Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Simme
Posts: 9
Joined: 30 Aug 2010 12:58

Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Simme » 19 Jan 2012 15:16

Tjenare

Tänkte bara höra me alla ang Mavic Ellipse Hjul, Bra eller anus?
Vad för drev folk recomenderar? Man ska väl iaf köra me Mavic egna lock ring.

Sen hur många är det som kör me SPD pedaler på sin fixed? Läskigt? eller skönare när
ni skiddar? Vill höra så mkt som möjligt tack.

/Simon

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Jonathan » 19 Jan 2012 16:47

Köpte nyligen ett mavic ellipse-hjulpar och dom känns väldigt bra, har dock inte cyklat på dom ännu! Tror att det är så att man ska ha ett väldigt brett drev just vid gängorna, dura ace ska tydligen fungera. För vanliga (inget av dom tre randomdreven jag hade hemma passade) verkar inte funka.

SPD på fastnav - godspeed. Första två dagarna är ju lite läskiga, men det är en sån otrolig skillnad i jämförelse med korgar!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by papplo » 19 Jan 2012 19:31

Jonatan, kan du utveckla det där med "breda drev" - handlar det om kedjelinjen? Menar du att duraace är bredare än randomdrev och därigenom hamnar längre ut?

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by john the man » 19 Jan 2012 20:17

papplo wrote:Jonatan, kan du utveckla det där med "breda drev" - handlar det om kedjelinjen? Menar du att duraace är bredare än randomdrev och därigenom hamnar längre ut?
Tror han menar att det är mer gängor, och för att låsringen verkligen ska hålla emot krävs bredare drev. Men jag kan ha fel!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Pirre The Trucker » 19 Jan 2012 21:44

EAI tycker jag är bra. Vet att Ana kör med det också på sitt Ellipse och jag tror inte han är missnöjd. Har funkat fin fint bla på en Vätternrunda. 8)

Jag kör med SPD istället för korgar och tycker det är mycket bättre och skönare. Enda nackdelen är väl att man inte kan använda ett par vanliga skor bara. Finns iofs typ "vanliga" skor med SPD infästning men har dock inte provat såna (än).

Ska tilläggas att jag kör med frambroms ifall... Vågar inte helt lita på att det inte skulle råka klicka ur men det har aldrig hänt mig men men..
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Jonathan » 19 Jan 2012 23:15

SPDiza sälv! blir mycket bättre än vad man tror! Har hitills aldrig haft sönder mina skosnören under cykling, inte heller fastnat i kedjan med dom! Hur man gör: http://www.lfgss.com/thread10440.html

@John
Precis!
Tillägg: Ja, det är liksom flera varv, fler gängor än vanliga nav. Har även läst att vissa spacers kan funka, typ velosolos gängningsspacers.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by limitedlizard » 19 Jan 2012 23:23

Jag kör Mavic Ellipse och det stämmer att vanliga drev har lite för få gängor.
Jag blev tvungen att sätta en bricka på runt 1-2mm innanför drevet för att låsringen skulle låsa ordentligt mot drevet. Jag har testat med ett antal olika drev och det är alltid samma. Dessutom ska du ha mavic:s egna låsring.

Mina hjul är iof några år gamla så de kan ju ha ändrat detta.

Simme
Posts: 9
Joined: 30 Aug 2010 12:58

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Simme » 03 Feb 2012 17:39

Tack för alla tipsen, vet fortfarande inte om jag är man nog för att köra spd :lol:.
Men ang drev nån som vet några bra drev som har bred gängning och mkt taggar minst 18t tänkte jag. Dura ace verkar bara gå upp till 16, inte så anpassat för gatan kanske.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Håkan » 03 Feb 2012 21:01

EAI gör bra drev.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Hallisar » 04 Feb 2012 11:03

Kör både SPD och Mav Ellipse. Mitt förra ellips fick mig att bryta en av dom sista etapperna förra året girot (som tur var hade jag reservhjul) för drevgängorna var helt slutkörda och drevet slirade igenom när jag trampade. Detta skall vara just för att det behövdes en shim på 1-2mm mellan låsring och drev. Jag köpte ett nytt Ellips i somras eftersom det är kört att hitta Ellipsehub löst att köpa, och det verkar som dom har löst problemet med den (för breda) drevgängan på 2011 års modell. Har funkat strålande med mitt nya hjul än så länge iaf, och då har jag bytt drev flera gånger.

Kör SPD på min track och landsväg på min landsvägsracer, men mina SPD-skor är så jävla sköna så det är främst det som gör att jag behåller dom. Dessutom är det oftare som jag vill promenara någon bit när jag cyklar på tracken men med landsvägshojen pausar jag inte så ofta. Föredrar helt klart SPD än korgar om man ska cykla rundor, min vanliga pendlingshoj har jag korgar men kör bara inne i stan på den. Gillar SPD mest.

Detta är 2010 års Ellips som behöver shim (gul logo)
Detta är 2011 års Ellips som jag kör utan shim (vit logo)
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by arla-haren » 04 Feb 2012 11:06

Hallisar, är det du på bilden. Jävligt nice skägg!

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by Hallisar » 04 Feb 2012 11:21

arla-haren wrote:Hallisar, är det du på bilden. Jävligt nice skägg!
hehe, well, fram till för ca en vecka sedan var det flera av mina kollegor på jobbet som verkligen var helt säkra på att det var jag (hade samma som profilbild på FB). Ja kapade ca 6cm skägg förra veckan men har en lagom växt kvar. Såhär i efterhand ångrar jag mig lite granna...

Snubben på bilden är Jason Dill
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: Mavic Ellipse Hjul och Köra me SPD pedaler?

Post by arla-haren » 04 Feb 2012 11:24

Hehe, ok :)

Post Reply