Fälgar som är lätta och stryktåliga
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Fälgar som är lätta och stryktåliga
Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fälgar som är lätta och stryktåliga
Mavic CXP-33 klarar ett atomkrig. Väger 470g mot Deep-V's 520.Telefonplan wrote:Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?
Re: Fälgar som är lätta och stryktåliga
I second that. Jag körde retaarden på CXP-33:or och dom är fortfarande spikraka...ArvidSvensson wrote:Mavic CXP-33 klarar ett atomkrig. Väger 470g mot Deep-V's 520.Telefonplan wrote:Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?
I Dalarnas djupa skogar..
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
ECI har byggt ett hjul åt mig och jag är inte jätteimponerad. Det var mycket spänningar som släppte i början. Lät som en harpa de första 50 metrarna och det fortsatte plinga då och då under första veckan. Efter det skevade hjulet nästan en millimeter. Vi kanske fick mådagsexemplaren...Andye wrote:ECI bygger bra hjul så då är vi tillbaka till ruta ett.
Hjulbyggarens skicklighet är avgörande om de ska hålla oavsett vägbeläggning.
Har själv kört snart 1000mil på ett hjulpar som är otroligt starka och som har gått på extremt dålig beläggning. Än ingen som helst skevhet eller ljud från hjulen. Kvalitets fälgar,ekrar samt en jävel till att bygga hjul. Så hur gör man när de flesta verkar slänga ihop hjul fort som attan och har glömt av det egentliga hantverket som ger kvalité?
Har själv kört snart 1000mil på ett hjulpar som är otroligt starka och som har gått på extremt dålig beläggning. Än ingen som helst skevhet eller ljud från hjulen. Kvalitets fälgar,ekrar samt en jävel till att bygga hjul. Så hur gör man när de flesta verkar slänga ihop hjul fort som attan och har glömt av det egentliga hantverket som ger kvalité?
Jag har hittat ett par nya CXP-30 fälgar i guld Vad är de värda? Så man inte gör bad business...svennelainen wrote:Jag skriver under på CXP-33 (och CXP-30 om du får tag på dem - högre, underbara och stenhårda) är bra grejer. Man behöver inte ens montera ekrarna, de håller ändå
Och ett par UFO speed 16hål. Funderar på att borra 16 extra hål i varje fälg Funkade det bra för dig Arvid?
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Mavic CXP-33 verkar vara da shit. Läste även folks omdömmen på http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 88crx.aspx de får högt betyg av tunga cyklister som kör på dåliga vägar. Tack för alla svar.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Funkar fint. Tänk på att du inta kan borra mitt emellan de befintliga ekrarna eftersom du redan har ett ventilhål där på ett ställe. På min fälg var originalhålen borrade längs centrumlinjen på fälgen. CXP-30 har också hålen borrade längs centrumlinjen (eller väldigt nära centrumlinjen). Andra fälgar har hålen borrade växelvis vid sidan av centrumlinjen och då får man tänka efter ordentligt innan man sätter borren i fälgen (syns tydligt på t.ex. den här fälgen).Speedman wrote: ...
Och ett par UFO speed 16hål. Funderar på att borra 16 extra hål i varje fälg Funkade det bra för dig Arvid?