Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) sökes.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) sökes.

Post by ol__ » 29 Nov 2011 19:02

Har kommit fram till att jag vill ha en ram som skulle kunna genomgå en mängd olika former. Närmast i tanken ligger ss fulcross, men jag tycker om testa och prova nytt så jag skulle vilja en ram som kan hantera mycket.

Jag hade en tanke om att svetsa på cantipinnar på min gamla racer, men det känns inte helt värt när den är på gränsen till för liten. Dessutom fick inte mina cx-sulor plats.

Önskemål:
- Kunna köra både växlat och ss.
- Cantipinnar eller vanliga racerbromsar, och gärna skivbromsmöjlighet också när man ändå önskar mycket.
- Klara minst 40-45c sulor.
- Hyggligt kvick geometri (alltså ingen ren touringram vilket annars kunde legat nära till hands)
- 132,5mm bak känns ju vettigt för att fler valmöjligheter, eller?
- Gärna stål.
- Gärna inget bojsänke.
- Snuskigt billig (mao tas gärna begagnat tips emot)

Kommentarer på denna smått omöjliga önskelista? :)

Surly cross-check känns väldigt nära till hands. Roadrat likaså, men den korta görs inte längre. Båda dessa kostar dock något mycket.... iaf för dagens plånbok. Andra tips?

Edit: Rubrik.
Last edited by ol__ on 30 Nov 2011 07:50, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross,touring

Post by Fredde » 29 Nov 2011 20:33

http://www.on-one.co.uk/c/q/frames

Köp med skivbroms om du inte bara ska ha den att gnida asfalt med.

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by ol__ » 30 Nov 2011 07:59

On-one har jag tittat på, och de känns rätt på många sätt men är ändå inte riktigt vad jag söker. Pompino och Pompetamine är väl närmast det jag söker men ingen utan de kan ta växlar, pompinon har 120mm bakgaffel och pompetaminenen har inga cantipinnar. Inbreden, 29er slot dropout, känns som nästa på tur. Frågan är hur den skulle funka med låg gaffel? Och hur skulle den se ut med smala däck? (Om man nu även får bry sig om utseendet också ;)) Den klarar ju 2,4", blir kanske lite väl luftigt om man utrustar den med 28mm?

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) sökes.

Post by Hampan » 30 Nov 2011 09:13

Jag har en pompetamine och är ruskigt nöjd. Visst, allt känns lite trögt och tråkigt den dagen på hösten när gruset kommer fram och man hänger in finhojen, men den är ruskigt mångsidig och skulle funka fint som åretruntslitvarg. Jag har testat lite olika gafflar på min, originalgaffel gör den lite tung och inte speciellt kvick i styrningen, sen testade jag en exotic carbongffel som var trevlig men lite flexig, nästa grej blir on-ones raka 26-gaffel för både canti och skivbroms som har ungefär samma längd som originalgaffel sånär som några cm. ev ska det även testas med 26-hjul fram för extra kvickhet i stadstrafiken. Om du kör med den gaffeln räcker det med att sätta cantifästen bak, sen har du allt du kan drömma om! En liten varning angående pompetaminen, den kan upplevas som rätt stor i storlekarna om man är van vid trackramar eftersom den har rätt långt topprör, så gå neråt i storlekarna och satsa på lång sadelstolpe istället. Lycka till!
_____________
Fista STHLM


Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by Orwar » 30 Nov 2011 12:22

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRP ... _out_frame

Tar väl inte riktigt så breda däck som du önskar, men annars känns det som om det stämmer hyfsat bra med dina specar.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by abacaxi » 30 Nov 2011 13:27

ok du vill ju vad du vill, men är det inte jättejobbigt att hålla på och montera och plocka bort växlar hela tiden? en ram för singlespeed i olika utföranden och en annan för växlat. et voila. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by Orwar » 30 Nov 2011 16:35

Jag ser tjusningen i en ram med valmöjligheter, det kan ju vara kul att pyssla och låta den uppstå i olika skepnader. Ena dagen växlar, skärmar och dubbdäck, andra dagen retaard-dräpare osv. Om man som jag är fattig student och inte har råd att köpa nya grejer men ändå är meksugen får man ju blanda ihop något skoj av det man redan har, typ.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by ol__ » 30 Nov 2011 18:29

Kaffenback finns ju såklart också, den hade jag glömt. Synd bara att den gamla var snyggare än den nya.

Orwar och jag delar åsikt och egenskap i form av fattig student :) Retaarden 2012 är förövrigt ett av målen med ramen, och jag tror den typen av hojande kommer bli dess huvudsakliga uppgift.

Helst skulle man vilja hitta något gammalt, då de är trevliga att titta på och känns bra i hjärtat på något vis. Kanske http://www.ebay.de/itm/cyclocross-klasi ... 3cbe11bbae? Är det generellt jobbigt eller lätt att köpa saker från tyska ebay? Har aldrig provat...

Edit: Tack hampan för utförlig rapport!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by abacaxi » 30 Nov 2011 21:06

hehe, jag är också student och oftast fattigare än de flesta, men ramen kan ju vara i princip det billigaste på en cykel och jag har fler än jag har hjul och vevar till. gillar också att plocka runt grejer men skulle inte vilja montera av och på växlar, och framför allt inte dra vajer, stup i kvarten. byta vevar, hjul och styren samt serva det som eventuellt går sönder räcker bra som terapimeck för mig. (fast i vinter ska jag ge mig på att löda en egen ram. scary)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by ol__ » 30 Nov 2011 21:53

Stup i kvarten, riktigt så ofta hade jag inte tänkt skifta. Några månader brukar väl vara det normala tills man börjar sukta efter någon form av förändring. Dra vajer kan jag väl dock hålla med om att det inte är det roligaste momentet...

Löda egen ram vill jag också göra någon gång i livet :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by abacaxi » 30 Nov 2011 22:06

då hajar jag. trodde du hade tänkt byta oftare. men spara gamla racern för sjutton gubbar. min gamla tonårsrexracer är en skitskön footiecross nu och ska nog bli en tvåväxlad randonneurhoj med cykelkärra i sommar. eller så tar jag min peugeotracer som nu är bruksfixie till det, och bygger upp en riktig bancykel istället som jag alltid velat...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Tips på multifunktionell ram (ss/fixed,fulcross mm) söke

Post by ol__ » 01 Dec 2011 21:14

mm, jag har ett treväxlat nav som förmodligen åker på den sökte ramen någon gång. Men den gamla racer säljer jag nog, har ju också en peugeotracer. Fyra cyklar räcker.... eller? ;)

Post Reply