Nu är de på krigsstigen...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Gustav » 17 Nov 2011 11:29

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mork-a ... -cyklister

Edit: av ren självbevarelsedrift har jag alltid lyktor i mörker. Tyvärr har jag slut på batteri där fram, jag skäms varje gång någon överraskas av mig.
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by klasolsson » 17 Nov 2011 11:33

Jag har inga lampor själv som lyser upp speciellt mycket men för att andra ska se mig har jag alltid lampor på när det är mörkt. Allt annat är bara skitdumt.

Vad tycker du själv Enigma?

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Nibbe » 17 Nov 2011 11:36

Dom borde köra ett race i stockholm också, väldigt många cykelninjor nu i dagarna.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by viktor » 17 Nov 2011 11:36

Inga konstigheter.. lag på lyse så det är ju det som gäller dessutom är det jävligt vettigt att ha det på.
Bra att dom har sånna här "driver" men önskvärt skulle ju vara att dom stoppade cyklisterna och lät dom slippa böter och istället informerade om belysningskravet och be dom fixa det tills nästa gång.
Har själv råkat ut för polisen och saknade det mesta så böterna började radas upp: inget lyse, ingen ringklocka, inga reflexer.. Slutade dock med att polisen bad mig fixa så cykeln blev laglig och böterna revs.

Klart det alltid är trist med böter men offtast vet man om att man bryter mot lagen och då är det en kalkylerad risk. Åker man sen dit kan man inte klaga.
Sen kan det ju kännas jävligt irreterande att de står och bara plockar cyklister sådär, informationskampanjer skulle ju vara bättre med det biter ju inte på vissa.

Edit: Numera lyser jag som en julgran när jag cyklar. Lampor, reflexväst mm.. Dock saknar jag fortfarande ringklocka. Där förlitar jag mig på rösten men, som sagt, åker jag dit för ringklockan kan jag inte klaga hur löjligt jag än tycker det är. Jag vet ju att jag måste ha en.
/Viktor

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Bratt » 17 Nov 2011 11:53

mmm... reflexer och ringklocka kanske inte är något man bör bötas för. Okej tycker jag hade varit två varningar och sedan böter.

Vissa borde även tvingas gå en snabbkurs i lampmontering. Att hänga lampan på cykeln så att den riktas mot marken gör inte att du syns bättre. Eller att placera den under din väska i cykelkorgen.

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Nibbe » 17 Nov 2011 11:55

Hehe kurs i lampmontering vore bra, sett flera som kör rött framåt och vitt bakåt, blir jäklar vad jag kommer ikapp snabbt, men vänta lite nu...
I My Honda
Flickr
Image

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Orwar » 17 Nov 2011 12:20

Helt rätt.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Fixen » 17 Nov 2011 12:22

Vettiga lampor - tips mottages.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by carlhenrik » 17 Nov 2011 13:23

Image
Funkar bra för mig. Går att låsa fast i cykeln om man inte vill bära dem med sig.

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Enigma » 17 Nov 2011 14:00

klasolsson wrote:Jag har inga lampor själv som lyser upp speciellt mycket men för att andra ska se mig har jag alltid lampor på när det är mörkt. Allt annat är bara skitdumt.

Vad tycker du själv Enigma?
Jag tycker det är helt rätt att man ska ha lyse på sin cykel, i allafall efter mörkrets inbrott, om inte för att se var man cyklar så i allafall att man syns tydligt och märker ut sig i trafiken.
Lysen och reflexer i kombination med en reflexväst är aldrig fel.

henriklindroth
Posts: 53
Joined: 02 Jun 2011 22:28
Location: Linköping

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by henriklindroth » 17 Nov 2011 14:11

http://www.linkopingskommun.nu/sv/Trafi ... la-sakert/

Vissa jobbar även förebyggande...

/H

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by klasolsson » 17 Nov 2011 14:33

I Stockholm stod kommunen på olika platser för nån månad sedan och delade ut gratis cykellysen och informationsfolders. Iofs såna små som man spänner runt styret med gummisnodd men ändå. Bra där!

Glöm inte heller att det är förbjudet att ha blinkande lampa fram men att det är ok att ha det bakåt.

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by långan » 17 Nov 2011 15:01

klasolsson wrote: Glöm inte heller att det är förbjudet att ha blinkande lampa fram men att det är ok att ha det bakåt.
Om den gör minst 200 blink/minut har jag för mig.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Håkan » 17 Nov 2011 15:07

Helt rätt av polisen att kolla cyklister utan lampor eller med kassa lampor.
Ibland är det svårt att se cyklister även som gående. Man fokuserar gärna på ljuskällan och inte på skuggan som kommer susandes i 30 knyck.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

a2011
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2011 08:11
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by a2011 » 17 Nov 2011 16:22

carlhenrik wrote:Funkar bra för mig. Går att låsa fast i cykeln om man inte vill bära dem med sig.
Med låsa fast i cykeln menar du att man kan trä låset genom lysen eller finns det någon finurlig lösning för att låsa fast dom där dom sitter monterade?

Jag tycker det är jobbigt att bära med mig lysen överallt så jag brukar limma fast dom men det vore bättre med en lite finurligare permanentmontering...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Bratt » 17 Nov 2011 17:19

Enigma wrote:reflexväst
Really? Men dom är ju så... o-ninja. Jag kör på reflexer lite utspridda över hela kroppen. Tänkte beställa hem lite svart reflerxpapper också. Ska tydligen fästa bra på kläder också.
http://www.wiggle.co.uk/respro-hi-viz-p ... ker-sheet/

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by carlhenrik » 17 Nov 2011 17:37

a2011 wrote:Med låsa fast i cykeln menar du att man kan trä låset genom lysen..
Ja, precis. Genom gummiöglan. Sitter ju inte fast fast, men klipper man så blir lyset i princip oanvändbart.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Kneecap » 17 Nov 2011 20:14

Förstår inte vad det är för fel med att bötfälla nån som gör något olagligt??
Ok, jag tycker att lagkravet på ringklocka är löjligt, men ni som tycker att reflexer är
ett onödigt ont borde sätta er i en bil och köra runt i stan några sena kvällar, man får en helt annan syn på hur dåligt cyklister syns, även med reflexer..

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Nu är de på krigsstigen...

Post by Jonatan F » 17 Nov 2011 20:24

Gäsp... Herrljunga är både polisbefriat och väldigt lätt trafikerat. kl 8 på kvällen bombar jag nattomma gator som värsta hipstern! :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply