Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 26 Oct 2011 20:59

Ronny wrote:Betalade mindre för min laser än vad du pungade ut så hur ska jag då räkna? Mitt projekt är inte att tjäna cash like lite som ditt ska påskinnas vara.
Ta det lugnt nu Ronny. För det första ska vi inte hamna i en tävling om vem som köpt den billigaste Cinellin. Jag gör inga anspråk på den titeln. För det andra var det absolut inte min mening att förringa din kommentar om Pelizzoli. Jag förstår att han gör fantastiska jobb, och om man sitter på en Laser kan ett sånt jobb vara en klok idé. Men om man sitter på en skruttig rosthög, som trots allt dyker upp i tiotal till salu varje år tycker jag det är värt att överväga alternativa vägar. Saken är ju den att jag vill göra allt själv, och inte bara skruva fast pedalerna i slutändan, för det kan också vilken jeppe som helst göra...

Och om du fortfarande tror att jag gör detta för pengarna så tror jag du glömt ett tämligen klassiskt uttryck: "tid är pengar". Jag slipar och polerar som en form av meditation, it's a zen thing... Att det är en dyr hobby, det är en annan femma.

Du gör på ditt sätt, jag på mitt.
The thigh's the limit

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 27 Oct 2011 21:20

Nå, vad är det för ram jag jobbar med nu? Säljaren menar att den till 100% säkerhet kördes av någon i det Bulgariska landslaget. Alltid kul att veta och ingen mening att tvivla på när det handlar om en såpass fin ram.

Dateringen är en klart svårare femma.. Säljaren menade tidigt 1960-tal vilket nog stämmer men först en härledning.
Enligt reglerna så finns det ett par saker att främst titta på: muffarna samt vevlagerhuset. Om ramen är byggd före 1965 ska den ha ett oljepåfyllningshål i vevlagerhuset, och om den är byggd efter 1968 så ska den ha tre hål borrade i muffarna. Min ram saknar alla hål. Detta skulle alltså datera den till 1965-68.
Så långt frid och fröjd men problemet är att dessa regler inte verkar vara applicerbara på Pista-modellen. Och med enbart custombyggda ramar verkar det inte finnas mycket att hålla sig till.
Muffarna på den här ramen har jag bara sett på ramar från 50-talet och tidigt 60-tal, de är mer utsvängda (snudd på fancy) än på nyare ramar. Nedan bild på min ram samt en ram från sent 1950-tal plus en katalogbild också den från sent 50 med samma muffar:

Image

Image

Image


Och för att komplicera det ytterligare kan vi ta en titt på Reynolds 531-dekalen. Här under är en bild på dekalen och en karta som daterar den till mellan 1960 och 1970. Synd bara att man verkar använt dekaler lite hipp som happ bland ramtillverkarna. Man tog väl det som låg i lådan, inte alltid up to date. Men 60-70 är ju en ledtråd god som någon.

Image

Image

Antingen är det en 65-68 med gamla muffar eller så är det en från skiftet 50/60 som byggts utan oljeport. Min slutsats blir nog att det är en tidig 60-talare, så får man väga in vad man själv vill i det...


Sen till frågan om gaffel. Först hade jag ingen men plötsligt satt jag med tre stycken att välja bland. En nylödad med twin-plate-krona och campa-ändar, en gammal rackare med platt krona som troligtvis är Cinelli (eller kanske Frejus eller Masi eller Umerto Dei...) plus en tredje som är en geniun Cinelli Pista-gaffel från 60-70, med dubbelkrona och allt. I toppskick.
Valet blev ganska enkelt, även om ramar med de gamla muffarna som på min oftast ses utan dubbelkrona.
Twin-plate är alltid snyggast, punkt slut.

Image

Image

Först trodde jag att den kanske hade varit borrad men lagad, eller eventuellt varit förberedd för borrning. Blev lättad, men lite förvånad när jag hittade gaffeln nedan. Helt identisk på en skönt patinerad ram i Tyskland och med antydan till borrplacering högst närvarande:

Image

Image


Nästa steg avkromatering!
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 04 Nov 2011 16:52

Vem är din hookup på avkromning och omkromning?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 04 Nov 2011 21:35

Petig fråga är headbadgen original samt skuven?
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 07 Nov 2011 18:14

Ronny: På bilden nej - nu ja. Kommer snart lite bilder från re-emaljeringen av den head badgen. Såg en gå nu i Tyskland för 88 Eur vilket är ovanligt prisvärt.. Eller prisvärt kanske är fel ordval.

Fixen: Martin på Göteborgs förnickling.
The thigh's the limit

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 14 Nov 2011 22:22

Snart bär det iväg till Kromaren med lite prylar. Plockade ihop styrkombon för lite plåtning. Emblemet på stammen är avskruvat och ligger i säkert förvar så länge. Styret är Cinelli mod. 14 och stammen mod. 3. Stammen är kort och go, gillar korta, framförallt för utseendet. Cinelli tillverkade vid tiden två ban-styren: 14 och 19. 14 är det djupaste av de två. Blir inte mer aggresivt än så här.
Styret är väldigt rostangripet som ni ser. Ganska djupa spår så där blir det mycket slipning. Stammen däremot är ganska fin och hade gått utan en omkromning men om det andra nu blir tip-top måste allt gå i samma linje.

Ramen är som ni ser också ganska anfrätt. Rosten hade en större utbredning än jag hade trott, men som tur är var den bara ytlig. Till och med under de kromade partierna hade det börjat rosta och det gick inte att se alls under lacken. Skönt då att inget är djupt. Efter avkromning blir det en längre period av slipning och polering. Ska försöka underhålla under tiden med bilder och info om resterande komponenter!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
The thigh's the limit

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by atomlab » 14 Nov 2011 22:39

Fint projekt!

Men får kalla kårar när jag ser skruvarna sitta sådär på stammen!

Säg vad det är för några så skickar jag ner ett par att ha under tiden.
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 14 Nov 2011 22:48

Jag tackar för din omtanke, men ser inte riktigt faran. Skruvarna ligger nu också i säkert förvar. Mycket försiktighet har lagts på just dem. De fyra skruvarna som håller de två emblemen är helt omöjliga att finna nytillverkade. M1,5 och M2,5 i mässing med svagt rundat "pan head" med enkelt mejsel-spår...omöjligt. Tack ändå men allt lugnt på skruvfronten!
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 17 Nov 2011 13:06

Bygget är...

Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 20 Nov 2011 13:36

Nedan följer några sidor jag scannat ur en gammal Cinelli-katalog. Klart nyare än den ram jag bygger upp här, men många komponenter såg ju lika dana ut under flera decennier. Katalogen innehåller såväl styrstammen 1-R som pedalerna M-71 vilket betyder att den är från tidigast mitten på 70-talet men före försäljningen av företaget som skedde 78. Sent 70 helt enkelt. Intressant är att innovationer som M-71 och alla alu-produkter fanns samtidigt som stålstyren och justerbara stayer-stammar levde kvar. Stammen jag bygger med Mod. 3 har utgått, medan 2 och 4 finns kvar. Unicanitor-sadeln redovisas i hela 6 olika modeller, och den perforerade modellen finns faktiskt kvar, själv trodde jag att den slutade tillverkas redan på 60-talet. Rullarna känns igen.. Grafiken är sjukt snygg.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 20 Nov 2011 15:36

^ Detta är hardcore porr...fantatiska produkter sen än mer fantastiskt att M71 pedalerna som var en teknisk innovation (nästan en anakronism), hängde med långt in på 80-talet. Kolla bara in Cinellis laser foton från mitten av 80-talet där man kan få se M71 på den extrema banversionen Evolution. Kanonkvalité på lagren. Har två par som jag servat och haft isär och lagren var perfekta. En del klagar på att lagren ska vara dåliga men fler säger att den svaga punkten var låsmekanismen. Testkörde med dem i somras och de fungerade klanderfitt.
Kolla in Filippos scan av hur man monterar klossarna:
Fast då måste man ha orginal skruv m.m. Det går utan vilket jag gjorde och är inte så krångligt att fixera dem rätt.
Kanon scanningar!
Мясо это убийство

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 21 Nov 2011 10:15

Att 2A är 65°!

Jag som trodde min Mod 2 var brant på 64°...

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 21 Nov 2011 21:24

Fixen, någon form av avancerad humor gissar jag?
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 21 Nov 2011 23:22

:lol: Jorå.

Grymma scans! Fantastiska illustrationer.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by bankiren » 22 Nov 2011 00:48

Fixen wrote::lol: Jorå.

Grymma scans! Fantastiska illustrationer.
instämmer!
@fistasthlm

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 17 Dec 2011 17:40

Hämtade upp ramen, styret och stammen hos kromarn i fredags. Allt är nu avkromat och plåtrent. Blev riktigt nöjd när jag fick se grejerna och såg att även det mesta av rosten hade åkt av. Och ramen ser riktigt fin ut, inga djupa rostsår alls. Tråkigt bara att de ställen det faktiskt gått hårdast åt är på muffarna, som är de enda delarna som måste poleras till spegelglans. Allt som hamnar under lack går jag bara över snabbt för att få helt rostfritt innan kromningen. Muffar och gaffeländar däremot blir det mycket jobb med.

Ramen har ett par småbucklor som jag kommer återkomma till senare men de ska givetvis tas om hand så gott det går före kromningen. Vänster kedjestag har blivit inslaget (med mening) för att rymma veven bättre. Jag har inte bestämt mig om jag ska fylla ut den bucklan eller se det som en del av ramens historia. Suger på den tillsvidare. Positivt dock att inget nytt upptäcktes när kromet försvann. Vid sadelklustret ser ni 50 år gammalt flussmedel som läckt ut ur sadelstagen...

Inte världens roligaste post men här har ni lite bart stål:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 17 Dec 2011 22:21

Jag skulle fixa bucklan. Tror inte det känns kul med något sådant på en renoverad ram.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Gustav » 17 Dec 2011 22:59

Drar man ut en sådan, eller fyller man i den? Vill veta för att jag själv sitter i smeten.
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 18 Dec 2011 00:00

Den fyller man. Finns en buckla långt bak på topp-röret också som nog går att trycka ut med block och få hyggligt bra men i och med kedjestagets ovala form är ju det kört här. Blir nog silverlod på de ställen det behövs, inklusive på den frivilligt inknackade bucklan!
The thigh's the limit

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by jowes » 18 Dec 2011 11:13

Mer, mer, mer! Kan inte mycket alls om cyklar men älskar att restaurera och fulsvetsa ramar :twisted:. Det är byggtrådar som dessa som får mig att surfa in på fixedgear!

Edit: Kom på hur fel och opassande det där lät... Tar väl hand om allt i min ägo..

Post Reply