skumt dock, med tanke på att "lösa tjurhorn" (barends) är tillåtna ...

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 09 Oct 2008 15:04

Mossa wrote:
bruse wrote:Bullhorn styre då?
Från www.vatternrundan.se:
"Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller liknande styren samt lösa styren sk. "Spinachi" eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna måste vara tillsatta.

Skumt dock, med tanke på att "lösa tjurhorn" (barends) är tillåtna ...
dom vill inte att folk ska dyka upp med tempo hojjar eller styren. (svårmanövrerade i grupp/klunga) Så då har dom dragit gränsen där de dragit gränsen sas. Går säkert att snacka till sig om man vill köra fixed med oxhorn så länge bromsarna sitter inom räckhåll motsvarande bockstyre...
The Blood I bleed is Black indeed!

Pavoni
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2008 22:37

Post by Pavoni » 11 Oct 2008 12:47

Börjar det inte bli dags för anmälan? Starttiden är 03.52 nu den 11/10. Jag hade inte tänkt starta mycket senare än så.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Oct 2008 16:10

Pavoni wrote:Börjar det inte bli dags för anmälan? Starttiden är 03.52 nu den 11/10. Jag hade inte tänkt starta mycket senare än så.
Exakt, nu börjar det brinna i knutarna. Är det någon som redan anmält sig och har ett anmälningsnummer som man kan referera till så vi får samma starttid?

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Post by johan e » 11 Oct 2008 16:43

ArvidSvensson wrote:
Pavoni wrote:Börjar det inte bli dags för anmälan? Starttiden är 03.52 nu den 11/10. Jag hade inte tänkt starta mycket senare än så.
Exakt, nu börjar det brinna i knutarna. Är det någon som redan anmält sig och har ett anmälningsnummer som man kan referera till så vi får samma starttid?
Jag håller med, vi anmäler oss snart! Jag föreslår att en person anmäler sig, får ett anmälningsnummer och pm:ar till alla på listan. Sen får vi hoppas att alla är på hugget och anmäler sig snabbt så vi får den starttid vi vill ha. Vem fixar ett anmälningsnummer?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Oct 2008 17:15

johan e wrote:
ArvidSvensson wrote:
Pavoni wrote:Börjar det inte bli dags för anmälan? Starttiden är 03.52 nu den 11/10. Jag hade inte tänkt starta mycket senare än så.
Exakt, nu börjar det brinna i knutarna. Är det någon som redan anmält sig och har ett anmälningsnummer som man kan referera till så vi får samma starttid?
Jag håller med, vi anmäler oss snart! Jag föreslår att en person anmäler sig, får ett anmälningsnummer och pm:ar till alla på listan. Sen får vi hoppas att alla är på hugget och anmäler sig snabbt så vi får den starttid vi vill ha. Vem fixar ett anmälningsnummer?
Jag fixar ett på stubben! Återkommer med nummret strax...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Oct 2008 17:20

Nu har vi ett nummer. PM kommer...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Oct 2008 17:29

Kan man PM:a flera samtidigt i det är j**la forumet? Har ingen lust att lägga upp anmälningsnummret eftersom vi då kan få våran starttid sabbad.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 11 Oct 2008 17:33

ArvidSvensson wrote:Kan man PM:a flera samtidigt i det är j**la forumet? Har ingen lust att lägga upp anmälningsnummret eftersom vi då kan få våran starttid sabbad.
Separera med kommatecken skulle jag tro.
Cogs 'n Kegs

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Oct 2008 17:54

Bubblan wrote:...
Separera med kommatecken skulle jag tro.
Gick inte att kommaseparera. Fältet "tog slut".

Nu har dessa fått PM:
1. Fredde - STH
2. Olebole - Malmö
3. 0range - GBG
4. NKDMS - STH
5. Speedman - STH
6. ArvidSvensson - STH
7. Axel - STH
8. McSorley - STH
9. Ohm - STH
10, Johan E - STH
11. 48/16 magnus - STH
12. Harald - STH
13. Pavoni - Okänd ort
14. Andye - STH
15. Gdago
16. SimonBusk - Köpenhamn
17. Bubblan - STH

Om du inte är med på listan (eller är med på listan men ändå inte fick PM:et :() kan du PM:a mig eller någon annan på listan och be om att få PM:et.

Och snälla, håll anmälningsnummret inom listan och posta/blogga det inte på nätet...

Post Reply