Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by barbafarfa » 15 Dec 2011 13:15

Slösurfade lite och såg att det finns folk som har byggt ramar utav bambu och kolfiber. Tycker det ser rätt enkelt jämfört med t.ex. svetsande av en alu/stål ram. Fast tror inte det blir fixed om bygget blir av, känns kanske lite farligt. :P

Ett exempel:
Image

Undrar om det är någon här som försökt sig på något liknande? Hur blev resultatet, vart fick du tag i material, kostnader?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by Fredde » 15 Dec 2011 13:59

Med tanke på att det finns typ 1000 sorters bambu blir man ju nyfiken på vilken som har bäst egenskaper som cykelram! Finbambu? Fulbambu? Kinabambu? :D

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by RZ-1 » 15 Dec 2011 16:05

Har för mig det finns ungefärligt beskrivet där vilka krav som ställs på bambun, noggrann inspektion av varje bit etc. Har också nattugglat på de där projekten... snyggt & annorlunda :)

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by barbafarfa » 15 Dec 2011 17:53

Som jag förstått det finns det vissa "rör" som kommer knäckas oavsett vad du gör men hur man kollar det är jag inte helt säker på. Såg även att man ska härda rören genom att värma upp dom, ska visst bli mycket hårdare och starkare.

Är det någon som vet hur Plantagens bamburör ser ut? På deras sida får man bara veta längd men ej tjocklek, har en känsla att det är smala och omtåliga men får väl ta mig en tur dit och kolla. :)

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by wastegård » 15 Dec 2011 18:48

Erik som har Childstore Sthlm har byggt en i bambu som ligger i butiken.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by Jonatan F » 15 Dec 2011 19:13

Vet att bikeforums har en ganska uttömmande bambutråd, bra ställe för frågor med (vi här är ju glatt okunniga vad det verkar :) )
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Har någon försökt sig på ett bambubygge?

Post by viktor » 15 Dec 2011 22:37

På Linköpings universitet har dom ett materialabb där dom har byggt upp ett bibliotek med det mesta i materialväg.
Var där och kollade för några veckor sen och just bambu diskuterades flitigt som ett mångsidigt material och cykel i bambu nämndes. Ska dit efter jul igen så om jag kommer ihåg kan jag fråga lite. Dom kunde sina saker verkade det som.
/Viktor

Post Reply