Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Tjusigt!
Vad jag läst så kommer Ergal i ca mitten av 70-talet. Innan dess går den gula serien under namnet Yellow Label. För Red Label elimineras "kragen" för ventilen förmodligen under senare delen av 60-talet, oklart om det även gäller Yellow Label.
Vad jag läst så kommer Ergal i ca mitten av 70-talet. Innan dess går den gula serien under namnet Yellow Label. För Red Label elimineras "kragen" för ventilen förmodligen under senare delen av 60-talet, oklart om det även gäller Yellow Label.
Yesterday's Technology Today
Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Intressant att etiketterna var i olika stil.
Yesterday's Technology Today
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Har du haft en traumatisk upplevelse med falerande hjul Indurain? Det är inte första gången du varnar för svaga fälgar.. Om inte mitt knäböjande plötsligt skulle ta en jäkla skruv tror jag jag håller mig under 85. Dessutom är det ju 36ekrat och cykeln kommer inte direkt tävlas med. Livin' on the edge som det kallas.Indurain wrote:ojojojoj, gå inte över 85kg, då kan det här hända
Depoca, som jag förstått det är det samma fälg med ny logga och nytt namn, men tackar för input. Tänkte faktiskt inte på att de var olika först, men de fanns i ett gäng varianter, bl a dessa:
The thigh's the limit
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Detta är mycket spännande! Jag avundas dig dock inte känslan av oro som måste infinna sig när man ska mosa ut bucklan i en sådan klenod;)
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
De etiketter som även har text upptill är äldre. Och det stämde även bra med dina fälgar, den som inte hade text upptill såg fräschare ut. Märkligt att det saknas nytryckta gula etiketter utan text upptill.Muffat Stål wrote:
De nedre spetsiga ovalerna är för Fiammes kanttrådsfälgar. De var enkelväggiga (i alla fall de gula):
Vore det inte optimalt med Fiamme Red Label track för ditt bygge? Smalare och med sluttande sidor. De är ganska ovanliga, men det har sålts några par nyligen, ex: http://cgi.ebay.com/330731309122
Fast du kanske vill ha bromsyta?
Yesterday's Technology Today
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Under 300gram börjar jag bli nojig, men med 36h och endast velodrom användning är det lugnt...
Rule #242 - More is good ... all is better.
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Tillbaka efter en liten paus. Fälgarna har kommit och ser ok ut, men behöver lite puts. Ang. vilken modell jag borde ha så har gul etikett varit valet från första början. Gula var lättast och finast och vanliga på de bästa bancyklarna. Har ett par gamla banhjul med airlitenav och fiammes supersmala banfälg på framhjulet (Assos - släng er i väggen) liggande i 32x40 men de har fel spacing och är för gamla. Och om gul etikett i gammal version är svårfångad så är röd banfälg i gammal version stört omöjlig att hitta.
Fick ett precisionsverktyg för buckellagning tillverkat av KCR's mekaniker tillika trialstjärna Peter. Supersnyggt i högkvalitetsstål. Bucklan i toppröret var inte särskilt stor så verktyget fick inte så mycket att jobba med. Det gick i alla fall precis som planerat och jag blev nästan sugen på att sätta tänderna i något värre.. Den delen av bucklan som gick inåt blev aningen mindre medan de delar som stack utanför rörets egentliga diameter trycktes tillbaka perfekt. Nu återstår bara att fylla den lilla grop som är kvar med silver. Hör gärna av er om ni behöver buckellagning (bara i entums dock..)
Ramen i verkstan.
Bucklan före operationen.
Ramen fastspänd lite löst i käftarna, väl infettat förstås.
Ramen juckas fram och tillbaka samtidigt som käftarna dras åt. Det luktar bränt fett.
En närbild på järnet efter användning.
Och slutresultatet.
Fick ett precisionsverktyg för buckellagning tillverkat av KCR's mekaniker tillika trialstjärna Peter. Supersnyggt i högkvalitetsstål. Bucklan i toppröret var inte särskilt stor så verktyget fick inte så mycket att jobba med. Det gick i alla fall precis som planerat och jag blev nästan sugen på att sätta tänderna i något värre.. Den delen av bucklan som gick inåt blev aningen mindre medan de delar som stack utanför rörets egentliga diameter trycktes tillbaka perfekt. Nu återstår bara att fylla den lilla grop som är kvar med silver. Hör gärna av er om ni behöver buckellagning (bara i entums dock..)
Ramen i verkstan.
Bucklan före operationen.
Ramen fastspänd lite löst i käftarna, väl infettat förstås.
Ramen juckas fram och tillbaka samtidigt som käftarna dras åt. Det luktar bränt fett.
En närbild på järnet efter användning.
Och slutresultatet.
The thigh's the limit
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Fina fisken, trots problemen så ser det ut att gå bra.
Om du verkligen skulle vilja ha de smala Fiamme track fälgarna, så säljs det några par på eBay varje år. Men visst gula var lättast (för landsväg i alla fall, se nedan), ta det försiktigt bara.
Silver till groparna? Det låter exklusivt, fast du kanske har kvar silverlod. Vill minnas att man tennspacklade förr inom biltillverkning.
Om du verkligen skulle vilja ha de smala Fiamme track fälgarna, så säljs det några par på eBay varje år. Men visst gula var lättast (för landsväg i alla fall, se nedan), ta det försiktigt bara.
Silver till groparna? Det låter exklusivt, fast du kanske har kvar silverlod. Vill minnas att man tennspacklade förr inom biltillverkning.
Last edited by d'epoca on 04 Jul 2012 22:34, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Jodå, här finns hopp om livet -men projektet kanske tar ett helår på sig...
Men det här med försiktighet kring fälgarna kan vi glömma - de kommer hålla!
Vanligast är att fylla med mässing men min lödutrustning jobbar bättre med silver. Tenn får stanna på bilplåtarna skulle jag säga. Osäker på hur förnickling och kromning ter sig på den metallen, som även är lite väl mjuk och mesig!
Men det här med försiktighet kring fälgarna kan vi glömma - de kommer hålla!
Vanligast är att fylla med mässing men min lödutrustning jobbar bättre med silver. Tenn får stanna på bilplåtarna skulle jag säga. Osäker på hur förnickling och kromning ter sig på den metallen, som även är lite väl mjuk och mesig!
The thigh's the limit
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Okej. Ja på den här nivå (och även långt innan dess) kan cykelhobbyn vara riktigt frustrerande. Men allt ser ändå utifrån ut att gå bra.
Vidare om Fimme, tror att jag driver den frågan mer än du . Jag gillar Fimme skarpt.
Tittade lite i gamla säljkataloger på velo-pages.com och fick fram följande:
Fiamme Red label road 360 g
Fiamme Yellow label road 310 g
Fiamme Red label track 300 g
Yellow label track har jag inget minne av att jag sett.
Vidare om Fimme, tror att jag driver den frågan mer än du . Jag gillar Fimme skarpt.
Tittade lite i gamla säljkataloger på velo-pages.com och fick fram följande:
Fiamme Red label road 360 g
Fiamme Yellow label road 310 g
Fiamme Red label track 300 g
Yellow label track har jag inget minne av att jag sett.
Yesterday's Technology Today
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Jag fick för mig att du skulle dra ut en buckla men så var det alltså inte.
En sådan liten buckla som är kvar nu drar man väl aldrig ut?
En sådan liten buckla som är kvar nu drar man väl aldrig ut?
Мясо это убийство
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Du verkar onekligen sitta inne på mycket Fiamme-stoff Epoca.. Bra där. Jag är nöjd med mina gula i alla fall, och uppenbarligen är de kraftigare än de där med sluttande kanter.. Var nere i källaren och kollade på den fälgen igår och den är faktiskt sjukt smal - och tunn. Jäkligt snygg faktiskt.
Ronny, jag kanske var otydlig. Tanken var att genom tryck få bort så mycket som möjligt av bucklan. De utstickande delarna trycks in vilket också gör att den intryckta delen kommer ut, men givetvis inte helt. Tror dock att resultatet hade blivit ännu bättre om det var en rejäl buckla det handlade om.
Drar ut vet jag inte om man gör, annat än att inifrån röret slå in ett järn som håller rörets diamter. Detta är ju dock riktigt svårt i ett topprör om man inte vill såga isär... Har för mig Tegnér gjorde en sån gren med Viggens "Viner" men då gällde det ju sadelröret.
Ronny, jag kanske var otydlig. Tanken var att genom tryck få bort så mycket som möjligt av bucklan. De utstickande delarna trycks in vilket också gör att den intryckta delen kommer ut, men givetvis inte helt. Tror dock att resultatet hade blivit ännu bättre om det var en rejäl buckla det handlade om.
Drar ut vet jag inte om man gör, annat än att inifrån röret slå in ett järn som håller rörets diamter. Detta är ju dock riktigt svårt i ett topprör om man inte vill såga isär... Har för mig Tegnér gjorde en sån gren med Viggens "Viner" men då gällde det ju sadelröret.
The thigh's the limit
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Nu kanske jag är ute och cyklar. Men jag har för mig att man kan fästa en metallstav med lod, för att sedan dra ut den på nått sätt. Med typ en sådan här grej, glidhammaren.Muffat Stål wrote:Du verkar onekligen sitta inne på mycket Fiamme-stoff Epoca.. Bra där. Jag är nöjd med mina gula i alla fall, och uppenbarligen är de kraftigare än de där med sluttande kanter.. Var nere i källaren och kollade på den fälgen igår och den är faktiskt sjukt smal - och tunn. Jäkligt snygg faktiskt.
Ronny, jag kanske var otydlig. Tanken var att genom tryck få bort så mycket som möjligt av bucklan. De utstickande delarna trycks in vilket också gör att den intryckta delen kommer ut, men givetvis inte helt. Tror dock att resultatet hade blivit ännu bättre om det var en rejäl buckla det handlade om.
Drar ut vet jag inte om man gör, annat än att inifrån röret slå in ett järn som håller rörets diamter. Detta är ju dock riktigt svårt i ett topprör om man inte vill såga isär... Har för mig Tegnér gjorde en sån gren med Viggens "Viner" men då gällde det ju sadelröret.
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Coolt! Skulle vara kul att testa men det blir för mycket mek för den här ramen.
The thigh's the limit
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Precis var det så som Tegnér gjorde på min Viner, som nu fastslagits med 99% säkerhet att vara äkta. Har en förresten fråga som överlappar din SCP med min Viner:Muffat Stål wrote: Drar ut vet jag inte om man gör, annat än att inifrån röret slå in ett järn som håller rörets diamter. Detta är ju dock riktigt svårt i ett topprör om man inte vill såga isär... Har för mig Tegnér gjorde en sån gren med Viggens "Viner" men då gällde det ju sadelröret.
Ska du lämna in ramen för kromning igen eller kommer du bara lämna ifrån dig den och lacka den? Eftersom jag nu fått reda på att Vinern är äkta vore det synd att låta den rosta ihjäl så en restaurering lockar till hösten. Lacken är rysligt dålig och flagar bara du tittar snett på den..
Så jag funderar på att kroma ramen och sen lämna in den på lackering igen. Vad räknar du med att få ge för att få SCP:n kromad, om du nu ska kroma den det vill säga.
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Den metoden går att använda, dock inte när det gäller så här tjockt gods. Då är risken stor att de blir ett hål istället. En sånhär använder jag till bilkarosser, tar upp till 1,5mm plåt.Otto wrote:Nu kanske jag är ute och cyklar. Men jag har för mig att man kan fästa en metallstav med lod, för att sedan dra ut den på nått sätt. Med typ en sådan här grej, glidhammaren.Muffat Stål wrote:Du verkar onekligen sitta inne på mycket Fiamme-stoff Epoca.. Bra där. Jag är nöjd med mina gula i alla fall, och uppenbarligen är de kraftigare än de där med sluttande kanter.. Var nere i källaren och kollade på den fälgen igår och den är faktiskt sjukt smal - och tunn. Jäkligt snygg faktiskt.
Ronny, jag kanske var otydlig. Tanken var att genom tryck få bort så mycket som möjligt av bucklan. De utstickande delarna trycks in vilket också gör att den intryckta delen kommer ut, men givetvis inte helt. Tror dock att resultatet hade blivit ännu bättre om det var en rejäl buckla det handlade om.
Drar ut vet jag inte om man gör, annat än att inifrån röret slå in ett järn som håller rörets diamter. Detta är ju dock riktigt svårt i ett topprör om man inte vill såga isär... Har för mig Tegnér gjorde en sån gren med Viggens "Viner" men då gällde det ju sadelröret.
http://www.google.se/imgres?q=dent+pull ... _Bg&zoom=1
Förlåt för kladdet i tråden
#SBFG
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Finns även en video i hans flickr med metoden men orkar inte leta.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Se där ja! Tråkigt om det blir hål bara.Ronny wrote:Finns även en video i hans flickr med metoden men orkar inte leta.
#SBFG
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering
Grymt kul tråd, just läst igenom den! Ingen gräns för nördandet, helt rätt ju. Ska bli kul att se lackjobbet sen!