Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 24 Oct 2011 20:08

Skapar den här tråden för att ge mig själv lite eld i baken. Om man har en tråd att göda med smaskiga bilder och nördiga utlägg tvingas man ju bli lite produktiv. Har en känsla av att detta blir det sista vintage-projektet på ett tag..

Hittade denna ram för ett par år sedan. Kom från Bulgarien och var i ett, som synes, halvdassigt skick. Perfekt som pendlarhoj med andra ord. På med en ganska ful Spicer-gaffel, fixa vevgängor hos Anders på Veloform och sen bar det iväg. Fantastisk hoj att rulla på. Såhär såg den ut ganska länge:
Image

Nu har det dock blivit dags att dra igång en totalrenovering. Främsta anledningn att jag satte igång var nog rosten. Visst, det går att köra en rostig ram ganska länge innan den rasar men det kändes lite synd med tanke på vad vi snackar om här. Bättre då att restaurera innan det är för sent och ge cykeln ytterligare 50 år! Nedplockad för ett halvår sedan:
Image
The thigh's the limit

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 24 Oct 2011 20:14

Innan jag plockade fram paint-strippern fotades och mättes cykeln upp med hög precision. Dekalerna får ju inte hamna en millimeter fel.. Och för att inte tappa bort måtten är det bäst att digitalisera och föreviga siffrorna på nätet:
Image

En Cinellis sämsta vän:
Image
Last edited by Muffat Stål on 24 Oct 2011 20:26, edited 1 time in total.
The thigh's the limit

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 24 Oct 2011 20:24

Cinellin fick sällskap i kemikalieduschen av en annan ram som det byggs porteuer av i detta nu.
Image


Image

Det tog emot...
Image


Image
Historiens vingslag i en trasa.
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 24 Oct 2011 21:13

Älskar't. Detta kommer bli hur bra som helst.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by oskarwallin » 24 Oct 2011 21:59

Spännande! Har du tillgång till lackeringsutrustning själv, eller kommer du leja någon annan?

chrobin

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by chrobin » 25 Oct 2011 08:51

Super kul med en riktig pedant renovering! Hejaheja

/ ChR

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Viggen » 25 Oct 2011 11:39

Åh fy va grymt, även om det tar emot att se patinan försvinna...

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by RZ-1 » 25 Oct 2011 11:53

Hurra!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 25 Oct 2011 19:42

oskarwallin wrote:Spännande! Har du tillgång till lackeringsutrustning själv, eller kommer du leja någon annan?
Lackering är fortfarande en svävande fråga. Ambitionen är att göra så mycket som möjligt själv och då skulle även lack ingå. Och med tanke på att jag kan vara en jävlig perfektionist ibland vet jag med mig att jag bara skulle bli förbannad om jag lämnar bort det och det inte blir toppen. Hellre då försöka själv tills det blir tillräckligt bra. Paint strippern vet jag ju hur man hanterar...
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 26 Oct 2011 09:40

Hur gör du med kromet?
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 26 Oct 2011 11:40

Har en bra kromare som gjort jobb åt mig tidigare. Jag gör allt underarbete och han doppar grejerna i spadet..
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 26 Oct 2011 14:42

Ska man lämna bort en ram till någon inom Europa för en korrekt lack m.m. så tror jag Pelizzoli är svår att slå. Just pga. att han har lackerat ramar åt så många tillverkare förr och nu gör renoveringar av dessa. Hur många sitter inne med kunskap med färg koder som bla. Cinelli använder sig av? Han har lackerat åt Cinelli och bla. Laser på 80-talet. Det kan bli fel när man skjuter färg vilket inte går på de flesta ramar. Sen en gammal färg är inte vad den var som ny och kan inte användas som referens till att bryta en ny.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Indurain » 26 Oct 2011 15:22

^
Jo precis, överlåt lackeringen till folk som dagligen jobbar med att lackera ramar, han har säkerligen dekaler också, värdet på ramen kommer att stegra, jämfört om man själv skulle fullacka med sprayburk.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by calavera » 26 Oct 2011 16:42

Ronny wrote:Ska man lämna bort en ram till någon inom Europa för en korrekt lack m.m. så tror jag Pelizzoli är svår att slå. Just pga. att han har lackerat ramar åt så många tillverkare förr och nu gör renoveringar av dessa. Hur många sitter inne med kunskap med färg koder som bla. Cinelli använder sig av? Han har lackerat åt Cinelli och bla. Laser på 80-talet. Det kan bli fel när man skjuter färg vilket inte går på de flesta ramar. Sen en gammal färg är inte vad den var som ny och kan inte användas som referens till att bryta en ny.
Jag har en gammal Basso som är kromad i grunden med en blå lack, lite see through, som tyvärr har nötts lite för mkt på topröret, kan Pelizzoli fixa sånt också? Har för mig att du har postat nånting om vad det heter och så vidare men jag ids inte kolla igenom alla dina poster för att hitta igen det. Vet du vad han tar för en lackering?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 26 Oct 2011 17:16

calavera wrote:
Ronny wrote:Ska man lämna bort en ram till någon inom Europa för en korrekt lack m.m. så tror jag Pelizzoli är svår att slå. Just pga. att han har lackerat ramar åt så många tillverkare förr och nu gör renoveringar av dessa. Hur många sitter inne med kunskap med färg koder som bla. Cinelli använder sig av? Han har lackerat åt Cinelli och bla. Laser på 80-talet. Det kan bli fel när man skjuter färg vilket inte går på de flesta ramar. Sen en gammal färg är inte vad den var som ny och kan inte användas som referens till att bryta en ny.
Jag har en gammal Basso som är kromad i grunden med en blå lack, lite see through, som tyvärr har nötts lite för mkt på topröret, kan Pelizzoli fixa sånt också? Har för mig att du har postat nånting om vad det heter och så vidare men jag ids inte kolla igenom alla dina poster för att hitta igen det. Vet du vad han tar för en lackering?
vadå ids inte 3717 ? Jag tror han siktar på att göra grundliga helrenoveringar. Man kan spara en slant genom göra förarbete men pris är allt för osäkert för mig att säga något om.
Sen en grundrenovering av honom för en enkel ram model som inte står i hög kurs är tveksamt.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Gustav » 26 Oct 2011 17:28

calavera wrote: kromad i grunden med en blå lack, lite see through
Cromovelato kallas det. :)

edit ont: ska bli väldigt trevligt följa tråden!
Image

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by calavera » 26 Oct 2011 17:31

Ronny wrote:
vadå ids inte 3717 ? Jag tror han siktar på att göra grundliga helrenoveringar. Man kan spara en slant genom göra förarbete men pris är allt för osäkert för mig att säga något om.
Sen en grundrenovering av honom för en enkel ram model som inte står i hög kurs är tveksamt.
Okejdå... har kollat igenom och hittade posten: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 608#p64608
Ronny wrote:Lackeraren sa att om du vill kromet ska lysa igenom lacken så kör man på en candy färg. Annars måste ramen antingen mattas ned genom slipning för att primer ska fästa alt. blästra ramen.
Känns som att det inte blir nånting av att skicka ramen utan snarare beställa en helt ny ram... när det blir dags för nånting sånt.

Gustav wrote:Cromovelato kallas det. :)
Tack!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 26 Oct 2011 19:16

Mycket åsikter om lack märker jag. Vi får se när det drar ihop sig men min spontana åsikt är att vilken jeppe som helst kan skicka ner en ram till den där Pelizolli och få den fixad. Det är liksom inte det jag letar efter och det är inte värt det. Inte på en ram för 2800 kronor. Och om vi snackar finish så tror jag inte att jag skulle göra ett sämre jobb än det på den här ramen som faktiskt gick för en alldeles för hög peng för ett tag sen. Och den hade inte ens ett genuint front-emblem...
http://www.ebay.com/itm/130584512780?ss ... 1423.l2649
Det är inte cashen jag letar efter gubbar, utan projektet.
The thigh's the limit

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by RZ-1 » 26 Oct 2011 19:25

Like! :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 26 Oct 2011 19:42

Visst kan vilken jeppe som helst skicka sin ram till den där Pelizzoli därför nämde jag honom för dig. Betalade mindre för min laser än vad du pungade ut så hur ska jag då räkna? Mitt projekt är inte att tjäna cash like lite som ditt ska påskinnas vara.
Projekt kan se ut på många sätt beroende på intentioner m.m.
Мясо это убийство

Post Reply