Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexico

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 21 Feb 2012 09:26

Postar så länge två iPhone foton när min ¨riktiga¨ kamera är på reparation (får nog köpa ny).
Första generationens c-record styrlager med det typiska lagersätet som är mer massivt och utan tätningsring som på de senare.
Image
Image
Last edited by Ronny on 24 Feb 2012 16:29, edited 1 time in total.
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 21 Feb 2012 21:40

Mobilbilder blir snyggt numera :D Hur gör du med däck på dina samlarhojar? Har du ett lager med NOS eller köper du nytt? Tänker naturligtvis på gummits benägenhet att torka.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 22 Feb 2012 09:13

Däcken är ett problem om man tänk köra på cyklarna med autentiska däck.
Lasern känns för tillfället inte som en cykel jag kommer köra ¨seriöst¨ på när det tar emot att ta ut den på vägen. Anledningen är väl främst att den ser ut som fabriksny sen risken man tar att köra med dubbla diskhjul. Men en vindstilla sommarkväll är nog risken stor att det blir lite strögande med den ute på vischan.
Däcken sen blir om jag inte ska köra på den troligen Vittoria cronometro. Problemet är som du säger torkade däck som spricker och inte är raka men sen förstärks även det klassiska knölen vid ventilen på gamla torra retrodäck. Har modifierat flera däck p.g.a. detta problem till mina retrocyklar.
Annars är Veloflex record däcket jag kommer välja att köra seriöst med på både lasern och Colnagon. Ett däck som har en klassisk retrolook med sin ljusbruna sida.
Så däcken är väl det man får gå ifrån att vara ¨tidstrogen¨ med för flera skäl som synes.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 22 Feb 2012 17:05

Lite foton på en del prylar till lasern.
Fick tag i ett par vevar som var i sådant otroligt skick så det bara small till på buy it now knappen när jag låg till sängs med grumliga ögon och surfade på iPhonen. På morgonen fick jag ta mig snabbt till iMacen och kolla att jag hade sett rätt. Måste fixa en iPad för natt surf... :lol:
Jo vevarna var kanon fast lite längre än de 175mm jag tidigare hade köpt men var inte nöjd med skicket så de såldes vidare. 180mm är inga problem när jag har kört tempo tidigare med denna längd och jag har den egenskapen att kunna dra hög utvxl. med låg kadens under lång tid.
Lasern är ingen liten ram utan 61cm c-t men som tur är har jag fått långa ben till min ringa längd sen är temporamar av den här modellen korta oavsett om det är en 55 eller 60 ram.
Kommer sitta en 55 klinga i fram med en 6-delad Campagnolo krans stegad 12-17. Kransen är det lite bekymmer med när jag fick tag i en inkomplett som började med 12-13 vilket inte är vanligt för denna model. Måste ha tag i DE 14, AB 16 samt distansen C1 som är de som fungerar till den stegning jag ska ha.
Sen nytt diskhjul 700C som jag köpte av Bo Martin som var perfekt till Lasern. Lite gängor var dåliga men inga problem som helst för att fixera en frikrans och man kommer kunna köra med det utan problem.

Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by 413 » 22 Feb 2012 21:33

Ronny wrote: Annars är Veloflex record däcket jag kommer välja att köra seriöst med på både lasern och Colnagon. Ett däck som har en klassisk retrolook med sin ljusbruna sida.
Annars är dessa nya och fina. Mitt val 2012 8)
Image
Edit: Kanske inte finns i 650...

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by atomlab » 22 Feb 2012 21:39

Tur att du bara skall ha lasern till söndagsåkning för mer än så lär väl inte dom stämplade sköldarna klara! :wink:
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 22 Feb 2012 22:00

413 wrote:
Ronny wrote: Annars är Veloflex record däcket jag kommer välja att köra seriöst med på både lasern och Colnagon. Ett däck som har en klassisk retrolook med sin ljusbruna sida.
Annars är dessa nya och fina. Mitt val 2012 8)
Image
Edit: Kanske inte finns i 650...
Sköna, är det Vittoria? Svårt att se på bilden.
Loch Ness is Deep.

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by TalliDan » 22 Feb 2012 22:22

Streamliner wrote:
413 wrote:
Ronny wrote: Annars är Veloflex record däcket jag kommer välja att köra seriöst med på både lasern och Colnagon. Ett däck som har en klassisk retrolook med sin ljusbruna sida.
Annars är dessa nya och fina. Mitt val 2012 8)
Image
Edit: Kanske inte finns i 650...
Sköna, är det Vittoria? Svårt att se på bilden.
Bilden kommer härifrån:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std
...

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by arla-haren » 23 Feb 2012 07:32

Eftersom TalliDan inte orkar skriva ut vad det är för däck så gör jag det ;)

Vittoria, Open Corsa Evo SC

Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 23 Feb 2012 09:06

^Kanttråd höhö..oavsett det så gillar jag inte så mycket rött på sidan.

Veloflex record med vad jag tror den äldre loggan är kanonsnygga och ger lite retrostuk.
Finns i såväl 700C och 650C.
Image
Мясо это убийство

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by 413 » 23 Feb 2012 16:56

Ronny wrote:^Kanttråd höhö..oavsett det så gillar jag inte så mycket rött på sidan.

Veloflex record med vad jag tror den äldre loggan är kanonsnygga och ger lite retrostuk.
Finns i såväl 700C och 650C.
:arrow: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std

Det var tuberna jag menade, men nog om det...Veloflex record med gamla loggan känns ju lika fräscha 8)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 24 Feb 2012 17:26

Det skulle vara mkt intressant att se lite bilder på hela din samling ronny! Det är inte så att det ligger ett webalbum och skräpar i någon obskyr del av nätet?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 24 Feb 2012 17:56

hagard wrote:Det skulle vara mkt intressant att se lite bilder på hela din samling ronny! Det är inte så att det ligger ett webalbum och skräpar i någon obskyr del av nätet?
Visst finns det ett webalbum det är bara att gotta sig ;-) http://www.flickr.com/photos/cronobikes/
Мясо это убийство

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by hagard » 24 Feb 2012 22:48

Härligt! Tackar!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Streamliner » 24 Feb 2012 23:02

Ronny wrote:
hagard wrote:Det skulle vara mkt intressant att se lite bilder på hela din samling ronny! Det är inte så att det ligger ett webalbum och skräpar i någon obskyr del av nätet?
Visst finns det ett webalbum det är bara att gotta sig ;-) http://www.flickr.com/photos/cronobikes/

Tack Ronny för din generositet :D Jag tog mig friheten att även titta på bilderna från Rom och minns plötsligt en nattlig konsert i Caracallas Termer bredvid Colosseum för många år sedan när man var nyförälskad. Nån gång mitt i natten under svart himmel och 27 plusgrader serverades det grillad kyckling och rödvin och under tiden kunde man titta på levande hästar, eldar och Aida på scenen. Magiskt...
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 25 Feb 2012 19:44

Tackar! Ska försöka scanna alla mina jag vet hur många tusen diakort från 80-talet sen alla färgnegativ från diverse resor på den Afrikanska kontinten och lägga ut en del på flickr. Streamliner, Italien är romantiskt så det räcker...min fästmö var där med mig för första gången i fjol och hon måste dit i sommar igen fast då till min favoritstad Napoli!
Мясо это убийство

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by garvey » 28 Feb 2012 12:00

Image
Kan vara av intresse för dig Ronny.
Montello 1985
Quartetto Sovietico
Campione del Mondo 100Km (Italia 1985)
Kmh. 53.729

En av tavlorna jag fick på köpet för en 1984 Colnago Master med Colnago 30års jubileums delar.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Indurain » 28 Feb 2012 12:37

^
längd x bredd, pris ?
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 28 Feb 2012 18:45

garvey wrote:[img]tempoatleter[/img]
Kan vara av intresse för dig Ronny.
Montello 1985
Quartetto Sovietico
Campione del Mondo 100Km (Italia 1985)
Kmh. 53.729

En av tavlorna jag fick på köpet för en 1984 Colnago Master med Colnago 30års jubileums delar.
Tackar! Vilket grymt och intressant foto. Det första jag har sett från detta lopp.
Kolla in den cyklisten som har gaffelmonterat styre. Vadim Vorontsov son till Reginald som är fadern till Takhion, har lagt ut en bild på sitt flick där man ser i detalj hur styret är monterat:
De ryska hipsterna kränger intressanta ramar hej vilt men någon av dessa colnagos har jag då inte sett ute till salu så man går i väntans tider.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Tempo: Bottecchia, Cinelli Laser, Colnago Mexic

Post by Ronny » 02 Mar 2012 17:20

Så var gaffeln tillbaka från Tegnér och den blev perfekt. Blir bra med 'tout mavic'.
Kommer härnäst montera växlar och vevparti när jag väntar på fälgarna från Australien samt fortfarande inte fått tag i baknav...
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

Post Reply