Velodrom-träff

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Velodrom-träff

Post by Otto » 22 Sep 2008 13:08

Med allt snack i en annan tråd som börjar bli lite OT så startar jag denna.
I KCR's mailinglista så snackas det nu om Århus utomhusvelodrom.
Det hade ju vart kul om man kunde göra en massträff från västkusten.
Köra lite bana och grilla.

Den ligger ju en bit in i landet men det kan ju vara en heldagsutflykt.

check it out!

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&g ... 9&t=h&z=18

ImageImage

hejdå

Post by hejdå » 22 Sep 2008 13:19

Jag har snackat lite med en rytter från Århus CK, han berättade för mig att velodromen där är öppen från april till september, den är gjort i betong och omöjlig att cykal på om det inte är torrt väder. Jag ställer gärna upp och kan evt arrangera en dansk välkomst-kommité för tillresta svenskar....

wenzlaff
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2008 16:00
Location: Helsingborg
Contact:

Post by wenzlaff » 22 Sep 2008 13:41

som jag skrev i någon av dom andra trådarna så är jag absolut på!
Bor i Helsingborg och är bil-lös.
Så mitt förslag är väll en svensk träffpunkt (malmö?) så vi kan nyttja av varandras kunskaper och tillgångar?

hejdå

Post by hejdå » 22 Sep 2008 14:37

wenzlaff wrote:som jag skrev i någon av dom andra trådarna så är jag absolut på!
Bor i Helsingborg och är bil-lös.
Så mitt förslag är väll en svensk träffpunkt (malmö?) så vi kan nyttja av varandras kunskaper och tillgångar?
Ska vi till århus är väl falkenberg/varberg/halmstad bättre, bara att kliva på färjan och typ nio timmar senare (skjuter lite från höften här) är vi framme. Hur har ni göteborgare tänkt er att ta er dit och hem? När har ni tänkt att åka och hur länge tänker ni er stanna i århus?

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 22 Sep 2008 14:46

Jag är på! Det blir väl nästa sommar så har man lite tid på sig att finslipa velodrome tekniken i ghettodromen i Trelleborg =)

Bias B
Posts: 51
Joined: 24 Feb 2008 14:30
Location: Varberg

Post by Bias B » 22 Sep 2008 18:53

Det går en färja mellan Varberg & Grenå. & om jag har rätt för mig så är det nog inte så många mil mellan Grenå & Århus.

phobie
Posts: 112
Joined: 01 Feb 2008 19:45
Location: Göteborg / Sannegårdshamnen

Post by phobie » 22 Sep 2008 19:15

Varberg - grenå tar 4 timmar och 15 minuter och kostar 225kr tur med cykel.
åker man däremot från göteborg anländer man till fredrikshamn för samma peng men 1 timma tidigare.

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 22 Sep 2008 20:40

Fan. låter skitkul! Pista Malmø är på!

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 22 Sep 2008 22:38

:shock: JAG DÖÖÖÖR!!

Velodromen ligger vid *drumroll* Havreballe Skov.. Det blir inte mindre roligt av att det ligger en travbana där också..

Förövrigt så går det färja från Sjaellands Odde till Århus, det är den klart närmsta vägen från Malmoe.. Kostar runt 1300 danska för en ToR för en bil med max nio pax..

Phobie: Liite långt att först cykla från Fredrikshamn kanske? Borde vara 17-18 mil minst.. Grenå ligger 6 mil från Århus, lite mer lagom, det lär ju dessutom gå nån form av kollektivtrafik därimellan..

Btw.. Jag är helsugen.. Må ju bara fixa en cykle till ändamålet.. Kanske blir nog riktigt svinigt..

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Post by eodd » 23 Sep 2008 06:54

Havreballe =)

Men det måste väl gå tåg ifrån köpenhamn? Kanske lite trixigt att få med en massa cyklar men ändå?

hejdå

Post by hejdå » 23 Sep 2008 08:08

eodd wrote:Havreballe =)

Men det måste väl gå tåg ifrån köpenhamn? Kanske lite trixigt att få med en massa cyklar men ändå?
det går tåg ifrån köpenhamn och färjor ifrån någon lite håla här på själland. Tågen till århus tar ungefär 3 timmar och kostar 310 danska kronor + 60 för cykeln. Den danska kronan står till 1.22 så det blir alltså ett totalpris (inkluderat biljetten över sundet) lite drygt 600 pix enkel resa. Tågen går ungefär en gång i halvtimmen och sista tåget hem till köpenhamn går vid två-tiden på natten (på en vardag). Jag funderar om vi inte ska göra så att jag snackar med DBC, klubben som tränar på Ballerup Super Arena, och hör om man inte kan styra upp ett träningsläger för bancyklings-törstiga svenskar? Vi måste ju hur som helst kontakta ÅCK och höra att det är okej att vi kommer, att banan är ledig osv, dom har ju regelbundna träningar där osv...

wenzlaff
Posts: 14
Joined: 18 Aug 2008 16:00
Location: Helsingborg
Contact:

Post by wenzlaff » 23 Sep 2008 08:11

Absolut! 600 bannaner enkel resa för att vara där i några timmar känns rätt surt!
måste väll finnas något vandrarhem eller motsvarande?

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Post by Hommus » 23 Sep 2008 08:18

Cykeltalliban som man är föreslår jag en renodlad cykeltripp för göteborgarna. Varberg är soft att cykla till, några Sort Guld på båten till Grenå och sen en skön cykeltur till Århus zickzackande mellan suggor och galtar på den danska landsbygden. Sen möter vi upp med stenkastarna från Malmö, Helsingborgaren och de andra. När vi är färidiga drar vi samma väg tillbaks. Mmmmmm.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 23 Sep 2008 08:33

Cykeltalliban som man är föreslår jag en renodlad cykeltripp för göteborgarna.
Hepp!

Jag kan se det framför mig, banhjulen med conti sonderklassetuber på ryggen, bananer och whiskey i sadelväskan. Det är en skitdålig idé - jag är på!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 Sep 2008 10:32

Kan man inte ta flyg till Århus? Så jobbigt med båt och tåg.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 23 Sep 2008 11:33

Elmer wrote:
Cykeltalliban som man är föreslår jag en renodlad cykeltripp för göteborgarna.
Hepp!

Jag kan se det framför mig, banhjulen med conti sonderklassetuber på ryggen, bananer och whiskey i sadelväskan. Det är en skitdålig idé - jag är på!
Jag joinar i Varbeg, hoppar att cykla dit dock.. 25 mil åp småländska höglandet är inte lika inspirerande som 9 mil på Västkusten..

Post Reply