Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 10 Apr 2012 20:32

olle wrote:du ska inte ha en till...
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... SS:GB:1123
Betalar inte de pengar för något som är så fejkat. Se fotot här på tre st. ramar. Min är den främre och styrstammen som sitter på den längst bak. Den ramen som är på ebay är den i mitten. Killen som hade dessa ramar hade dem ute till salu i fjol men när jag kontaktade honom var samtliga sålde. Det visade sig senare att han behöll den som jag nu har inkl. stammen. Han kontaktade mig när han ville sälja den. Tyvärr släppte han iväg de två andra till en idioten som är mästerfejkare på ebay. Fast de två ramar med gravyr på gaffeln användes inte vid OS. Dels är bromsbryggan trasig på en ebayramen och har blivit borrad. Han borde ha ett nackskott för att ha förstört originallacken.

Image
Мясо это убийство

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by olle » 10 Apr 2012 21:34

Där ser man, bra att du har koll på läget!

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by d'epoca » 11 Apr 2012 17:18

Ronny wrote:... mästerfejkare på ebay ...
Menar du att 2005foma från Ukraina är en bluffmakare? Det finns många som trixar med auktioner på eBay. Kanske dags för en svartlistning.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 11 Apr 2012 17:27

Han har sålt massor med omlackerade XB3 Рекорд/rekord, och klistrat på valfria columbusdekaler, ryktas även om att han har stulit ramar från en veoldrom och sålt vidare efter omlackering.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 11 Apr 2012 17:45

d'epoca wrote:
Ronny wrote:... mästerfejkare på ebay ...
Menar du att 2005foma från Ukraina är en bluffmakare? Det finns många som trixar med auktioner på eBay. Kanske dags för en svartlistning.
Jo visst är det så och i det här fallet är det som Indurian skrev. Han är ökänd med någon annan säljare från Ukraina. Vill minnas att det finns någon tråd som skapades om bluffmakare på ebay men minns inte namnet på den. Tror det var Gustav som skapade den om jag inte minns fel? Kanske vore bra att dra igång den igen och hålla den aktiv med ogentligheter funna på ebay.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 18 Apr 2012 08:09

^ Colnagon vart såld men ligger ute igen.

Nåja, att fått tag i den minst sagt mycket märkliga styrstammen känns mycket bra.
Den ger en del frågeställningar p.g.a. sitt track drop som är kombinerat med ett lika märkligt styrlager. Som jag tidigare har berättat är gaffelröret blott 17mm och som synes är styrstammen rejält avsmalnad nedtill. Sektionen som sträcker sig ner i gaffelröret är 70mm. Styrlagret sen på den ¨nya¨ ramen är identiskt det som satt på de Sovjetiska ramarna när de levererades från Colnago. Man kan även se varianter på detta lager hos produktionsmodellerna av denna temporam.
Den första ramens styrlager är dels med mässingfärgade delar och bygger inte lika högt när det saknar den 10mm höga aludistansen som det nya lagret har. Det är f.ö. blott ett lager som jag sett varit monterat på några Colnago i Ryssland och kanske är av Sovjetisk tillverkning.
Båda lagren saknar låsbricka. Frågan infinner sig varför track drop? Varför bygga på styrlagret med en 10mm distans? Var styrena otillräckligt djupa för att erhålla tillräcklig låg aeroprofil med en vanlig styrstam? De styren som fanns 1980 av 3TTT produktion var fullt tillräckligt och sen 64° dropp som f.ö. är 3TTT mod.2, ger givetvis en lägre position men de senare produktionsmodellerna har fortfarande den 10mm höga distansen men kombinerat med lvg. styrstammar.
Så de Sovjetiska prototyperna var unika med sina styrstammar med track drop men den höga distansen återfinns hos de senare produktionsmodellerna.

Image
Image
Image
Image

En ram med 700C i fram dock samma smala rör fast profilerade och udda styrlager med den höga distansen.
Image
Last edited by Ronny on 18 Apr 2012 09:18, edited 2 times in total.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Muffat Stål » 18 Apr 2012 08:20

Intressant! Men ordet kontraproduktivt dyker autmatiskt upp i huvudet när jag ser hela den där stam/styrlager-lösningen. Undrar vilka beslut som ledde fram till det paketet.
The thigh's the limit

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by klasolsson » 18 Apr 2012 08:49

Min första fundering är inte varför det är en stam med brant vilken utan VARFÖR det lilla styrröret på 17mm?? Så mycket mer aero kan det ju bara inte vara eller?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 18 Apr 2012 09:05

klasolsson wrote:Min första fundering är inte varför det är en stam med brant vilken utan VARFÖR det lilla styrröret på 17mm?? Så mycket mer aero kan det ju bara inte vara eller?
Kan inte svara på hur mycket mer aero den här ramen är än om den vore byggd i bredare rör. Det är givetvis bättre och mer aero med profilrör och Columbus AIR var ett senare svar på aerorör. I princip främst sadelstolpsrör och det nedre röret som ska vara aeroformade (tar mest vind) men vid den här tiden kring 1980 var det blott smala rör som fanns att tillgå och smalt är givetvis mer aero än brett. Nackdelen är att ramarna inte är de vridstyvaste inte ens som nya.

edit: 650C i fram ger en aerofördel men det finns tester som visar att om ramen är av konventionell geometri med normalt styrrörslängd ger inte ett 650C någon aerofördel gentemot ett 700C i fram.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 18 Apr 2012 09:19

Man trodde ju stenhårt på att aero = smalt i början på `80, assos fälgar exempelvis
mavic mach 2 till vänster
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 15 May 2012 19:21

Bottecchian är klar förutom ett däcksbyte kommer att ske. Däcken jag köpte visade sig vara lite torra så de blev kasserade. Nya är dock på ingång men idag tog jag en liten testrunda på den och det känns som man ska tippa över p.g.a. sittpositionen.
Den är mycket svår om inte omöjlig att svänga tvärt med utan verka kräva ganska enkla banor. Är alltför tidigt att dra definitiva slutsatser om dess köregenskaper men noterade det jag befarade att tramptekniken blir någon som kan liknas vid ¨bakåtspark¨.
Har annars mycket hårt rundtramp och sk. seatback position när jag kör tempo eller linje men det gick förlorat nu. Ska återkomma mer om detta lite senare men jag förstår nu att det var tramptekniken främst som de försökte ändra med denna ram och inte någon ¨aerogrej¨.

Super Record stolpen fick jag modifiera i samma stil som man får göra med stolpen till Moser cronoramar p.g.a. den extrema sadelstolpsrörsvinkeln. Fast hos Bottecchian blir det åt motsatta hållet. Sadeln sen placerade jag inte vågrätt utan var tvungen att tilta den lätt framåt när vevpartiet är förskjutit.

Image

Så länge blir det några teasers tills de nya däcken har kommit.
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by ravelax » 15 May 2012 19:34

Spännande! Verkligen sjukt udda geometri på Bottecchian. Ser fram emot att se helheten!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Gustav » 15 May 2012 19:39

Gött Ronny! Vet du om stallet verkligen körde med nån sån ram?
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 16 May 2012 20:03

Gustav wrote:Gött Ronny! Vet du om stallet verkligen körde med nån sån ram?
Hopplöst att få tillförlitligt info. från de källor jag har varit i kontakt med. En påstår att han har pratat med Allocchio fast jag är tveksam till det när terminologin inte är korrekt - så pratar inte en cyklist.
Ska försöka när jag ids att kontakta Allocchio.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 05 Jun 2012 19:24

Image
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Andye » 05 Jun 2012 19:29

Image
--------->>><<<<--------------

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by kjellsnell » 05 Jun 2012 19:42

Provcyklad? Hur beter den sig???

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by RZ-1 » 05 Jun 2012 20:13

Skevt snygg och vajert bygge!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by atomlab » 05 Jun 2012 20:13

Image

Men fin är den. Bra byggt!
Image

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Post by ivo » 05 Jun 2012 20:29

Läcker! Är geometrin galenskap eller genialisk?
SOLAFIX

Post Reply