Hjälp med cykelid

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 02 Feb 2012 16:10

Hej på er. Jag bytte till mig en cykel i höstas. Bottecchia står det på den. Likaså står det Columbus SLX. Men jag anar att det är något annat, och tänkte att det säkert finns kunniga människor här som sitter på en massa svar. Hur som helst, värt att veta kan vara att:
Rören är ovala, förutom vid ändarna, där de är runda. Diagonalröret och toppröret är 28,8mm (i ändarna) och sadelröret 25,4. Även kedjestagen är trevligt ovala, bara 1cm mitt på, på det "smala" hållet. Air? Gaffeländar och bromsbrygga är Gipiemme.
Lacken är ett hafsverk, som ser nygjord ut, men flagar om man tittar för hårt på den. Helkromad under.
Några tankar?
Image
Image
Image
Image
Image
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Hjälp med cykelid

Post by RZ-1 » 02 Feb 2012 16:18

Väldigt fin cykel iaf... :)

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Hjälp med cykelid

Post by d'epoca » 02 Feb 2012 18:41

Varför skulle den vara något annat?
För mig ser det ut som en Bottecchia Professional och jag har aldrig sett en sådan replika. Men du kanske syftade på rörbeteckningarna?

http://campagnolodelta.blogspot.com/201 ... gnolo.html
http://cykelhobby.com/bottecchia.htm

En av mina favoriter. Hur stor är ramen, C-T ?

Och grattis till kapet!
Last edited by d'epoca on 02 Feb 2012 19:05, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjälp med cykelid

Post by Gustav » 02 Feb 2012 19:01

Gaffeln verkar ju genuin i varje fall. Helt klart slarvigt ommålad och märklig rörmärkning som sagt. Hålet i diagonal/styr-muffen känner jag inte igen, men ramen verkar vara rätt tidig med tanke på vajerguider ovanpå vevhuset. Kan ju vara något de slutade med på åttiotalet.

Ta ett bild på sadelstolpsmuffen, på ovansidan. Tycker det ser bra från befintlig vinkel, sadelstagen möter muffen på ett karaktäristiskt sätt. Helkromat är också ett bra tecken. Glöm inte att kolla under vevhuset också.

Hur som helst, strippa och låt en professionell lackerare göra om det hela. Glöm inte att slänga på lämplig växelgrupp! Byt också ut styrstammen, den kan bli jättefin!
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Hjälp med cykelid

Post by Ronny » 02 Feb 2012 20:14

Ramrören är inte Columbus Air men ¨aero¨formade SLX som fanns men oftast var det tempocyklar med 650C i fram som byggdes i dessa rör.
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hjälp med cykelid

Post by Streamliner » 02 Feb 2012 21:38

Väldigt trevlig cykel i snygg färgskala. Det ser ju ut som att den är taffligt lackbättrad med vanlig pensel. Det syns på SLX-dekalen på ramen att den är maskad och att det ligger lite röd färg upp på kanten. Dekalerna på ramen ser också lite snett monterade ut liksom banderolldekalerna på sadelröret, visst ska dekalens ändar mötas exakt på rörets baksida?

Det här kan bli en grymt snygg hoj med proffslackering och nya dekaler, vilket drömprojekt. :)

Jag hade återställt den till växelcykel...
Loch Ness is Deep.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hjälp med cykelid

Post by Indurain » 02 Feb 2012 22:10

"lackad" med sprayburk, columbusdekalerna
är inte tidskorrekta misstänker jag....
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Hjälp med cykelid

Post by Ronny » 02 Feb 2012 22:42

Indurain wrote:"lackad" med sprayburk, columbusdekalerna
är inte tidskorrekta misstänker jag....
Tidskorrekta hur menar du? SLX rören sträcker sig i användning över en lång tidsspann men aero rör är specifikt för 80-85. Colnagos oval användes under mycket kort tid och i slx oval rör har jag sett en Gianni Motta från 85.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339407,13.844030
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hjälp med cykelid

Post by Indurain » 02 Feb 2012 23:14

Jag syftar på fonterna, dom känns lite för moderna för den ramen.
Rule #242 - More is good ... all is better.

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 02 Feb 2012 23:53

Tack så mycket för all hjälp! Då verkar både märke och rör stämma, och det gläder mig ju. Hade varit kul att ringa in den ännu mer tidsmässigt, så att jag kan skaffa dekaler som stämmer. Jag gissade på något nyare, men det var ju för att dekalerna skröt om Bottecchias världmästartitlar fram till och med -89.
Jag har börjat plocka på den växelprylar, håller mig till Gipiemme, eftersom det var påbörjat så med styrlager och bromsar. Dessutom matchar det gaffeländarna bra.
Har ni tips på några professionella lackerare som vet vad det handlar om?
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 02 Feb 2012 23:59

Gustav wrote: Ta ett bild på sadelstolpsmuffen, på ovansidan. Tycker det ser bra från befintlig vinkel, sadelstagen möter muffen på ett karaktäristiskt sätt. Helkromat är också ett bra tecken. Glöm inte att kolla under vevhuset också.
Under vevhuset står det inte något alls, tyvärr. Men jag har bilden du bad om. Inte vacker, men jag var ute i förrådet i beckmörker, så det fick bli vad det blev.
Image
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjälp med cykelid

Post by Gustav » 03 Feb 2012 08:31

pärspektiv wrote:Tack så mycket för all hjälp! Då verkar både märke och rör stämma, och det gläder mig ju. Hade varit kul att ringa in den ännu mer tidsmässigt, så att jag kan skaffa dekaler som stämmer. Jag gissade på något nyare, men det var ju för att dekalerna skröt om Bottecchias världmästartitlar fram till och med -89.
Jag har börjat plocka på den växelprylar, håller mig till Gipiemme, eftersom det var påbörjat så med styrlager och bromsar. Dessutom matchar det gaffeländarna bra.
Har ni tips på några professionella lackerare som vet vad det handlar om?
Omkring 89 var året Bottecchia började med bakbromsvajer indragen i toppröret på slx-ramarna, och med tanke på muffarna och nämna vajerguider ovanpå istället för under vevhuset är vi i slutet på 70, början-mitten av åttio. Dekalerna är alltså helt fel.

Det jag ville se på muffen du fotade var om stagändarna än snyggt avslutade upp i "vecket", men det verkar inte stämma med "Professional" eller "Squadra" som den vill se ut som. Jag blir i varje fall inte klok på det här. Dags att hitta tidigare/andra referensbilder.

edit: intressant länk: http://www.flickr.com/photos/9012382@N0 ... 914675804/
Image

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Hjälp med cykelid

Post by måns » 03 Feb 2012 08:59

Tycker inte det stämmer riktigt med extern vajerdragning, gipiemmeändar+bromsar samt det åldrade gran sport-vevpartiet om man tänker sig att det var en högprestige-ram en gång i tiden. Mer logiskt hade varit campadrops och NR/SR-komponenter. Visst kan det vara utbytt i efterhand men varför? Ingen egentlig "uppgradering".

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 03 Feb 2012 09:46

Gustav wrote:Det jag ville se på muffen du fotade var om stagändarna än snyggt avslutade upp i "vecket", men det verkar inte stämma med "Professional" eller "Squadra" som den vill se ut som. Jag blir i varje fall inte klok på det här. Dags att hitta tidigare/andra referensbilder.

edit: intressant länk: http://www.flickr.com/photos/9012382@N0 ... 914675804/
Det där börjar ju faktiskt likna något. Stämmer inte riktigt med bromsbryggan, och rören är inte ovala (väl?). Annars ser många detaljer väldigt lika ut.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 03 Feb 2012 09:56

måns wrote:Tycker inte det stämmer riktigt med extern vajerdragning, gipiemmeändar+bromsar samt det åldrade gran sport-vevpartiet om man tänker sig att det var en högprestige-ram en gång i tiden. Mer logiskt hade varit campadrops och NR/SR-komponenter. Visst kan det vara utbytt i efterhand men varför? Ingen egentlig "uppgradering".
Jag tror att killen jag bytte till mig cykeln av har plockat "lösa" delar lite här och var, utan riktig linje bakom. Har inte fått tag på honom sedan bytet... Mysko, kanske var dumt att byta bort den där lasern.
Last edited by pärspektiv on 03 Feb 2012 11:15, edited 1 time in total.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjälp med cykelid

Post by Gustav » 03 Feb 2012 10:22

Martin Gustafsson lackade uppenbarligen ramen på en vind(?) och du kan ju fråga honom vad det var för färg på ramen innan samt hur dekalerna såg ut. Jag misstänker en enfärgad lackning.

http://www.flickr.com/photos/27042286@N06/page7/
Image

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med cykelid

Post by pärspektiv » 03 Feb 2012 10:31

Gustav wrote:Martin Gustafsson lackade uppenbarligen ramen på en vind(?) och du kan ju fråga honom vad det var för färg på ramen innan samt hur dekalerna såg ut. Jag misstänker en enfärgad lackning.

http://www.flickr.com/photos/27042286@N06/page7/
Ah, du känner mannen! Då ska jag vara försiktig med att spy för mycket galla! Jag visste inte att han lackat själv, men då lär han ju ha koll! Tack för tipset! Han verkar inte hänta här på fg längre, vet du var jag hittar honom?
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjälp med cykelid

Post by Gustav » 03 Feb 2012 10:54

pärspektiv wrote:
Gustav wrote:Martin Gustafsson lackade uppenbarligen ramen på en vind(?) och du kan ju fråga honom vad det var för färg på ramen innan samt hur dekalerna såg ut. Jag misstänker en enfärgad lackning.

http://www.flickr.com/photos/27042286@N06/page7/
Ah, du känner mannen! Då ska jag vara försiktig med att spy för mycket galla! Jag visste inte att han lackat själv, men då lär han ju ha koll! Tack för tipset! Han verkar inte hänta här på fg längre, vet du var jag hittar honom?
Hehe, nej, men jag råkade på hans Flickr-sida efter en sökning. :)
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Hjälp med cykelid

Post by olebole » 03 Feb 2012 13:52

Martin är en trevlig typ med ett jävla tryck i pedalerna :twisted:

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Hjälp med cykelid

Post by d'epoca » 03 Feb 2012 15:22

Detta liknar snart en thriller med olika ledtrådar som med hjälp av Gustav och Ronny får ett lyckligt slut. Rolig läsning.
Yesterday's Technology Today

Post Reply