Möte med polisen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Möte med polisen

Post by vader » 25 Sep 2008 08:24

På väg till jobbet i morse såg jag hur korsnigen Sturegatan/Humlegårdsgatan för en gångs skull var överblickbar. Alla fotgängare stod och väntade på grön gubbe och inga taxi- eller varubilar trängde sig upp på trottoaren eller gjorde u-svängar.
Anledningen visade sig vara en polisbil.
Aha, tänkte jag, dom kollar bilar som kör ner mot Stureplan i bussfilen. Inte anade jag att de skulle köra efter mig.
Korsningen Karlavägen körde jag mot rött, precis när korsande hade fått rött, för att tjäna några sekunder. Strax efteråt kör polisen upp bredvid mig och vevar ner rutan och skäller. Vi stannar och de forsätter skälla.
Nu kommer det roliga: En svart skåpbil kör in till kanten, framför polisen och mig och stannar. Mitt på ett jättestort stoppförbudsmärke som är målat på asfalten.
Slår på varningsblinkers, kliver ur och promenerar iväg.
Jag kom undan med en lång utskällning. Bilisten, tja, han kom bara undan.
Visst, rödljuskörning är förbjudet, men det känns jävligt skumt att man bara kan parkera på stoppförbud framför polisen och liksom veta att inget kommer att hända.

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Re: Möte med polisen

Post by breadandfalafel » 25 Sep 2008 08:55

vader wrote:På väg till jobbet i morse såg jag hur korsnigen Sturegatan/Humlegårdsgatan för en gångs skull var överblickbar. Alla fotgängare stod och väntade på grön gubbe och inga taxi- eller varubilar trängde sig upp på trottoaren eller gjorde u-svängar.
Anledningen visade sig vara en polisbil.
Aha, tänkte jag, dom kollar bilar som kör ner mot Stureplan i bussfilen. Inte anade jag att de skulle köra efter mig.
Korsningen Karlavägen körde jag mot rött, precis när korsande hade fått rött, för att tjäna några sekunder. Strax efteråt kör polisen upp bredvid mig och vevar ner rutan och skäller. Vi stannar och de forsätter skälla.
Nu kommer det roliga: En svart skåpbil kör in till kanten, framför polisen och mig och stannar. Mitt på ett jättestort stoppförbudsmärke som är målat på asfalten.
Slår på varningsblinkers, kliver ur och promenerar iväg.
Jag kom undan med en lång utskällning. Bilisten, tja, han kom bara undan.
Visst, rödljuskörning är förbjudet, men det känns jävligt skumt att man bara kan parkera på stoppförbud framför polisen och liksom veta att inget kommer att hända.
Antagligen för att de hade fullt upp med dig. Känns ju lite dumt att försöka rättfärdiga ditt beteende bara för att någon annan också gjorde fel. Var nöjd med att du inte fick böter.

Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.

hejdå

Re: Möte med polisen

Post by hejdå » 25 Sep 2008 09:14

breadandfalafel wrote: Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.
wørd!

edit: för att förtydliga mitt word:ande
Last edited by hejdå on 25 Sep 2008 09:17, edited 1 time in total.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 25 Sep 2008 09:14

Jag menade inte att rättfärdiga mitt beteende. Jag är jävligt glad att komma undan med blott en utskällning. Jag var beredd att betala mina böter för detta, inget snack om saken. Jag gjorde fel och försökte inte snacka mig ur det hela vare sig med polisen eller med er på forumet.
Det jag menade var att bilisten var jävligt kylig som körde in framför polisen och felparkerade.

"Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen." :wink: He he, ja det är ju också en möjlighet.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 25 Sep 2008 09:50

Det är mer manligt att som polis skälla ut en cyklist än en varubil som parkerar på stoppförbud.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Re: Möte med polisen

Post by Älgen » 25 Sep 2008 10:26

breadandfalafel wrote:
Känns ju lite dumt att försöka rättfärdiga ditt beteende bara för att någon annan också gjorde fel. Var nöjd med att du inte fick böter.

Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.
HAHAHA
Så du tycker det låter bättre med ej stannat på polismans teckan?

Ditt inlägg motsäger sig självt så mycket på endast 3 rader

Först försvarar du bilisten för att i nästa stund skriva "cykla ifrån snuten"

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Möte med polisen

Post by Speedman » 25 Sep 2008 11:01

Älgen wrote:
breadandfalafel wrote:
Känns ju lite dumt att försöka rättfärdiga ditt beteende bara för att någon annan också gjorde fel. Var nöjd med att du inte fick böter.

Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.
HAHAHA
Så du tycker det låter bättre med ej stannat på polismans teckan?

Ditt inlägg motsäger sig självt så mycket på endast 3 rader

Först försvarar du bilisten för att i nästa stund skriva "cykla ifrån snuten"
Cykla ifrån snuten? ;)
Älgen wrote:I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 25 Sep 2008 11:13

Ja syftar då såklart på att han motsäger sig själv i inlägget, sen att jag har cyklat ifrån polisen har inte riktigt med saken att göra.

Hade inte svarat alls om det bara stått det ena eller det andra men när det nu stod raka motsatsen raden under blev jag väldigt förvånad.

hejdå

Re: Möte med polisen

Post by hejdå » 25 Sep 2008 11:33

Älgen wrote:
breadandfalafel wrote:
Känns ju lite dumt att försöka rättfärdiga ditt beteende bara för att någon annan också gjorde fel. Var nöjd med att du inte fick böter.

Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.
HAHAHA
Så du tycker det låter bättre med ej stannat på polismans teckan?

Ditt inlägg motsäger sig självt så mycket på endast 3 rader

Först försvarar du bilisten för att i nästa stund skriva "cykla ifrån snuten"
+
Älgen wrote:Ja syftar då såklart på att han motsäger sig själv i inlägget, sen att jag har cyklat ifrån polisen har inte riktigt med saken att göra.

Hade inte svarat alls om det bara stått det ena eller det andra men när det nu stod raka motsatsen raden under blev jag väldigt förvånad.
=

Image

ps. klicka på bilden för att ladda ner låten ds.

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 25 Sep 2008 11:42

Älgen wrote:Ja syftar då såklart på att han motsäger sig själv i inlägget, sen att jag har cyklat ifrån polisen har inte riktigt med saken att göra.

Hade inte svarat alls om det bara stått det ena eller det andra men när det nu stod raka motsatsen raden under blev jag väldigt förvånad.
Har älgar ingen humor?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 25 Sep 2008 12:00

breadandfalafel wrote:
Älgen wrote:Ja syftar då såklart på att han motsäger sig själv i inlägget, sen att jag har cyklat ifrån polisen har inte riktigt med saken att göra.

Hade inte svarat alls om det bara stått det ena eller det andra men när det nu stod raka motsatsen raden under blev jag väldigt förvånad.
Har älgar ingen humor?
Det kan man fråga sig. Har man själv gjort sig skyldig till diverse trafikförseelser så ska man inte definitivt inte klandra andras ev. motsägelser och korrekthet i någon formulering. Själv har jag kört som ett svin många gånger om och klandrar heller inte andras.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 25 Sep 2008 13:16

bruse wrote:Det är mer manligt att som polis skälla ut en cyklist än en varubil som parkerar på stoppförbud.
Japp, för det hade nog inget att göra med det faktum att han cyklade mot rött. Alla hatar cyklister liksom.

blues
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2008 18:44

Post by blues » 25 Sep 2008 16:36

blev också stoppad för körning mot rött.
polisen undrade om jag hade körkort. jag svarade ja, då säger polisen att du vet väl att cykel räknas som bil och rödljuskörning bestraffas med indraget körkort och 3k kr i böter. efter det tar jag det lite lugnare....

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Sep 2008 17:36

blues wrote:blev också stoppad för körning mot rött.
polisen undrade om jag hade körkort. jag svarade ja, då säger polisen att du vet väl att cykel räknas som bil och rödljuskörning bestraffas med indraget körkort och 3k kr i böter. efter det tar jag det lite lugnare....
Skumt. Om man cyklar full ryker inte körkortet. Att "cykel räknas som bil" håller liksom inte ihop. Finns en lång tråd på happy om styrfylla som, om jag inte minns fel, kom fram till att polisen snackar skit för att skrämmas.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Möte med polisen

Post by Indurain » 25 Sep 2008 19:24

breadandfalafel wrote:Nästa gång cyklar du ifrån polisbilen istället.
+1

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 25 Sep 2008 19:33

ArvidSvensson wrote:
blues wrote:blev också stoppad för körning mot rött.
polisen undrade om jag hade körkort. jag svarade ja, då säger polisen att du vet väl att cykel räknas som bil och rödljuskörning bestraffas med indraget körkort och 3k kr i böter. efter det tar jag det lite lugnare....
Skumt. Om man cyklar full ryker inte körkortet. Att "cykel räknas som bil" håller liksom inte ihop. Finns en lång tråd på happy om styrfylla som, om jag inte minns fel, kom fram till att polisen snackar skit för att skrämmas.
Förklara det för min kusin som blev av med körkortet efter en styrfylla..

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 25 Sep 2008 19:36

vid grövre styrfylla bör man väl kunna få grov vårdslöshet i trafik också samt säkert nåt annat, typ rödljuskörning.
vet inte men det kanske kan räcka för att bli av med lappen.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 25 Sep 2008 19:50

Du får vara så dyngrak du vill på cykeln, så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter, vinglar man kraftigt på vägen kan man räkna med påföljder.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 25 Sep 2008 21:14

Indurain wrote:Du får vara så dyngrak du vill på cykeln, så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter, vinglar man kraftigt på vägen kan man räkna med påföljder.
Ja. Det hänger oftast på poliserna i frågas bedömning av situationen. Två nyktra poliser i tjänst vägar alltid tyngre än en packad cyklist..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 26 Sep 2008 07:12

Indurain wrote:Du får vara så dyngrak du vill på cykeln, så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter, vinglar man kraftigt på vägen kan man räkna med påföljder.
Exakt. Cykla mot rött är farligt och olagligt. Cykla full är farligt och borde vara olagligt.

Att cykla mot rött kan i vissa situationer vara helt ofarligt men då blir det en bedömningsfråga och för att slippa sådant är det väl enklare att det är helt och hållet olagligt. Enkelt, precis som en fixie ;)

PS. Att cykla mot rött om man ska till höger ger ett bättre flyt i trafiken är t.ex. tillåtet i de flesta delstater i USA. Givetvis har man vänjningsplikt i det läget. DS.

Post Reply