Fälgar som är lätta och stryktåliga

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Fälgar som är lätta och stryktåliga

Post by Telefonplan » 01 Oct 2008 11:50

Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 01 Oct 2008 11:57

Open pro kanske kan vara en idé? skiljer väl ett hekto mot deep-v och ska såvitt jag vet de vara starka. Inte testat dock.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fälgar som är lätta och stryktåliga

Post by ArvidSvensson » 01 Oct 2008 11:58

Telefonplan wrote:Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?
Mavic CXP-33 klarar ett atomkrig. Väger 470g mot Deep-V's 520.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Fälgar som är lätta och stryktåliga

Post by jon » 01 Oct 2008 12:28

ArvidSvensson wrote:
Telefonplan wrote:Jag tänkte bygga ett par hjul som skall tåla mycket stryk, men tycker Deep V-fälgarna är för tunga. Någon som har erfarenhet eller tankar om vad som kan tänkas funka?
Mavic CXP-33 klarar ett atomkrig. Väger 470g mot Deep-V's 520.
I second that. Jag körde retaarden på CXP-33:or och dom är fortfarande spikraka...
I Dalarnas djupa skogar..

hejdå

Post by hejdå » 01 Oct 2008 12:32

jag körde retarden på ett bakhjul från typ 1912 och ekrar spända av ett kolik-sjukt spädbarn med falsk krupp. Det är helt rakt, polon och retarden gjorde mitt stiliga framhjul med rigida (open sport -typ) fälg till en berg och dal bana.... Go for mavic cxp-33!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 01 Oct 2008 15:02

Mmm... retaarden.... mmm... ahhh... :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 01 Oct 2008 15:52

Jag skriver under på CXP-33 (och CXP-30 om du får tag på dem - högre, underbara och stenhårda) är bra grejer. Man behöver inte ens montera ekrarna, de håller ändå

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 01 Oct 2008 18:31

Open pro tål inte mycket, boon's (här på forumet) bakhjul var tokskevt efter en månad.

Edit: kan ha varit Open sport också, Boon får klargöra.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 01 Oct 2008 18:55

Jag kan rekommendera ett par Mavic CXP 22, lillebror till CXP 33. Något billigare.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 01 Oct 2008 19:01

Jonas.F wrote:Open pro tål inte mycket, boon's (här på forumet) bakhjul var tokskevt efter en månad.

Edit: kan ha varit Open sport också, Boon får klargöra.
Dåligt byggt hjul, garanterat.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 01 Oct 2008 19:10

Indurain wrote:
Jonas.F wrote:Open pro tål inte mycket, boon's (här på forumet) bakhjul var tokskevt efter en månad.

Edit: kan ha varit Open sport också, Boon får klargöra.
Dåligt byggt hjul, garanterat.
+1

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 01 Oct 2008 20:28

ECI som byggde det. Men det var nog inte hundra kanske.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 01 Oct 2008 20:59

ECI bygger bra hjul så då är vi tillbaka till ruta ett.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 01 Oct 2008 21:13

Andye wrote:ECI bygger bra hjul så då är vi tillbaka till ruta ett.
ECI har byggt ett hjul åt mig och jag är inte jätteimponerad. Det var mycket spänningar som släppte i början. Lät som en harpa de första 50 metrarna och det fortsatte plinga då och då under första veckan. Efter det skevade hjulet nästan en millimeter. Vi kanske fick mådagsexemplaren...

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 01 Oct 2008 21:15

Andye wrote:ECI bygger bra hjul så då är vi tillbaka till ruta ett.
Nån på ECI kan haft en dålig dag.. Here we go again..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 01 Oct 2008 22:04

Gamla Stan cykel! Han snickrade ihop ett himla bra hjul åt mig i somras. Har inte knäppt eller skevat alls...och det ingick efter justering "om det skulle börja knäppa och ha sig kan du ju komma förbi...".
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 01 Oct 2008 22:37

Hjulbyggarens skicklighet är avgörande om de ska hålla oavsett vägbeläggning.
Har själv kört snart 1000mil på ett hjulpar som är otroligt starka och som har gått på extremt dålig beläggning. Än ingen som helst skevhet eller ljud från hjulen. Kvalitets fälgar,ekrar samt en jävel till att bygga hjul. Så hur gör man när de flesta verkar slänga ihop hjul fort som attan och har glömt av det egentliga hantverket som ger kvalité?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 01 Oct 2008 23:47

svennelainen wrote:Jag skriver under på CXP-33 (och CXP-30 om du får tag på dem - högre, underbara och stenhårda) är bra grejer. Man behöver inte ens montera ekrarna, de håller ändå
Jag har hittat ett par nya CXP-30 fälgar i guld :P Vad är de värda? Så man inte gör bad business... ;)

Och ett par UFO speed 16hål. Funderar på att borra 16 extra hål i varje fälg :) Funkade det bra för dig Arvid?

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Post by Telefonplan » 02 Oct 2008 07:51

Mavic CXP-33 verkar vara da shit. Läste även folks omdömmen på http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 88crx.aspx de får högt betyg av tunga cyklister som kör på dåliga vägar. Tack för alla svar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 02 Oct 2008 08:03

Speedman wrote: ...
Och ett par UFO speed 16hål. Funderar på att borra 16 extra hål i varje fälg :) Funkade det bra för dig Arvid?
Funkar fint. Tänk på att du inta kan borra mitt emellan de befintliga ekrarna eftersom du redan har ett ventilhål där på ett ställe. På min fälg var originalhålen borrade längs centrumlinjen på fälgen. CXP-30 har också hålen borrade längs centrumlinjen (eller väldigt nära centrumlinjen). Andra fälgar har hålen borrade växelvis vid sidan av centrumlinjen och då får man tänka efter ordentligt innan man sätter borren i fälgen (syns tydligt på t.ex. den här fälgen).

Post Reply