En timme asfalt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

En timme asfalt

Post by pärspektiv » 28 Dec 2011 15:01

_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 06 Jan 2012 14:05

"Två bromsar med handtag"

Meh!?

:)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Bratt » 06 Jan 2012 14:58

Det är ju ett kul projekt men är det en tävling som vi kan ställa upp i eller är det din träningsblogg vi tittar på?

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 09:29

Tävling för alla. Leta upp en lämplig bana och en pålitlig tidtagare, sedan är det bara att köra och rapportera.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 09:30

Fredde wrote:"Två bromsar med handtag"

Meh!?

:)
Konstigt skrivet av mig. Men jag är säker på att du kan lista ut ungefär vad jag menade. Annars får du tolka efter eget huvud.
För övrigt borde det vara en aktivitet som passar dig, att cykla långt på en timme alltså.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: En timme asfalt

Post by Ronny » 09 Jan 2012 09:51

Låter kul och är kul. Kör mycket tempo på mina retrotempo men ska köra fixerat nu till våren med Kvanten. Ett Engelskt temporekord är väl satt med fixerat av Boardman.
Finns flera saker man får ta hänsyn till om man kör fixerat eller vxl samt vilken körställning man vill ha på cykeln. Vissa cyklar fungerar mindre bra på kuperat inte för det är fixerat utan främst beroende på körställningen. Jag kommer köra en väldigt flack sträcka just pga. cykeln jag kommer att använda.
Мясо это убийство

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: En timme asfalt

Post by euskadi » 09 Jan 2012 11:45

jo men vänta, det bör väl ändå vara samma bana isf? annars blir ju de yttre faktorerna alltför avgörande. Exempelvis, att köra i en rondell i Sthlm, vilken som helst, vilken tid på dygnet, kommer betyda trubbel.

nu när vi har en inomhusbana i Sverige (Falun) som alla har önskat sig, varför inte ta ditt (mycket) goda initiativ och hålla i nån form av liten arrangemang där? De verkar behöva allt stöd som som möjligt och då blir det säkert roligare för alla.

sen kan du givetvis träna hemma i din rondell utanför Lidl och Willys....! men vad vet jag..
lycka till!!!!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Gustav » 09 Jan 2012 11:50

Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...

Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 09 Jan 2012 11:53

pärspektiv wrote:
Fredde wrote:"Två bromsar med handtag"

Meh!?

:)
Konstigt skrivet av mig. Men jag är säker på att du kan lista ut ungefär vad jag menade. Annars får du tolka efter eget huvud.
För övrigt borde det vara en aktivitet som passar dig, att cykla långt på en timme alltså.
Ja det borde passa mig som handen i handsken! :) Kul ide!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 09 Jan 2012 11:54

Gustav wrote:Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...

Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Inomhus slipper man påverkan av vinden. Ja och krocka med bilar eller fotgängare.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Gustav » 09 Jan 2012 11:58

Fredde wrote:
Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Inomhus slipper man påverkan av vinden. Ja och krocka med bilar eller fotgängare.[/quote]
Heh, ja självfallet. Sytfade mer på utomhus.
Image

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 13:27

Nu börjar det ju hända något i tråden här, kul!
euskadi wrote:jo men vänta, det bör väl ändå vara samma bana isf? annars blir ju de yttre faktorerna alltför avgörande. Exempelvis, att köra i en rondell i Sthlm, vilken som helst, vilken tid på dygnet, kommer betyda trubbel.

nu när vi har en inomhusbana i Sverige (Falun) som alla har önskat sig, varför inte ta ditt (mycket) goda initiativ och hålla i nån form av liten arrangemang där? De verkar behöva allt stöd som som möjligt och då blir det säkert roligare för alla.

sen kan du givetvis träna hemma i din rondell utanför Lidl och Willys....! men vad vet jag..
lycka till!!!!
Jag tycker precis som du att det är kul med innebanan i Falun, och hoppas att så många som möjligt kommer att cykla timmen där. Då får man ju också mer exakta siffror på tid och sträcka än ute, hur noggrann man än är. Jag tänker själv cykla i Falun vid tillfälle.
Tanken med asfaltstimmen är att den ska kunna göras lite varstans, precis när man önskar. Jag tror att det är möjligt att hitta ganska likvärdiga banor på många ställen. Till exempel på ett industriområde, vid en tidpunkt då det inte är så mycket trafik. En ljum, stilla sommarkväll under industrisemestern till exempel.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 13:35

Gustav wrote:Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...
Svårt att sätta upp regler som passar alla. Jag har tänkt fram och tillbaka, och bestämde mig till sist för att det borde vara låga fälgar och många ekrar. Mest för att det, om man nu inte råkar sitta på ett par högprofilare, är lättare att få tag på för en vettig peng. Och så är det ju faktiskt så att ett par (tex) shamal skulle göra märkbar skillnad i hastighet. Sedan är ju inte mina själpåhittade regler lag, så var och en får ju göra som den vill, men det är svårare att jämföra då.
Om du å andra sidan slänger på din Khamsin-disk, högprofil fram och vettiga tempopinnar, så har du en ganska konkurrenskraftig hoj i moderna klassen...
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 09 Jan 2012 17:12

Banans utformning har mer påverkan än cykelns utförande.

Enda jag kan komma på i Rockholm som skulle kunna passa är FRA-öglan men den är ju 6km med två T-kors och lite kuperad.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: En timme asfalt

Post by Ronny » 09 Jan 2012 18:03

Krångligt det här. Cyklarna kommer variera liksom kvalitén på cyklisterna men ska det tävlas måste man styra upp med en gemensam bana med vändzon på klassiskt tempomanér. Velodrom är en helt annan sak och kommer ta tid när cyklisterna kan blott vistas ensamma på banan sen är Falun velodromen alltför liten för snabba tider för en timma. Falun körningar är upp till var och en att göra när man vill. Visst är det mer exakt med inomhus cykling än oberoende av varandra köra utomhus med alla de nack/fördelar olika banor ger med väder och vind.
Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Мясо это убийство

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Bratt » 09 Jan 2012 18:27

Skulle vara kul att se en kronanklass

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 09 Jan 2012 18:50

Ronny wrote:Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.

Jadå, självklart under förutsättning att du har en väldigt bra bana vilket i alla fall här i bygden är närmast omöjligt att hitta.

Har du en 1,5km bana så kommer du ju köra 20-30 varv på den under en timme varje sväng där du inte kan punga fullt och varje uppförsbacke kommer sänka snittet x 20-30. Självklart går det snabbare med skoöverdrag och disk än utan men det skulle gå ännu snabbare om man med en grävmaskin drog om banan. Det var mer så jag resonerade.

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 19:05

Bratt wrote:Skulle vara kul att se en kronanklass
Eller kanske Pilen... Tanken har slagit mig :)
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: En timme asfalt

Post by pärspektiv » 09 Jan 2012 19:12

Ronny wrote:Krångligt det här. Cyklarna kommer variera liksom kvalitén på cyklisterna men ska det tävlas måste man styra upp med en gemensam bana med vändzon på klassiskt tempomanér. Velodrom är en helt annan sak och kommer ta tid när cyklisterna kan blott vistas ensamma på banan sen är Falun velodromen alltför liten för snabba tider för en timma. Falun körningar är upp till var och en att göra när man vill. Visst är det mer exakt med inomhus cykling än oberoende av varandra köra utomhus med alla de nack/fördelar olika banor ger med väder och vind.
Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Även denna tanke har jag tänkt. Vore hur kul som helst att ordna ett klassiskt tempolopp för enklare cyklar, alltså typ enligt mina entimmesregler. Beroende på hur livet ser ut framöver så kanske jag försöker skramla ihop folk till det. Hör av mig här i så fall!

Fredde: Kika på http://www.speedskaters.se/v1/Ovalbanan.htm
Ser snudd på idealisk ut, och inte långt från sthlm.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En timme asfalt

Post by Fredde » 09 Jan 2012 19:20

pärspektiv wrote:
Fredde: Kika på http://www.speedskaters.se/v1/Ovalbanan.htm
Ser snudd på idealisk ut, och inte långt från sthlm.
Asskön! Ngn du känner?

Post Reply