Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Ser grymt tjusigt ut! Tycker verkligen om de där lackeringarna. Men lindan ser mer estetiskt tilltalande än komfortabel ut minst sagt, speciellt om man ska hänga på styret;) Är frontemblemet borta, eller bara inte monterat?
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Instämmer i ovanstående och fyller på med:hagard wrote:Ser grymt tjusigt ut! Tycker verkligen om de där lackeringarna. Men lindan ser mer estetiskt tilltalande än komfortabel ut minst sagt, speciellt om man ska hänga på styret;) Är frontemblemet borta, eller bara inte monterat?
Hur ställer du dig till att lackbättra skador på ramen, t ex på styrrörets nederkant och att det bitvis saknas linjering på muffarna?
Har du en "museal" inställning att det inte ska röras alls utan att det enbart är rengöring och strikt original som gäller?
Loch Ness is Deep.
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Angående lindan är den väl avsedd att mest fungera som grepp, och att eventuell komfort sitter helt i handskarna?
Ska bli jättekul att se dessa klara, colnago+Bottechia inte mindre än lasern pga raritetsfaktorn och kanske just för att de inte har samma ikonstatus. Kul att de är i just dina händer.
Ska bli jättekul att se dessa klara, colnago+Bottechia inte mindre än lasern pga raritetsfaktorn och kanske just för att de inte har samma ikonstatus. Kul att de är i just dina händer.
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Lindan är inga problem. Handskarna är fullt tillräckliga för bra komfort sen är jag van vid Benotto linda så det kommer fungera. Tog mig en funderare angående färgvalet då vit/silver aktiga lindor verkar varit det Malvor-Bottecchia använde sig av men sen fick jag se ett foto där några körde med röd linda så då fick det bli rött.
hagard, emblemet tog jag bort när det inte satt bra. Måste ordna bättre skruv.
Streamliner, nej ogillar att dutta med färg på ev. lackskador sen som synes är Bottecchian ganska rå med porer m.m. något som är typiskt för en del ramar som blott var tänkta för tävlingar samt som prototyper.
Måns, tackar! Bottecchian ger mig lite bryderier när den känns mycket märklig redan
när jag provsuttit ramen... Ska filma premiärturen så man inte missar en ev. vurpa.
Styrlager; som ni ser här på det nya fotot så har jag bytt ut låsbrickan till original Mavic. Nackdelen med mavic brickan är att man måste fila ner gängorna vid låsanordningen som inte består av en pigg. Detta var något jag inte ville göra nu när den nya förlängda gaffelröret hade skåra för traditionell låspigg, så jag tog och modifierade mavic låsringen och filade till en pigg.
hagard, emblemet tog jag bort när det inte satt bra. Måste ordna bättre skruv.
Streamliner, nej ogillar att dutta med färg på ev. lackskador sen som synes är Bottecchian ganska rå med porer m.m. något som är typiskt för en del ramar som blott var tänkta för tävlingar samt som prototyper.
Måns, tackar! Bottecchian ger mig lite bryderier när den känns mycket märklig redan
när jag provsuttit ramen... Ska filma premiärturen så man inte missar en ev. vurpa.
Styrlager; som ni ser här på det nya fotot så har jag bytt ut låsbrickan till original Mavic. Nackdelen med mavic brickan är att man måste fila ner gängorna vid låsanordningen som inte består av en pigg. Detta var något jag inte ville göra nu när den nya förlängda gaffelröret hade skåra för traditionell låspigg, så jag tog och modifierade mavic låsringen och filade till en pigg.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Kommer foton första veckan i April och då även på den andra Colnagon. Har fått fälgarna till Bottecchian och bygger hjulen nu.aeiouy wrote:Mer porr!
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Ja för fan måste skriva av mig lite.
Gillar mest attt pyssla och fundera om Bottecchian.
Bestämde mig att byta ut det massiva Campagnolo kedjehjulet till ett Mavic.
Kändes inte bra med en främling på veven när det heter ¨tout Mavic¨.
Fick bli en Mavic klinga och 54 tänder. Håller på och donar med diverse frikransar samt äldre kedjor som jag har. Blir 6-delat 12-17, troligen Regina och även kedjan.
Bakvxl. blev givetvis en 851 SSC.
Pedaler Mavic 640. Behövde blott en rengöring när fettet var stelt. Annars var nål resp. helkapslat kullager i toppskick. Väntar på Silva remmar från Italien.
Nav samt fälgar ska byggas ihop. Har fått tag i två par Wolber profile 18 och ska ha det andra paret till en annan temporam som jag får hem under sommaren fast den kommer inte med i den här byggtråden.
Gillar mest attt pyssla och fundera om Bottecchian.
Bestämde mig att byta ut det massiva Campagnolo kedjehjulet till ett Mavic.
Kändes inte bra med en främling på veven när det heter ¨tout Mavic¨.
Fick bli en Mavic klinga och 54 tänder. Håller på och donar med diverse frikransar samt äldre kedjor som jag har. Blir 6-delat 12-17, troligen Regina och även kedjan.
Bakvxl. blev givetvis en 851 SSC.
Pedaler Mavic 640. Behövde blott en rengöring när fettet var stelt. Annars var nål resp. helkapslat kullager i toppskick. Väntar på Silva remmar från Italien.
Nav samt fälgar ska byggas ihop. Har fått tag i två par Wolber profile 18 och ska ha det andra paret till en annan temporam som jag får hem under sommaren fast den kommer inte med i den här byggtråden.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Vilken oerhört snygg derailleur!
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Följer med spänning!
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
En uppdatering angående fälgproblematik. Jag vet från flera källor dels foton, att det satt Nisi fälgar på de Sovjetiska cyklarna vid OS 1980.
Men var det Nisi högprofil eller lågprofil? Var det sen blankt eller eloxerat?
Tittar man närmare på fotot ser det närmast ut att vara eloxerat men sen produktionsversionen av cykeln Colnago ¨2000¨ par år senare har blanka Nisi.
Har garderat mig ett köpa det jag kommit över i Nisi fälgar och har fått tag i NOS 650C 28H fram sen ett par NOS 32H 700C.
Men var det Nisi högprofil eller lågprofil? Var det sen blankt eller eloxerat?
Tittar man närmare på fotot ser det närmast ut att vara eloxerat men sen produktionsversionen av cykeln Colnago ¨2000¨ par år senare har blanka Nisi.
Har garderat mig ett köpa det jag kommit över i Nisi fälgar och har fått tag i NOS 650C 28H fram sen ett par NOS 32H 700C.
Мясо это убийство
Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico
Fälgar är en glömd och gömd skatt som innebär ett gissel.
Letar själv något otroligt efter ordentliga matchande 32h fälgar i 650 och 700.
Letar själv något otroligt efter ordentliga matchande 32h fälgar i 650 och 700.
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Så sant och inte kul med begagnade fälgar som inte visar hur dåliga de är förrän som färdiga hjul. Är det tub du söker? Ge mig detaljer vad du ska hjulen till m.m.atomlab wrote:Fälgar är en glömd och gömd skatt som innebär ett gissel.
Letar själv något otroligt efter ordentliga matchande 32h fälgar i 650 och 700.
Fick det andra paret Wolber profil NOS med en annan logga.
Sen ett foto på lasern som jag tog för några veckor sedan. Den står komplett nu förutom frikransen som jag inte hittar de korrekta drev och distans till. Har bestämt att samtliga tre byggen ska stå klara och ha sina respektive premiär samma dag. En av colnago får allt vänta att bli klar.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Så otroligt flott!
Jag fattar dock inte grejen med dessa halvhorisontella dropouts. Hur motiverades de när det begav sig?
Jag fattar dock inte grejen med dessa halvhorisontella dropouts. Hur motiverades de när det begav sig?
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Anledningen till dem är de korta bakre kedjestagen för att få en kort hjulbas.
Med konventionella får man inte dit något bakhjul (eller av för den delen). Laserns bakhjul ligger inte så nära sadelstolpsröret som hos en del andra temporamar från 80-talet men tillräckligt att detta krävs.
En del ramar som Moser crono med sitt vertikala sadelstolpsrör har en bra glipa mellan däck och stolpe och har konventionella ändar. De Italienska byggarna förlitade sig inte på ¨track ends¨ hos lvg. temporamar men vilket inte var ovanligt i England.
Med konventionella får man inte dit något bakhjul (eller av för den delen). Laserns bakhjul ligger inte så nära sadelstolpsröret som hos en del andra temporamar från 80-talet men tillräckligt att detta krävs.
En del ramar som Moser crono med sitt vertikala sadelstolpsrör har en bra glipa mellan däck och stolpe och har konventionella ändar. De Italienska byggarna förlitade sig inte på ¨track ends¨ hos lvg. temporamar men vilket inte var ovanligt i England.
Мясо это убийство
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Hojen blir sjukt snygg Ronny, vågar du cykla på den sedan då?
Roligt att se den, oavsett hur!
Roligt att se den, oavsett hur!
Loch Ness is Deep.
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Härligt att se Lasern nästan färdig! Hoppas det löser sig med dreven.
Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico
Det tar emot att använda lasern men har en plan att köra samtliga tre byggen samma temposträcka så det lär bli av.
1 April men inget skämt med den här unika stammen. Helt otroligt att fått tag i en av de som satt original på Colnagon. Den är extrem och unik för en lvg. stam när den har track dropp.
Foton på den andra Colnago ramen kommer nästa vecka.
1 April men inget skämt med den här unika stammen. Helt otroligt att fått tag i en av de som satt original på Colnagon. Den är extrem och unik för en lvg. stam när den har track dropp.
Foton på den andra Colnago ramen kommer nästa vecka.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Rengjorde och kontrollerade geometrin på den andra Colnago Mexico ramen idag.
Allt var väl med den och den visade sig även vara samma ramstorlek som den första.
På fotona är styrlager samt vxl.reglage fästet demonterade.
Sen roade jag mig med att montera klossar på mina Adidas skor. Det blir clips/ rempedaler på samtliga byggen. Använde mig av 16mm kammzwecken nubb bara för jag hade det.
Allt var väl med den och den visade sig även vara samma ramstorlek som den första.
På fotona är styrlager samt vxl.reglage fästet demonterade.
Sen roade jag mig med att montera klossar på mina Adidas skor. Det blir clips/ rempedaler på samtliga byggen. Använde mig av 16mm kammzwecken nubb bara för jag hade det.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic
Styrlagret till den andra Colnagon är original såtillvida att det är identisk de som var monterade på de bilder som finns av cyklarna från OS 1980. Är för övrigt identisk styrlagret som sitter på produktionsversionen ¨2000¨.
Stål med en alu distans och utan märkning.
Stål med en alu distans och utan märkning.
Мясо это убийство