Nå, vad är det för ram jag jobbar med nu? Säljaren menar att den till 100% säkerhet kördes av någon i det Bulgariska landslaget. Alltid kul att veta och ingen mening att tvivla på när det handlar om en såpass fin ram.
Dateringen är en klart svårare femma.. Säljaren menade tidigt 1960-tal vilket nog stämmer men först en härledning.
Enligt reglerna så finns det ett par saker att främst titta på: muffarna samt vevlagerhuset. Om ramen är byggd före 1965 ska den ha ett oljepåfyllningshål i vevlagerhuset, och om den är byggd efter 1968 så ska den ha tre hål borrade i muffarna. Min ram saknar alla hål. Detta skulle alltså datera den till 1965-68.
Så långt frid och fröjd men problemet är att dessa regler inte verkar vara applicerbara på Pista-modellen. Och med enbart custombyggda ramar verkar det inte finnas mycket att hålla sig till.
Muffarna på den här ramen har jag bara sett på ramar från 50-talet och tidigt 60-tal, de är mer utsvängda (snudd på fancy) än på nyare ramar. Nedan bild på min ram samt en ram från sent 1950-tal plus en katalogbild också den från sent 50 med samma muffar:
Och för att komplicera det ytterligare kan vi ta en titt på Reynolds 531-dekalen. Här under är en bild på dekalen och en karta som daterar den till mellan 1960 och 1970. Synd bara att man verkar använt dekaler lite hipp som happ bland ramtillverkarna. Man tog väl det som låg i lådan, inte alltid up to date. Men 60-70 är ju en ledtråd god som någon.
Antingen är det en 65-68 med gamla muffar eller så är det en från skiftet 50/60 som byggts utan oljeport. Min slutsats blir nog att det är en tidig 60-talare, så får man väga in vad man själv vill i det...
Sen till frågan om gaffel. Först hade jag ingen men plötsligt satt jag med tre stycken att välja bland. En nylödad med twin-plate-krona och campa-ändar, en gammal rackare med platt krona som troligtvis är Cinelli (eller kanske Frejus eller Masi eller Umerto Dei...) plus en tredje som är en geniun Cinelli Pista-gaffel från 60-70, med dubbelkrona och allt. I toppskick.
Valet blev ganska enkelt, även om ramar med de gamla muffarna som på min oftast ses utan dubbelkrona.
Twin-plate är alltid snyggast, punkt slut.
Först trodde jag att den kanske hade varit borrad men lagad, eller eventuellt varit förberedd för borrning. Blev lättad, men lite förvånad när jag hittade gaffeln nedan. Helt identisk på en skönt patinerad ram i Tyskland och med antydan till borrplacering högst närvarande:
Nästa steg avkromatering!