Velodromen i Falun

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Velodromen i Falun

Post by Alfsomfan » 26 Nov 2011 21:59

Jag har inte sett någon tråd som lite mer specifikt handlar om faludromen. Jag tänkte i alla fall dra igång en. Tanken med tråden är att vi ska kunna dela med oss av våra erfarenheter m.m.
Jag får en känsla av att det börjar bli ett gäng härifrån som gått kursen och har börjat träna så smått. Ge er tillkänna vetja!
Jag som instruktör ska försöka svara på om ni har några frågor inför eller efter ert besök. Självklart kan även de som inte tänkt sig till faludromen ställa frågor.
Detta är även ett bra tillfälle för alla att ge feedback på vad vi sysslar med på velodromen. Både positivt och negativt är välkommet. Har ni förslag på vad vi kan göra bättre? Låt mig veta!

Mvh Alf, instruktör på Faludromen. http://www.velodromen.se

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Velodromen i Falun

Post by abacaxi » 26 Nov 2011 22:52

berätta gärna vad kursen innehåller. intrycket man får av de som gått den är att den utgör ett nödvändigt ont, att nivån är för låg, och att det cyklas för lite. jag vill verkligen inte låta neggo utan är nyfiken. jag kommer nästan garanterat gå kursen i vinter oavsett.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun

Post by Fredde » 26 Nov 2011 22:57

Vaddå låg nivå?

Man går igenom hur det funkar att cykla i velodromen, sen kör man några övningar sen cyklar man...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Velodromen i Falun

Post by Indurain » 26 Nov 2011 23:07

Skadar inte att få lite repetition :wink: , syftet med kursen är inte att pressa så mycket mil som möjligt, det kan man göra efter man blivit godkänd.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Velodromen i Falun

Post by Jonatan F » 27 Nov 2011 02:56

Hur blir man instruktör på velodromen i sverige? Känns som om det är svårt att hitta någon lärare för instruktörerna... på den här sidan öresund iaf...
Har man inget projekt har man inget liv :)

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Re: Velodromen i Falun

Post by 413 » 27 Nov 2011 05:46

Jonatan F wrote:Hur blir man instruktör på velodromen i sverige? Känns som om det är svårt att hitta någon lärare för instruktörerna... på den här sidan öresund iaf...
Första gången jag cyklade i velodromen i Falun blev jag frälst. Fantastiskt på alla sätt!
Hur instruktörerna blev instruktörer skiter jag i men de brinner för vad dom gör och kan cykla.

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Velodromen i Falun

Post by Alfsomfan » 27 Nov 2011 07:50

Jonatan F wrote:Hur blir man instruktör på velodromen i sverige? Känns som om det är svårt att hitta någon lärare för instruktörerna... på den här sidan öresund iaf...
Det stämmer bra att det inte fanns någon svensk som kunde utbilda oss instruktörer. Därför vändes blickarna mot Holland och Carolien van Herrikhuyzen http://www.cforcycling.nl/?lang=en höll i en kurs för oss. Hon kommer snart tillbaka till Falun för vidareutbildning av oss i instruktörsgänget.

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Velodromen i Falun

Post by Alfsomfan » 27 Nov 2011 08:04

abacaxi wrote:berätta gärna vad kursen innehåller. intrycket man får av de som gått den är att den utgör ett nödvändigt ont, att nivån är för låg, och att det cyklas för lite. jag vill verkligen inte låta neggo utan är nyfiken. jag kommer nästan garanterat gå kursen i vinter oavsett.
Kursen innehåller ett teorimoment där jag går igenom hur banan ser ut och hur vi beter oss på banan m.m.
I det praktiska momentet så börjar vi verkligen från grunden. De flesta som går kursen har inte kört med fast nav tidigare. I de följande momenten bygger jag sakta men säkert på er kunskap i hur man cyklar på banan. Eftersom man går kursen i en grupp så måste jag se till att alla har koll på ett moment innan jag går vidare till nästa. Jag förstår om man som van fastnavare kan känna att vissa moment är lite enkla. Men än så länge har jag inte stött på någon på en grundkurs som jag hade velat cykla med med på en träning, med de kunskaper de hade innan kursen.

Mvh Alf

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Velodromen i Falun

Post by abacaxi » 27 Nov 2011 08:39

Fredde wrote:Vaddå låg nivå?
inte vet jag, det var precis det jag undrade. jag har ju inte varit där själv utan bara lyssnat på folk här och irl som sagt så. nu fick jag svar som jag är nöjd med. klart alla ska med, och jag ser inte mig själv som superruttad heller. ;-)

en fråga till: vad är det för krav på cykeln om man tar med egen? vad ska man typiskt ha för utväxling? däck?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Velodromen i Falun

Post by Alfsomfan » 27 Nov 2011 14:05

Kravet på cykel är att det ska vara banram med fast nav och bockstyre. Utväxlingen på våra lånecyklar är 48/15 och det är en lämplig utväxling på kursen och träningar.
Däcken man använder på bana har normalt ett fint filmönster. Helt släta däck är ingen fördel, de tenderar att bli hala. Om man har däck man använt ute så måste man rengöra den noga, förslagsvis med ättika. Nya däck ska man sandpappra för att få upp en fräsch gummiyta fri från eventuella oljor i ytan från gjutprocessen.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Velodromen i Falun

Post by atomlab » 27 Nov 2011 14:11

Varför är bock ett krav? Att kunna slänga på ett tt styre och nöta lite mil för vinterträning vore ju toppen.
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Velodromen i Falun

Post by Andye » 27 Nov 2011 14:50

atomlab wrote:Varför är bock ett krav? Att kunna slänga på ett tt styre och nöta lite mil för vinterträning vore ju toppen.
Fredde har ju kört timmen i falun med tt styre, han körde ju dock ensam då.
Så jag antar att bock kravet under grundutbildning och träning är utav ett rent säkerhets tänk.
--------->>><<<<--------------

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Velodromen i Falun

Post by Alfsomfan » 27 Nov 2011 15:03

Andye wrote:
atomlab wrote:Varför är bock ett krav? Att kunna slänga på ett tt styre och nöta lite mil för vinterträning vore ju toppen.
Fredde har ju kört timmen i falun med tt styre, han körde ju dock ensam då.
Så jag antar att bock kravet under grundutbildning och träning är utav ett rent säkerhets tänk.
Helt rätt. Risken finns att fastna i annan cyklist /cykel med annat styre.

Med vänlig hälsning, Alf

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun

Post by Fredde » 27 Nov 2011 16:01

Ska man hålla en rak linje funkar tt-styre i velodrom men det är betydligt roligare med en bock om man vill köra lite mer inspirerat och utnyttja bankingen.

Nöta mil kan man göra på trainern, på banan vill man ju ha kul och cykla! :)

Jag har bara positivt att säga om instruktörerna och kursen i Falun.

En trevlig grej kanske vore om ni satte ihop lite info om de olika typerna av tävlingar man kör på velodromen och la upp på hemsidan, alltså tex hur poängen räknas och sånt.

Ser fram emot att åka upp och cykla snart! :)

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Velodromen i Falun

Post by Nils » 27 Nov 2011 17:19

Tycker också att vår (komets) helg i Falun var "da bomb"! Kursen och Alf var brasomfan;)
Tjena Alf!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun

Post by klasolsson » 27 Nov 2011 17:29

Såhär jädrans kul är det i Faludromen:


User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Velodromen i Falun

Post by ArvidSvensson » 27 Nov 2011 18:02

^ gåshud Klas! Jag måste dit igen! Det känns nästan nonchalant att bo endast 20 mil från banan och bara ha åkt dit en gång.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun

Post by klasolsson » 27 Nov 2011 19:07

ArvidSvensson wrote:^ gåshud Klas! Jag måste dit igen! Det känns nästan nonchalant att bo endast 20 mil från banan och bara ha åkt dit en gång.
Ok, då drar vi! Helgen 9-11 dec?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Velodromen i Falun

Post by Ronny » 27 Nov 2011 20:33

Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Velodromen i Falun

Post by Muffat Stål » 28 Nov 2011 12:22

Hej Alf!
Jag var uppe i helgen och är tyckte det var fantastiskt. Till er som tror att kursen håller för låg nivå så är det bara att glömma. Det krävs en viss uppvärmning innan det fungerar smidigt att ligga 3 eller kanske 4 i bredd i 40 knyck, utan att något händer.
Däremot kan jag förstå att några önskar mer tid på cykeln när man ändå åkt upp. Jag löste det genom att stanna en dag extra och delta på den öppna träningen. Perfekt chans att nöta in reglerna, plus en möjlighet att få testa köra riktigt snabbt.

Kursen var kanon Alf, speciellt tiden nere i banan. Om jag får komma med tips så skulle det nog vara bra om ni styrde upp teorin lite mer, skaffade en redig tavla föreställande en bana, pratade om taktik och växlingar, olika grenar mm - och samtidigt kunde visa det med tydlig grafik. Dessutom skulle hemsidan må bra av lite mer info om kursens upplägg, tider, förkunskapskrav mm.
Jag tyckte också att det var lite många deltagare, och lite väl varierande nivå på deltagarna. Lyckligtvis hände det inget, men några av de 20 cyklisterna var inte starka nog att hänga med vilket skapade "nära ögat"-situationer. Det hade kanske varit bra att dela in kurstillfällena efter cykelerfarenhet. För givetvis ska även nybörjarna ha möjlighet att börja köra, utan att skrämmas av skrikande fartvidunder..

Rock on!
The thigh's the limit

Post Reply