Mekfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Mekfrågor

Post by Tuppy » 05 Feb 2008 17:24

Hello,

har några frågor till den upplysta cykeleliten här på forumet som jag hoppas att ni kan svara på:

1. Jag ska byta bakaxeln till en som är lite längre, så att muttrarna får mer att hugga tag i (sitter lite osäkert just nu). När jag ska beställa från nätet visar det sig att det finns två olika tjocklekar på axeln, 10 mm och 9,5 mm (3/8"). Hur mäter man diametern på en gängad stav egentligen, på toppen av gängorna med ett skjutmått bara? Mätte man så skulle man ju få olika mått på axeln och på muttern, om man mätte den invändigt.

2. Jag ville byta vevarmar mellan ett par cyklar (orkar inte byta vevlagren också, de sitter så förbannat hårt), men också här blev det lite knepigt med dimensionerna. När jag bytt satt plötsligt vevarmarna på den ena cykeln allra längst ut på den fyrkantiga tappen, det gick liksom inte att "skjuta in" dem så långt. Finns det olika tjocklek på själva tappen? Jag som trodde att det bara var längden på axeln som skilde sig åt. Gör det någon skillnad om vevarmen skruvas fast i vevlagret med en mutter eller med en skruv?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 06 Feb 2008 09:55

När det gäller tjockleken på tappen så finns det två nuvarande standarder iaf ISO och J.I.S och dom skiljer sig lite från varandra i tjocklek på tappen.
Villket innebär att du får det problemet du har nu, du får helt enkelt bruka mycket våld för att få loss vevlagret eller lämna in den till din lokala cykelhandlare så att han får ta bort den.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 06 Feb 2008 14:13

En gänga mäter man alltid utvändigt på skruven, dvs topparna på utvändig gänga. Prova på en metrisk standardskruv - M10 har ytterdiamter 10mm, M8 har 8mm osv.

Invändigt mått i en mutter motsvarar dalarna på skruvens gänga, alltså ett mått som är mindre än axeldiametern, precis som du har märkt.

User avatar
viktro
Posts: 31
Joined: 10 Dec 2007 09:49
Location: hägersten
Contact:

Annan mekfråga

Post by viktro » 06 Feb 2008 14:37

Undrar om någon har erfarenhet av bra kedjebrytare för 1/8-kedja? Och gärna tips på ställe (sthlm eller www) att köpa...

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Post by Telefonplan » 06 Feb 2008 17:24

Här hittar du en av Shimano som funkar: http://hubjub.co.uk/etc/etc.htm

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Annan mekfråga

Post by jon » 06 Feb 2008 22:10

viktro wrote:Undrar om någon har erfarenhet av bra kedjebrytare för 1/8-kedja? Och gärna tips på ställe (sthlm eller www) att köpa...
Jag har en sån här: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std

Stabil och portabel. Hopfälld har den ungefär samma storlek som två tuggummipaket.
Fungerar bra på 1/8-kedja... Plus att stiftet är utbytbart.

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Post by Telefonplan » 06 Feb 2008 23:01

Ah, du menar alltså kedjebrytare som i kedjebrytare och inte kedjepiska. Läste visst fel :)

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 06 Feb 2008 23:10

Telefonplan wrote:Ah, du menar alltså kedjebrytare som i kedjebrytare och inte kedjepiska. Läste visst fel :)
Dock så länkade du ändå till en kedjebrytare , precis under kedjepiskan så du gjorde nästan rätt och det helt undermedvetet. :lol:

User avatar
viktro
Posts: 31
Joined: 10 Dec 2007 09:49
Location: hägersten
Contact:

Post by viktro » 07 Feb 2008 09:54

I jakten på brytare upptäckte jag att hubjubs cracker http://hubjub.co.uk/etc/crackerzm.htm verkar var identisk med Clas Ohlsons http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=13772682 så jag funderar på att ge den en chans. Parktools fällbara är ju slut i lager hos cyclecomponents också...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 07 Feb 2008 10:56

Jag kör med en CO brytare idag och den funkar , det ÄR dock lite pilligt och meckigt.
Men funkar.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 07 Feb 2008 13:07

Har ett styre som är 25.4 mm i center, men börjar misstänka att tappen är närmare 26 då den släpper lite lite med jämna mellanrum. Någon som med framgång testat cowboy-lösningar av typen colaburk? Eller ska jag gå på bar shims direkt?

Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 07 Feb 2008 17:11

Jag har kört med colaburkslösningen och det funkar väl ganska bra, är väl mer en ekonomisk fråga.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 07 Feb 2008 21:10

Även jag kör på CO´s kedjebrytare, den gör iaf vad man önskar med kedjan.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 08 Feb 2008 00:58

carlhenrik wrote:Har ett styre som är 25.4 mm i center, men börjar misstänka att tappen är närmare 26 då den släpper lite lite med jämna mellanrum. Någon som med framgång testat cowboy-lösningar av typen colaburk? Eller ska jag gå på bar shims direkt?
Om du inte har något behov av att det just ska vara Nitto-shims så är dessa ett billigare alternativ: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... RO015&avd=

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 08 Feb 2008 13:11

Testade colaburken och det verkar funka fint!

Post Reply