Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by fjonk » 05 Jun 2012 21:27

Shit vad fräck! Framväxeln agerar blott kedjehållare tills lämplig innerklinga införskaffats?

Och den stora frågan, hur är den att cykla på? :shock:

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 05 Jun 2012 21:38

Haha!, den ser mycket tokigare ut än jag hade tänkt mig.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by ravelax » 05 Jun 2012 22:36

Jävlar, helt sjukt ju! Fantastisk cykel!

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by lugosi » 05 Jun 2012 22:38

Ronny wrote:Nya är dock på ingång men idag tog jag en liten testrunda på den och det känns som man ska tippa över p.g.a. sittpositionen.
Den är mycket svår om inte omöjlig att svänga tvärt med utan verka kräva ganska enkla banor. Är alltför tidigt att dra definitiva slutsatser om dess köregenskaper men noterade det jag befarade att tramptekniken blir någon som kan liknas vid ¨bakåtspark¨.
Har annars mycket hårt rundtramp och sk. seatback position när jag kör tempo eller linje men det gick förlorat nu. Ska återkomma mer om detta lite senare men jag förstår nu att det var tramptekniken främst som de försökte ändra med denna ram och inte någon ¨aerogrej¨.
Intressant! Jag skulle annars kunna tänkt mig att de ville få ut samma kroppshållning som på en vanlig ram, fast då självklart väldigt framåtlutad och emotspjärnandes med händerna, ungefär. Vad det skulle tjäna till vet jag inte, men det är instinktivt vad jag ser framför mig.

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by 413 » 07 Jun 2012 21:16

Finns det någon chans att du kommer till Göteborgs cykelfestival i helgen och visar upp dina mästerverk. Vore gött att få glo känna lite :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 07:58

413 wrote:Finns det någon chans att du kommer till Göteborgs cykelfestival i helgen och visar upp dina mästerverk. Vore gött att få glo känna lite :wink:
Jag har blivit tillfrågad av en Komet men var tvungen tacka nej när jag har besök och kan inte åka ner med cyklarna ej heller har någon betrodd som kunde göra det. Annars hade jag ställt upp med Bottecchian,Laser,Moser och Takhion. Får hoppas på en annan gång!
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 08:04

fjonk wrote:Shit vad fräck! Framväxeln agerar blott kedjehållare tills lämplig innerklinga införskaffats?

Och den stora frågan, hur är den att cykla på? :shock:
Någon innerklinga kommer inte monteras utan framväxeln är där blott som kedjehållare.
Flera andra har ställt samma fråga varför en framväxeln med singelklinga. En cykel med växel har inte konstant kedjesträckning som en fixie, utan kedjen hoppar och slängs i sidled när vägen är ojämn samt ramflex bidrar också till risken att kedjan slängs av.
Detta är något som var typiskt för Moser temporamar som har så mycket ramflex även som helt nya ramar. Moser brukade köra med singelklinga men med framväxel.
Rapport kommer senare om dess köregenskaper.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 08:36

ivo wrote:Läcker! Är geometrin galenskap eller genialisk?
Det är för tidigt att dra några slutsatser men om den i denna skepnad inte är genialisk, kommer jag testa den med diskhjul i bak samt snabbare framhjul och en aero båge.
Tror bestämt att konceptet kan utvecklas prospektivt på något sätt. haha
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 08 Jun 2012 09:08

Testa stålmannen kanske?, fast då kanske man tippar framåt, 90% av vikten hamnar på framhjulet :lol:
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by aeiouy » 08 Jun 2012 09:41

Finns det några historiska bilder på detta galenskap? In action?
Hittar inget i tråden eller på google. Sannerligen en intressant ram.

Släng upp en bild så vi ser sittpositionen i nuläget!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 09:57

Indurain wrote:Testa stålmannen kanske?, fast då kanske man tippar framåt, 90% av vikten hamnar på framhjulet :lol:
Har funderat på det men frågan är om inte det blir för mycket vikt på framhjulet som sagt. Ska räkna ut viktdistributionen på cykeln någon dag men först ska jag köra mig in på spetaklet.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 09:59

aeiouy wrote:Finns det några historiska bilder på detta galenskap? In action?
Hittar inget i tråden eller på google. Sannerligen en intressant ram.

Släng upp en bild så vi ser sittpositionen i nuläget!
Har inte funnit några historiska bilder på den men har nu skickat par foton till några i Italien så vi får se om något dyker upp.
Ska ut till helgen och köra lite och hoppas det blir några foton.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 08 Jun 2012 19:24

Lite detaljbilder på Bottecchian.
Image
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by klasolsson » 08 Jun 2012 21:56

Riktigt fint bygge Ronny!

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by j galland » 08 Jun 2012 22:17

^indeed!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 09 Jun 2012 07:21

Fräck! Kanske är den perfekt till bergstempo, om man vill bibehålla sin vanliga position på cykeln även i uppförsbacke :D ?

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by MarcAd » 09 Jun 2012 07:53

grymt ball hoj,topp.
Men svetsarna :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 10 Jun 2012 16:09

Tack för alla kommentarer och frågor m.m. och jag hoppas kunna förklara och med det svar på vad det är för något
jag har byggt ihop.
Nåväl, igår ägnade jag mig några timmar åt att utvärdera Bottecchian för att få grepp om vilken typ av tempocykeln den är. Tyvärr blev det inga foton men de kommer inom kort men tror det är lättare att visualisera med en filmsnutt.
De tidigare korta provturerna har gett några indikationer som föranlett mig att även montera ytterligare ett kedjehjul för att kunna köra uppför rejält branta backar. Branta backar finns det gott om här i bygden som Billingehusbacken där postgirot brukade förlägga en etapp.
Ramen är en 59cm c-c . 60,5cm c-t och toppröret är märkligt kort, 51cm c-c. Stefano Allocchio som ramen var byggd åt är över 180cm och det syns på foton att han använde linjeramar som rörde sig kring 60cm.
Jag själv är knappt 175cm men har långa ben och sitter på 76cm-77cm höjd beroende på cykel och disciplin så ramens storlek var det inga problem med. Vevarmslängden är 175mm som jag alltid har på tempo,linje som mtb.
På den här ramen ställde jag in sadelhöjden på 76cm med lätt tiltning framåt p.g.a. den extrema förskjutningen av sadelns relation till vevpartiet. De första provturerna på helt flacka vägar visade sig vara bekymmersamma när man får hålla styret i något som liknar dödmansgrepp. Framhjulet utsätts för extremt mycket belastning från cyklisten och när man aningen greppar styret lätt eller håller med en hand vill hjulet dra åt sidan vika sig och omkullkörning skulle bli konsekvensen. Detta skedde aldrig som tur var när jag har varit väldigt försiktigt att köra in mig på Bottecchian.
Där jag bor är det mycket kuperade vägar så en dag fortsatte jag pumpa uppför en lång uppförsbacke på 54/15 och cykeln genomgick en metamorfos från att vara mycket orolig till att bli stabil då det extrema trycket på framhjulet upphörde när en viktförskjutning skedde.
Jag blev överraskad av detta och anade att det är en cykel för backtempo jag har i mina händer. Jag tog av mina cykelskor och fick gå barfota hem 1km när denna cykel definitivt inte är till för utförskörning sen ville jag slippa använda bromsarna och slita på NOS fälgarna.
Nu smiddes det planer och det var utväxlingen som behövdes ändras och det räckte med att montera ett 42 hjul till det tidigare 54. Nu skulle jag klara riktigt branta backar samt långa sega uppförslöpor med denna konfiguration.
Körställningen med det korta toppröret visade sig vara bra i branta backar då man har en hopkrupen ställning och använder armarna som spjärn. Det fungerar bra att använda de tre greppen på styret även i riktigt branta backar just av att man står när man sitter. Det lutande sadelstolpsröret gör att ben/höft öppnas och man får en trampteknik som mest kan liknas den man har när man klättrar uppför ut ur sadeln. Det är en mycket märklig känsla att sitta ner när man trampar som om man stod upp ur sadeln. Man kan inte ställa sig upp eftersom då hamnar eller rättare sagt halkar av sadeln och sen är det problematiskt att ta sig upp igen på sadeln. Så den är byggd för att man ska sitta kontinuerligt och trampa uppför för man står ju egentligen.
Det inkonsekventa är att man inte får någon hjälp av sin kroppstyngd med den här sittande ¨ståpositionen¨ utan benen får sköta allt. Vid uppförskörning vid mindre branta backar där jag annars kör med andra retrotempocyklar med dubbla diskhjul är Bottecchian chanslös. Tramptekniken saknar det rundtramp och man kan inte dra upp den i de hastigheter även om man nu skulle få för sig att använda sig av diskhjul. Den är tydligt designad för brant klättring men frågan är hur effektiv den är mot en traditionell backtempocykel som inte är annat en lättad linjecykel. Det fanns något försök från tidigt 80-tal med cyklar för backkörning som hade ett mindre framhjul för bättre egenskaper vid klättring. Annars vid backkörning är det precis som vid tempo att det är en fördel med ett bakhjul som sitter slickat mot sadelstolpsröret så man får mycket tyngd bakåt som skjuter på istället för att bromsa. Bottecchian är som synes komponerad efter andra premisser.
Än är det ett tentativt skede och jag måste köra mer samt förhoppningvis få kontakt med någon som var med och vet hur de egentligen tänkte någon gång vid 1985-86.
Jag försöker konsekvent förtränga allt som har hänt efter 1986 utan har stängt in mig i min retrobubbla för att få den där äkta känslan att få testa något nytt revolutionerande.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 10 Jun 2012 19:05

Föstår inte varför topröret är så kort ?
Dom som använder twitter kan ju fråga Stefano Allocchio om ramen.

Vorontsov`s har kliat sig i huvudet angående ramen:

"I think this is a strange attempt to put riders on the BB, much like a bicycle for racing the leader, this is all for power pedaling"
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 11 Jun 2012 19:30

Visst är/ska det vara en form av power pedaling men det känns som de har gått over the edge i det här fallet. Så länge man har 90° så får man inte problemet med vikten på framhjulet men förstås Bottecchian är för backkörning så då inget problem.
Bottecchia har ingen info. om ramen när de bytte ägare 1999.
Мясо это убийство

Post Reply