Akta! Cykelpolisen på hugget i GBG

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Akta! Cykelpolisen på hugget i GBG

Post by carlm » 22 Sep 2008 08:16

Faster jobbar inom trafikpolisen i Göteborg och har berättat att de håller på med en drive nu då de ska synas mycket ute på gatorna.

För en liten stund sen när min flickvän cyklade hemifrån så stod de på Vasagatan och håvade in alla studenter som korsade Övre Husar precis efter det slagit om.
1500:- gick det på och då har hon en damcykel med fast fram och bakljus och hela paketet, alltså bara rödljuskörningen.

De undersökte alla cyklar noggrantefter fungerande lysen, bromsar, reflexer o.s.v.

Vart vill jag komma med det här då...
Jag har inget ont att säga om konstaplarna, de sköter sitt jobb, tänkte väl bara nämna det till er som trampar omkring bromslöst på väldans skalade hojar här i stan (som jag) att man kanske ska hålla utkick riktigt långt fram idag, vara lite extra på sin vakt.
/C

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 22 Sep 2008 09:07

Jo, dom stog där vid Handels när jag körde förbi för en timme sen. Blev lite nojig, dock vet jag att dom mest kollar rödljusköring där så jag tog det lugnt. Men det är cykelpoliser, så dom är svåra att spotta på håll.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Re: Akta! Cykelpolisen på hugget i GBG

Post by Mossa » 22 Sep 2008 09:09

carlcapone wrote:De undersökte alla cyklar noggrantefter fungerande lysen, bromsar, reflexer o.s.v.
Låter mycket underligt att de skulle kontrollera lysen och reflexer om detta var nu på morgonen i dagsljus? Ringklocka och broms är ju däremot nödvändigt oavsett ljuset, per lag.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Akta! Cykelpolisen på hugget i GBG

Post by Kneecap » 22 Sep 2008 10:04

Mossa wrote:
carlcapone wrote:De undersökte alla cyklar noggrantefter fungerande lysen, bromsar, reflexer o.s.v.
Låter mycket underligt att de skulle kontrollera lysen och reflexer om detta var nu på morgonen i dagsljus? Ringklocka och broms är ju däremot nödvändigt oavsett ljuset, per lag.
Försöka duger, inte så många som har koll på reglerna så nån snut försöker nog dra in lite extra stålars till staten på det sättet..

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Post by slint » 22 Sep 2008 17:43

otto_r wrote:Jo, dom stog där vid Handels när jag körde förbi för en timme sen. Blev lite nojig, dock vet jag att dom mest kollar rödljusköring där så jag tog det lugnt. Men det är cykelpoliser, så dom är svåra att spotta på håll.
Äsch, du får väl köra närmare om du vill spotta på dom. Det gör jag alltid.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 22 Sep 2008 18:33

slint wrote:
otto_r wrote:Jo, dom stog där vid Handels när jag körde förbi för en timme sen. Blev lite nojig, dock vet jag att dom mest kollar rödljusköring där så jag tog det lugnt. Men det är cykelpoliser, så dom är svåra att spotta på håll.
Äsch, du får väl köra närmare om du vill spotta på dom. Det gör jag alltid.
Jag har redan lyckats komma undan en kontroll genom att snacka mig ur. Så jag vill inte utmana ödet.
Såg dig idag, du kör väl ganska streetlegal. Broms och allt.
Då va det roligare att se Steve (turkos samt vitt tri-spoke) körandes upp för Avenyn med en polisbilden efter sig (dock ingen jakt, den rullade mest bakom). Där va det inget snack om att kolla bromsar eller så.

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Post by slint » 22 Sep 2008 21:48

Jo, nog gör jag det. Skulle hata att köra utan broms. Jag har ju nämligen frihjul.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 22 Sep 2008 22:43

Jag vet att det är fel och omoraliskt och allt det där, men är det bara jag som tänker "polisen har ingen chans mot mig, det är bara att dra iväg och in förbi nån bom så är dom borta, om dom ens bryr sig om att jaga mig"? På något sätt skulle detta vara extremt spännande med tanke på hur olagligt det är. Råkar man orsaka en trafikolycka under flykten så är det klart att man skulle må ganska dåligt, men fort kör man ju mest hela tiden och orsakat trafikolycka har man aldrig gjort. Det är ju inte så att man orsakar någon form av skada på någon. (Jag vet att det kan vara kontroversiellt, precis som styrfylla, men detta är inget jag har gjort och inget jag skulle skryta med om jag gjorde det. Men 1500kr eller vad det är är ganska mycket pengar...)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 22 Sep 2008 22:44

slint wrote:Jo, nog gör jag det. Skulle hata att köra utan broms. Jag har ju nämligen frihjul.
Jo, så mycket vet jag.

Axel
Posts: 34
Joined: 26 Apr 2008 13:59
Location: Uppsala

Post by Axel » 22 Sep 2008 23:02

vigorelli wrote:Jag vet att det är fel och omoraliskt och allt det där, men är det bara jag som tänker "polisen har ingen chans mot mig, det är bara att dra iväg och in förbi nån bom så är dom borta, om dom ens bryr sig om att jaga mig"? På något sätt skulle detta vara extremt spännande med tanke på hur olagligt det är. Råkar man orsaka en trafikolycka under flykten så är det klart att man skulle må ganska dåligt, men fort kör man ju mest hela tiden och orsakat trafikolycka har man aldrig gjort. Det är ju inte så att man orsakar någon form av skada på någon. (Jag vet att det kan vara kontroversiellt, precis som styrfylla, men detta är inget jag har gjort och inget jag skulle skryta med om jag gjorde det. Men 1500kr eller vad det är är ganska mycket pengar...)
Jag vet inte riktigt hur det är i resten av Sverige, men i Stockholm så har polisen (om jag inte blivit felinformerad) klara direktiv att INTE jaga cyklister för trafikförseelser. Däremot är det nog inte alla poliser som vet det eller bryr sig. Hörde om någon kille på Box som blivit tutad på av en polisbil på skeppsbron. Han bestämde sig för att svänga upp i en gränd varpå polisbilen gasade på och svängde in framför honom för att sedan ramma sönder en husfasad. Jag ser gärna att någon med koll rättar mig och säger att det är en skröna men jag skulle nog inte bli så förvånad om det faktiskt stämde. Måste ha sett intressant ut...

I övrigt tycker jag att Stockholmspolisen verkar vara rätt soft och avslappnad :D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 23 Sep 2008 08:15

vigorelli wrote:Jag vet att det är fel och omoraliskt och allt det där, men är det bara jag som tänker "polisen har ingen chans mot mig, det är bara att dra iväg och in förbi nån bom så är dom borta, om dom ens bryr sig om att jaga mig"? På något sätt skulle detta vara extremt spännande med tanke på hur olagligt det är. Råkar man orsaka en trafikolycka under flykten så är det klart att man skulle må ganska dåligt, men fort kör man ju mest hela tiden och orsakat trafikolycka har man aldrig gjort. Det är ju inte så att man orsakar någon form av skada på någon. (Jag vet att det kan vara kontroversiellt, precis som styrfylla, men detta är inget jag har gjort och inget jag skulle skryta med om jag gjorde det. Men 1500kr eller vad det är är ganska mycket pengar...)
Som att skolka och röka brass menar du? Ospännande.
Blir polisen mer tillåtande om man smiter och kanske "råkar orsaka en trafikolycka"? Jag tycker inställningen är lite trist, men jag förstår mycket väl att man gärna tar chansen att dra om den finns. Utan risker.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 23 Sep 2008 10:17

vigorelli wrote:Jag vet att det är fel och omoraliskt och allt det där, men är det bara jag som tänker "polisen har ingen chans mot mig, det är bara att dra iväg och in förbi nån bom så är dom borta, om dom ens bryr sig om att jaga mig"?...
Just huruvida du försvinner bakom nån bom tror jag i detta fall kvittar i.o.m. att det gällde cykelburna poliser, om du sen är snabbare än dom har jag inte en aning om..
om dom sen skulle jaga dig tvivlar jag också på men ta det försiktigt om du får för dig att sticka, skulle gissa på att det är då mer än någon annan gång man åker på en smäll.
/C

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 Sep 2008 10:29

Själv blev jag jagad av en polisbil en gång efter att ha gjort två kanonspurtar mot rödljus :lol: Efter den första hörde jag en bil åka och tuta på mig så jag surnade till och låg provokativt mitt i vägen och drog som ett as. Efter den sista rödljuskörningen hängde bilen på och jag tyckte att det var lite märkligt men sen blev det dubbel fil och en polisbil drog förbi och svängde mot mig för att stoppa mig. Ur steg en polis och frågade vad fan jag höll på med ¨tränar spurt¨ svarade jag. Han skakade på huvudet och skrev ut lite böter. Numera tar jag det lite lugnare i trafiken.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 23 Sep 2008 12:31

Ronny wrote:Själv blev jag jagad av en polisbil en gång efter att ha gjort två kanonspurtar mot rödljus :lol: Efter den första hörde jag en bil åka och tuta på mig så jag surnade till och låg provokativt mitt i vägen och drog som ett as. Efter den sista rödljuskörningen hängde bilen på och jag tyckte att det var lite märkligt men sen blev det dubbel fil och en polisbil drog förbi och svängde mot mig för att stoppa mig. Ur steg en polis och frågade vad fan jag höll på med ¨tränar spurt¨ svarade jag. Han skakade på huvudet och skrev ut lite böter. Numera tar jag det lite lugnare i trafiken.
Men blockmongo till Polis, har han hört talas om tiiit-tuuut på Polisbilarna? Kanske hade du varit mer benägen att stanna om han hade dragit igång den (varpå du förstått vem som låg bakom). :D Inte kan man reagera på alla bilar som tutar, tänk vad dålig säkerhet i trafiken det skulle bli om man ska hålla på och titta sig runt och gestikulera.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 23 Sep 2008 15:56

Är det inte dags för en "Geteaway in gbg bike edition"?
Jag tänker mig föjande upplägg, 1st lycrasvetto med fart i benen får agera hare,
medans 3* mopeder filmer jakten, Moped nr 1 håller fokus på Haren
Moped nr 2, fokus på cykelkonstapeln, Moped nr 3 får filma helheten...kan bli en höjdare tror jag :wink:

* 1 förare + 1 kameraman på varje moped

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 29 Sep 2008 09:04

Var i Göteborg i helgen och cyklade lite. Kompisen fick nånting i ögat på väg ned för götaälvsbron, så han stannade till. Jag fortsatte nedför och plötsligt ser jag två poliser som står på sidan av cykelvägen. En till polis sprang till de andra poliserna och kollade bakåt på mig när jag kom i en väldans fart... Med den här tråden i bakhuvudet så tänkte jag att det bara är att vända. Åker över en bit gräs och kommer vilse under brofästet. "Nu är jag fast!" tänkte jag. Sen kom min kompis som tydligen hade åkt förbi poliserna. Han hade med sig en hälsning från poliserna också; "Du kan hälsa din kompis att det inte är någon hastighetsbegränsning på cykelvägarna".

...Dom stod och skjöt på bilarna som åkte på vägen bredvid. -Pinsamt!

Post Reply