MTB ram till cyclocross

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
M10
Posts: 52
Joined: 16 Aug 2010 10:25

Re: MTB ram till cyclocross

Post by M10 » 08 Feb 2012 18:26

Jonatan F wrote:
patchedkid wrote:jag har ett par mavic adaptrar liggandes, men rent stilmässigt så har jag inte kunnat med och använda dem och då är jag ändå inte särskilt brydd. Paul bromsarna ser ju helt kanoners ut.
Minskas inte bromsverkan? Kanske inte blir mycket, inte många cm, men å andra sidan många %!

ps. Borde väll inte vara så svårt att fixa ett par egna? Om man har kontakter inom industrin/designskola dvs. vilket de flesta här verkar ha? Eller bankiren?


Med en travel agent eller liknande får man nog bromsverkan så det räcker..
Sedan sätter jag ju en framgaffel med rätt fästen för 700cc fram, och där blir det ju full bromsverkan...

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: MTB ram till cyclocross

Post by olle » 08 Feb 2012 18:49

annars kan du göra såhär..
viewtopic.php?f=1&t=5697&p=70145
M10 wrote:Min ram är i tunnt aluminium, att borra och fästa bromsar är riskfyllt både för ramens hållfasthet och för bromsarnas funktion.
Så för mig blir det Paul com bromsarna... :wink:

Fishy
Posts: 100
Joined: 09 Oct 2011 19:56
Location: Göteborg

Re: MTB ram till cyclocross

Post by Fishy » 08 Feb 2012 20:02

M10 wrote:
Fishy wrote: Ska du ha skärmar kan det bli tajt, men det går att lösa på flera sätt.
Bla. genom att såga upp skärmen närmst bromsen, samt förlänga justeringsytan på det lilla "vinkeljärnet" som man fäster skärmen i ramen med så att du kan få den så långt upp från däcket som möjligt. Fick även sätta muttrarna för skärmfästet på ovansidan av skärmen för att spara plats.

Hoppas detta är till någon hjälp.
Min ram är i tunnt aluminium, att borra och fästa bromsar är riskfyllt både för ramens hållfasthet och för bromsarnas funktion.
Så för mig blir det Paul com bromsarna... :wink:
Du behöver inte borra i ramen. Du fäster bromsen i hålet som är avsedd för skärmen.

M10
Posts: 52
Joined: 16 Aug 2010 10:25

Re: MTB ram till cyclocross

Post by M10 » 09 Feb 2012 08:51

Fishy wrote: Du behöver inte borra i ramen. Du fäster bromsen i hålet som är avsedd för skärmen.
Nja, för det första är bakgaffeln i "wishbone" design och helt enkelt löjligt tunn just i böjen, jag är rätt säker på att även med kolfiberförstärkningar så kroknar röret under belastningarna...

Sedan finns det ju inget hål för skärmar.... inga fästen alls för det någonstans...

Men så är det ju när man faller för ett projekt som involverar en exotisk crosscountry Alu-ram och mystiska hyperlätta växelkomponenter ;)

Post Reply