En timme asfalt
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
En timme asfalt
Kanske av intresse?
http://entimmeasfalt.wordpress.com
http://entimmeasfalt.wordpress.com
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: En timme asfalt
Det är ju ett kul projekt men är det en tävling som vi kan ställa upp i eller är det din träningsblogg vi tittar på?
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Tävling för alla. Leta upp en lämplig bana och en pålitlig tidtagare, sedan är det bara att köra och rapportera.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Konstigt skrivet av mig. Men jag är säker på att du kan lista ut ungefär vad jag menade. Annars får du tolka efter eget huvud.Fredde wrote:"Två bromsar med handtag"
Meh!?
För övrigt borde det vara en aktivitet som passar dig, att cykla långt på en timme alltså.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: En timme asfalt
Låter kul och är kul. Kör mycket tempo på mina retrotempo men ska köra fixerat nu till våren med Kvanten. Ett Engelskt temporekord är väl satt med fixerat av Boardman.
Finns flera saker man får ta hänsyn till om man kör fixerat eller vxl samt vilken körställning man vill ha på cykeln. Vissa cyklar fungerar mindre bra på kuperat inte för det är fixerat utan främst beroende på körställningen. Jag kommer köra en väldigt flack sträcka just pga. cykeln jag kommer att använda.
Finns flera saker man får ta hänsyn till om man kör fixerat eller vxl samt vilken körställning man vill ha på cykeln. Vissa cyklar fungerar mindre bra på kuperat inte för det är fixerat utan främst beroende på körställningen. Jag kommer köra en väldigt flack sträcka just pga. cykeln jag kommer att använda.
Мясо это убийство
Re: En timme asfalt
jo men vänta, det bör väl ändå vara samma bana isf? annars blir ju de yttre faktorerna alltför avgörande. Exempelvis, att köra i en rondell i Sthlm, vilken som helst, vilken tid på dygnet, kommer betyda trubbel.
nu när vi har en inomhusbana i Sverige (Falun) som alla har önskat sig, varför inte ta ditt (mycket) goda initiativ och hålla i nån form av liten arrangemang där? De verkar behöva allt stöd som som möjligt och då blir det säkert roligare för alla.
sen kan du givetvis träna hemma i din rondell utanför Lidl och Willys....! men vad vet jag..
lycka till!!!!
nu när vi har en inomhusbana i Sverige (Falun) som alla har önskat sig, varför inte ta ditt (mycket) goda initiativ och hålla i nån form av liten arrangemang där? De verkar behöva allt stöd som som möjligt och då blir det säkert roligare för alla.
sen kan du givetvis träna hemma i din rondell utanför Lidl och Willys....! men vad vet jag..
lycka till!!!!
Re: En timme asfalt
Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...
Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...
Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Re: En timme asfalt
Ja det borde passa mig som handen i handsken! Kul ide!pärspektiv wrote:Konstigt skrivet av mig. Men jag är säker på att du kan lista ut ungefär vad jag menade. Annars får du tolka efter eget huvud.Fredde wrote:"Två bromsar med handtag"
Meh!?
För övrigt borde det vara en aktivitet som passar dig, att cykla långt på en timme alltså.
Re: En timme asfalt
Inomhus slipper man påverkan av vinden. Ja och krocka med bilar eller fotgängare.Gustav wrote:Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...
Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Re: En timme asfalt
Inomhus slipper man påverkan av vinden. Ja och krocka med bilar eller fotgängare.[/quote]Fredde wrote:
Skulle det vara någon fördel med en snäv bana utan dosering menar ni? Förklara gärna för en idiot.
Heh, ja självfallet. Sytfade mer på utomhus.
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Nu börjar det ju hända något i tråden här, kul!
Tanken med asfaltstimmen är att den ska kunna göras lite varstans, precis när man önskar. Jag tror att det är möjligt att hitta ganska likvärdiga banor på många ställen. Till exempel på ett industriområde, vid en tidpunkt då det inte är så mycket trafik. En ljum, stilla sommarkväll under industrisemestern till exempel.
Jag tycker precis som du att det är kul med innebanan i Falun, och hoppas att så många som möjligt kommer att cykla timmen där. Då får man ju också mer exakta siffror på tid och sträcka än ute, hur noggrann man än är. Jag tänker själv cykla i Falun vid tillfälle.euskadi wrote:jo men vänta, det bör väl ändå vara samma bana isf? annars blir ju de yttre faktorerna alltför avgörande. Exempelvis, att köra i en rondell i Sthlm, vilken som helst, vilken tid på dygnet, kommer betyda trubbel.
nu när vi har en inomhusbana i Sverige (Falun) som alla har önskat sig, varför inte ta ditt (mycket) goda initiativ och hålla i nån form av liten arrangemang där? De verkar behöva allt stöd som som möjligt och då blir det säkert roligare för alla.
sen kan du givetvis träna hemma i din rondell utanför Lidl och Willys....! men vad vet jag..
lycka till!!!!
Tanken med asfaltstimmen är att den ska kunna göras lite varstans, precis när man önskar. Jag tror att det är möjligt att hitta ganska likvärdiga banor på många ställen. Till exempel på ett industriområde, vid en tidpunkt då det inte är så mycket trafik. En ljum, stilla sommarkväll under industrisemestern till exempel.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Svårt att sätta upp regler som passar alla. Jag har tänkt fram och tillbaka, och bestämde mig till sist för att det borde vara låga fälgar och många ekrar. Mest för att det, om man nu inte råkar sitta på ett par högprofilare, är lättare att få tag på för en vettig peng. Och så är det ju faktiskt så att ett par (tex) shamal skulle göra märkbar skillnad i hastighet. Sedan är ju inte mina själpåhittade regler lag, så var och en får ju göra som den vill, men det är svårare att jämföra då.Gustav wrote:Låter fint det här!
Men: tempocyklar anno 2012 och min stål-Bottecchia från 1988 med tidsenliga högprofilshjul tävlar alltså i samm klass? Då var det bra att jag aldrig sålde khamsin-disken...
Om du å andra sidan slänger på din Khamsin-disk, högprofil fram och vettiga tempopinnar, så har du en ganska konkurrenskraftig hoj i moderna klassen...
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: En timme asfalt
Banans utformning har mer påverkan än cykelns utförande.
Enda jag kan komma på i Rockholm som skulle kunna passa är FRA-öglan men den är ju 6km med två T-kors och lite kuperad.
Enda jag kan komma på i Rockholm som skulle kunna passa är FRA-öglan men den är ju 6km med två T-kors och lite kuperad.
Re: En timme asfalt
Krångligt det här. Cyklarna kommer variera liksom kvalitén på cyklisterna men ska det tävlas måste man styra upp med en gemensam bana med vändzon på klassiskt tempomanér. Velodrom är en helt annan sak och kommer ta tid när cyklisterna kan blott vistas ensamma på banan sen är Falun velodromen alltför liten för snabba tider för en timma. Falun körningar är upp till var och en att göra när man vill. Visst är det mer exakt med inomhus cykling än oberoende av varandra köra utomhus med alla de nack/fördelar olika banor ger med väder och vind.
Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Мясо это убийство
Re: En timme asfalt
Skulle vara kul att se en kronanklass
Re: En timme asfalt
Ronny wrote:Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Jadå, självklart under förutsättning att du har en väldigt bra bana vilket i alla fall här i bygden är närmast omöjligt att hitta.
Har du en 1,5km bana så kommer du ju köra 20-30 varv på den under en timme varje sväng där du inte kan punga fullt och varje uppförsbacke kommer sänka snittet x 20-30. Självklart går det snabbare med skoöverdrag och disk än utan men det skulle gå ännu snabbare om man med en grävmaskin drog om banan. Det var mer så jag resonerade.
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Eller kanske Pilen... Tanken har slagit migBratt wrote:Skulle vara kul att se en kronanklass
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: En timme asfalt
Även denna tanke har jag tänkt. Vore hur kul som helst att ordna ett klassiskt tempolopp för enklare cyklar, alltså typ enligt mina entimmesregler. Beroende på hur livet ser ut framöver så kanske jag försöker skramla ihop folk till det. Hör av mig här i så fall!Ronny wrote:Krångligt det här. Cyklarna kommer variera liksom kvalitén på cyklisterna men ska det tävlas måste man styra upp med en gemensam bana med vändzon på klassiskt tempomanér. Velodrom är en helt annan sak och kommer ta tid när cyklisterna kan blott vistas ensamma på banan sen är Falun velodromen alltför liten för snabba tider för en timma. Falun körningar är upp till var och en att göra när man vill. Visst är det mer exakt med inomhus cykling än oberoende av varandra köra utomhus med alla de nack/fördelar olika banor ger med väder och vind.
Fredde, visst kan cykelns utförande påverka mer än banans utformning.
Fredde: Kika på http://www.speedskaters.se/v1/Ovalbanan.htm
Ser snudd på idealisk ut, och inte långt från sthlm.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: En timme asfalt
Asskön! Ngn du känner?pärspektiv wrote:
Fredde: Kika på http://www.speedskaters.se/v1/Ovalbanan.htm
Ser snudd på idealisk ut, och inte långt från sthlm.