Grazibor — Från Graz till Maribor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
nolltid
Posts: 3
Joined: 30 Jan 2012 06:34

Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by nolltid » 30 Jan 2012 07:32

Image

Hängde med på ett lokalt cykelevent i lördags. Det gick ut på att cykla från Graz i Österrike till Maribor i Slovenien. Eventet anordnades av en lokal företeelse kallad Fahrradküche, som är en verkstad där folk kan meka och bygga cyklar och gå kurser i svetsning med mera.

Vädret var snustorrt och soligt, ca. -5°C på morgonen vid start och nollgradigt under dagen. Sträckan var till största delen dragen längs en liten asfalterad cykelväg som går längs floden Mur, Murradweg, och bjöd till en början inte på många höjdmeter. Men ju närmre gränsen man kom desto mer backigt blev det när man vek av från floden med riktning mot Maribor.

Tävlingen / eventet var uppdelat i två klasser. Super Grand Turismo och Super Sport-klassen. Vid varje checkpoint skulle deltagarna i Sportklassen göra avstickare, ofta upp på ett närliggande berg, för att besvara ytterligare en fråga, och sedan cykla tillbaka igen och följa rutten mot Slovenien. Jag körde turist-klassen eftersom den som bjudit in mig till eventet skulle köra den och vi var i team.

Vi startade i Graz vid 11-tiden, filmade av Österrikiskt TV-team, utanför Kunsthaus Graz som är en arkitektonisk ikonbyggnad i stan. Tempot till en början var rätt lugnt, men efter hand ökade det på. Tyvärr tappade jag bort min lagkamrat någonstans vid en kringelikrok från floden. Men jag hittade en trevlig typ från Vorarlberg vid namn Bernhard att köra vidare med. Vi hittade inte tillbaka till den smala asfalterade Murradweg som krånglade sig under broar och viadukter längs floden Mur, med söndagsflanörer som ofta stod mitt i vägen, utan körde vidare längs en lätt trafikerad 70-väg som gick mot Maribor.

Längs den låg vi och turades om att dra. Med 53x17 och tungt packad budväska med mycket onödiga prylar, blev det lite småjobbigt när det började gå svagt uppför nära Slovenien. En svag slakmota upp mot gränsen gick extremt trögt och vi fick ta en paus på andra sidan den obemannade gränskontrollen. Sen flöt det på ganska bra i småbackig terräng ända till Maribor, där målgången var förlagd i ett punkigt gammalt industriområde som hyste vandrarhem där många av deltagarna skulle övernatta.

Väl framme bjöds vi på varm god Slovensk soppa. Sedan blev det prisutdelning, jag knep nån sorts klubbtröja från Graz och ett Knog multiverktyg. Nästan alla deltagare fick priser med olika motivering. Senare på kvällen strömmade sjuka mängder Slovenier till, då ett lokalt punkband skulle ha livekonsert. Samtidigt lirade något elektroband på andra sidan gården i en annan gammal fabriksbyggnad.

Planen var att cykla tillbaka till Graz efter prisceremoni och efterfest, men den idén kändes mer och mer avlägsen ju mer värkande knän och en enorm trötthet började infinna sig. Blev till sist erbjuden skjuts hem av en trevlig kille från Graz vars polare skulle hämta honom i van med cykelsläp. Det var taget.

Måste säga att det var ett av de trevligare cykelevent jag varit på. Även om utväxlingen var lite för tung, och jag gärna hade kört sportklassen, och den efterföljande Alleycaten som anordnades framme i Maribor på kvällen.

Tyvärr ville inte mina kamerabatterier bli ordentligt laddade under natten innan, så bildmängden blev rätt begränsad. Men det finns lite bilder att se här i alla fall. Ett skönt inslag var ett par äldre damer som råkade passera starten och frågade vad som stod på. Strax därefter var de registrerade i tävlingen och hojade till Slovenien på sina damcyklar i jeans. Det säger en del om folks spontanitet här.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by kjellsnell » 30 Jan 2012 09:26

Fantastiskt trevligt! Fina bilder på fina cyklar och sköna människor , vad det ser ut!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by abacaxi » 30 Jan 2012 11:02

flash?!? var det en lördag 2009 eller? vill se.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by john the man » 30 Jan 2012 11:47

Grymt!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by johan e » 30 Jan 2012 13:45

abacaxi wrote:flash?!? var det en lördag 2009 eller? vill se.
http://www.flickr.com/photos/nonplaces/ ... 079245283/

nolltid
Posts: 3
Joined: 30 Jan 2012 06:34

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by nolltid » 30 Jan 2012 20:57

flash?!? var det en lördag 2009 eller? vill se.
Testa att klicka på bilden högst upp eller länken i texten. :D

Evenemanget, Grazibor 2012, gick av stapeln i lördags den 28 januari 2012.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Grazibor — Från Graz till Maribor

Post by abacaxi » 30 Jan 2012 23:10

^^ tack
^ funkade inte utan flash tyvärr

Men nu med tekniken löst: fan vad kul det ser ut. Vad gör jag i Sverige?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply