Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by hycken » 25 Nov 2011 12:20

Oki har nu samlat mig, värderat mitt liv högt och skaffat en hjälm på huvudet efter ett stort motstånd. Men har svårt för dess utseende, mest färgmässigt och den där glansen, hmmmm me noooo like...
Visst fåfängan är total ja erkänner.
Vissa säger att man inte ska sätta på typ klistermärken eller måla om den?
Kan någon förklara varför?
Eller finns idéer hur man kan göra sin hjälm mer personlig?

//Ha de gött
Last edited by hycken on 25 Nov 2011 12:33, edited 2 times in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Fredde » 25 Nov 2011 12:27

Vissa påstår att färgen skadar plasten/frigoliten. Andra påstår att du inte ser om hjälmen är skadad/sprucken under ett klistermärke.

Sätt en tomteluva på, det är tidsenligt. :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Bratt » 25 Nov 2011 14:07

Om hjälmen är skadad i yttre plasten måste spela mindre roll. Det är trotts allt frigoliten som ska skydda oss tänker jag. Men jag skulle nog ta bort ytterplasten från hjälmen innan jag målar den.

Glöm bara inte att lägga upp en "bygg"tråd. Vi måste jö få se resultatet.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by K-dregg » 25 Nov 2011 14:40

Min hårdplastkask..


Image


:D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Fredde » 25 Nov 2011 15:12

Bratt wrote:Om hjälmen är skadad i yttre plasten måste spela mindre roll. Det är trotts allt frigoliten som ska skydda oss tänker jag. Men jag skulle nog ta bort ytterplasten från hjälmen innan jag målar den.

Glöm bara inte att lägga upp en "bygg"tråd. Vi måste jö få se resultatet.
Skalet = "penetrationsskydd"
Frigoliten = stötupptagning

Frigoliten är "förbrukad" om plasten blivit skadad av ett slag.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Bratt » 25 Nov 2011 16:04

Är plasten så bra penetrationsskydd verkligen? Jag menar den är inte ens en millimeter tjock och sen är det ju ventilationshål överallt. Vi pratar landsvägshjälm nu alltså inget annat. Eller vad är dom egentligen som skulle penetrera?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Fredde » 25 Nov 2011 17:45

Bratt wrote:Är plasten så bra penetrationsskydd verkligen? Jag menar den är inte ens en millimeter tjock och sen är det ju ventilationshål överallt. Vi pratar landsvägshjälm nu alltså inget annat. Eller vad är dom egentligen som skulle penetrera?
Det var mer sett ur ett generellt perspektiv på hur "en hjälm" är konstruerad, tex mc hjälm eller slalomhjälm med frigolit och skal.

En gissning:
Plasten borde fördela smällen på en större yta samt hålla ihop frigoliten om den spricker. Det kanske även gör att den klarar mindre skador bättre, så som att tappas i gatan.

Men jag håller med, får man en gren in genom ventilationshålen kan det ju kvitta. :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Jonatan F » 25 Nov 2011 18:37

Image
Som alltid har sheldon svaret!

http://www.sheldonbrown.com/eagle.html
Har man inget projekt har man inget liv :)

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Entillandersson » 25 Nov 2011 19:13

Men en snällare acrylfärg och en mattlack på det?

Inget som löser upp något igentligen. Fråga dom som sysslar med att paintbrusha hjälmar å dylikt.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by ArvidSvensson » 25 Nov 2011 19:20

Bratt wrote:Är plasten så bra penetrationsskydd verkligen? Jag menar den är inte ens en millimeter tjock och sen är det ju ventilationshål överallt. Vi pratar landsvägshjälm nu alltså inget annat. Eller vad är dom egentligen som skulle penetrera?
Hjälmen ska vara glatt och inte greppa mot underlaget. Plastskiktet gör att man inte vrider av nacken när man sätter hjässan i asfalten.

Frigoliten får en massa mikrofrakturer vid en smäll. Den kan se hel och fin ut men vid nästa smäll skyddar den nada. Ring ditt försäkringsbolag och säg att du slagit i cykelhjälmen så får du en ny. Ingen självrisk, inga frågor (Folksam).

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by Jonis! » 25 Nov 2011 23:00

ArvidSvensson wrote:
Bratt wrote:Är plasten så bra penetrationsskydd verkligen? Jag menar den är inte ens en millimeter tjock och sen är det ju ventilationshål överallt. Vi pratar landsvägshjälm nu alltså inget annat. Eller vad är dom egentligen som skulle penetrera?
Hjälmen ska vara glatt och inte greppa mot underlaget. Plastskiktet gör att man inte vrider av nacken när man sätter hjässan i asfalten.
Precis, MIPS-(rid iaf)hjälmarna är väl ett bra exempel på det.. de har dubbla yttre lager med något lågfriktionsmaterial emellan så det yttersta lagret släpper och glider om det blir förmycket motstånd. Lillasysters fungerade som den skulle när olyckan var framme som tur var.
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by ravelax » 26 Nov 2011 15:04

Om du vill måla så borde det gå bra att måla direkt på plasten med akrylfärg. Det är en fullkomligt harmlös färg (dvs noll lösningsmedel inblandat) som dessutom torkar snabbt och är billig! Nackdelen är att det kan vara svårt att få den att fästa på den glatta plasten på en vanlig cykelhjälm. Många lager kommer nog krävas. Däremot kommer den inte sabba ytterplastens glidfunktion om man råkar ramla, eftersom färgen sitter så löst på plasten ändå och dessutom i ett väldigt tunt lager.

Annars är nog en skatehjälm bättre om man vill måla själv. Färre hål och går att få med matt yta som färgen fäster bättre på.

Undvik hobbylackfärger t.ex. humbrol, eftersom de innehåller lösningsmedel och kanske kan skada frigoliten ifall man råkar skvätta lite där.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Göra sin hjälm mer personlig.. Hur??

Post by pjocke » 27 Nov 2011 21:47

ArvidSvensson wrote:Ring ditt försäkringsbolag och säg att du slagit i cykelhjälmen så får du en ny. Ingen självrisk, inga frågor (Folksam).
Samma med TryggHansa.

Post Reply